Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 819 ggr
decembercelsius
1

rädd för handen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en katt här hemma som är ganska osäker. Så fort man tar fram handen blir hon rädd och man måste låta henne komma fram för att få klappa henne. Har haft henne i April sedan förra året och det har blivit lite bättre sedan dess. Men undrar varför hon är så rädd för just händer? Kan det vara medfött eller kan hon ha varit med om något trauma?

(Kan tillägga att jag hela tiden arbetar med att hon ska vänja sig vid händer, men funderar som sagt hur detta beteende har uppstått)

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

MichelleLindh
0

Oj vad söt!! :)

/ Michelle 

decembercelsius
0

#1 Ja hon är söt, men väldigt rädd och osäker 🤔

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Gatukorsning
0

Det finns många katter som tycker att händer kan vara lite läskigt. Du kan ju testa med att försiktigt försöka klappa henne när hon till en början, så gör jag ofta med skygga katter och det brukar fungera ganska bra. Jag tycker också att du ska försöka få henne att komma fram till dig och nosa på dina händer utan att du försöker klappa henne till en början, det kan också funka. Men varje katt fungerar ju olika.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

LinaLj
0

Teddy var också väldigt nervös för händer när jag fick honom. Jag upptäckte att det gick mycket bättre om jag sträckte fram handen försiktigt med ovansidan på handen mot katten, en inbjudan till att lukta. Ungefär som man gör med hundar. Det funkade jättebra på Teddy och jag fick lära alla mina vänner och min familj att göra så. 

Lite roligt är att det satte sig väldigt hårt i min familj för nu gör de så mot alla katter.