Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 2886 ggr
[Hallon!]
2013-12-22 01:49
0

Helt OK torrfoder?

Min mamma har skaffat en ny katt som bara Ă€ter Friskies(!!) torrfoder.đŸ€“Har försökt att fĂ„ henne att förstĂ„ att Friskies Ă€r skrĂ€p men hon viftar bort det. Han Ă€ter inte blötmat överhuvudtaget, hon har testat alla möjliga sorter, jag har sjĂ€lv gett en massa sorter frĂ„n mina katters mat men han vill inte Ă€ta det. DĂ„ hon vill ha torrfoder framme sĂ„ blir det svĂ„rt att fĂ„ han att Ă€ta blötmaten.

Jag rekommenderade henne Orijen men det tyckte hon var alldeles för dyrt. Visst det Àr ganska dyrt i inköp MEN hon förstÄr inte att det inte gÄr Ät lika mycket.

Jag har ingen koll pĂ„ dem mindre bra sorterna sĂ„ behöver hjĂ€lp med att hitta ett torrfoder som Ă€r helt okej innehĂ„llsmĂ€ssigt dĂ„ katten enbart kommer att Ă€ta torrfoder, tyvĂ€rr, som inte kostar mycket đŸ˜źoch som man kan köpa i större förpackningar? Ska jag lyckas övertala dem sĂ„ mĂ„ste priset vara relativt lĂ„gt, vad kostar friskies, typ 30kr/kg och orijen ca 75kr/kg SĂ„ ser dem det och inte hur mycket som gĂ„r Ă„t :/

Hittills sĂ„ gĂ„r, Orijen, Applaws och Porta 21 bort. Varför dem sista tvĂ„ gĂ„r bort hör inte till Ă€mnet

Lilltilda
2013-12-22 01:54
1

Bilanx? HalvskrÀpigt men betydligt bÀttre Àn Friskies och ligger vÀl prismÀssigt nÄgonstans mellan friskies och Orijen. Tror att 10 kg kostar ca 400 kr pÄ Ica maxi. I dagligvaruhandeln Àr vÀl Bilanx bland det bÀsta man kan fÄ tag pÄ. Perfect fit borde ocksÄ ligga i spannet "halvskrÀpigt" men bÀttre Àn Friskies. Har ingen koll pÄ priset, men bÄde Bilanx och Perfect fit finns pÄ vanliga affÀrer.

~God loves you, and IÂŽm trying! ~

[Hallon!]
2013-12-22 02:24
0

Mjo det mesta Ă€r nog bĂ€ttre Ă€n Friskies. Ska kolla upp Bilanx och Perfect fit,  tack för tipsen :) Vill bara tillĂ€gga att det mĂ„ste inte finnas i en mataffĂ€r jag kan handla med mig det frĂ„n djuraffĂ€ren eller bestĂ€lla det.

Riighto
2013-12-22 02:32
0

Bozita 10 kg pÄ zooplus.se för 479:- ett bra foder till ett ganska bra pris.

Julia2007
2013-12-22 10:49
0

Min ,snart 15 Äriga, herre har blivit riktigt krÀsen pÄ Àldre dar. Bilanx Àr det enda torrfoder som duger Ät han.

jnielsen
2013-12-22 10:56
2

Jag tror att vilket foder som helst frÄn djuraffÀren isÄfall blir bÀttre. Proplan Àr kanske inte det bÀsta, men det Àr inte eukanuba, four friends, hills eller royal canin heller.

Mina har Ă€tit bĂ„de proplan och four friends tidigare, proplan Ă€r billigt, och jag vill minnas att det var four friends ocksĂ„. 

four friends blir ca 79kr/kilo för en 6 kilospÄse.

Hypno
2013-12-22 18:00
3

Är man rĂ€dd om sitt djurs hĂ€lsa vilket man borde vara nĂ€r man skaffar ett sĂ„ ska man mata dem med de bĂ€sta foder man kan. Dvs inte friskies eller nĂ„got annat skrĂ€p man köper i en vanlig livsmedelsbutik som Ă€r fullproppade med spannmĂ„l som inte Ă€r bra för varken katt eller hund. Det Ă€r en av anledningarna mĂ„nga fĂ„r avliva sina djur idag pga av njursvik. Jag fick sjĂ€lv avliva min katt pga njursvikt, dock hade hon kronisk njursvik men det Ă€r lika hemskt vilket som, Ă€ven om de Ă€r födda med dĂ„liga njurar eller om det kommer under resans gĂ„ng pga dĂ„ligt, innehĂ„llslöst foder. Att mata sitt djur med foder frĂ„n en livsmedelsbutik Ă€r som om vi enbart skulle leva pĂ„ snabbmakaroner, lika innehĂ„llslöst Ă€r det. Hills eller Eukanuba Ă€r de bĂ€sta fober man kan köpa (om man inte ska ha veterinĂ€r att skriva ut nĂ„got) om man enbart ska mata dem med foder vilket egentligen inte Ă€r att rekommendera. Eukanuba Ă€r det foder som innehĂ„ller mest Ă€kta köttprotein och mycket mindre spannmĂ„l Ă€n de andra. Eukanuba kostar 699.- för 10kg. Det blir 69.-/kg, dessutom innehĂ„ller det mycket mer Ă€n annat foder sĂ„ katten Ă€ter mindre men fĂ„r i sig det den behöver.

Inte för att vara sĂ„dan, men skaffar man djur och man snĂ„lar med deras mat bara för man tycker det Ă€r för dyrt sĂ„, tyvĂ€rr, dĂ„ ska man inte ha djur heller. Men jag hoppas du lyckas övertala modern din đŸ™‚

[Hallon!]
2013-12-22 18:29
6

Tack för era tips. Ska kolla nÀrmare pÄ mÀrkena som ni rekommenderade och se om jag lyckas övertala dem att byta till ett vettigare foder. I annat fall sÄ fÄr jag köpa en sÀck och hoppas pÄ att dem fortsÀtter med fodret jag lÀmnat.

#6 Jag hĂ„ller med dig i det du skriver men saken Ă€r att de förstĂ„r inte att Friskies Ă€r sÄÄÄ dĂ„ligt. Dem tror att eftersom dem kĂ€nner ett par som Ă€gde en katt som blev 18 och enbart levde pĂ„ Friskies sĂ„ kan friskies inte vara sĂ„ dĂ„ligt. Spelar ingen roll hur mĂ„nga gĂ„nger jag lĂ€ser innehĂ„llsförteckningen för dem, de bara viftar bort Ă€mnet eller drar upp katten som levde pĂ„ Friskies. Men jag ska kĂ€mpa pĂ„ och tjata och tjata och tjata sĂ„ att dem inte orkar lyssna pĂ„ mitt tjat lĂ€ngre och kanske inser att det bara blir lĂ€ttare att byta till ett bra mycket bĂ€ttre foder đŸ™‚ Jag har lyckats med sanden och försĂ€kring sĂ„ det Ă€r inte omöjligt.

DĂ€remot hĂ„ller jag inte med dig om att Hills skulle vara ett av de bĂ€sta foder man kan köpa. đŸ˜‰

Caifig
2013-12-22 18:52
6

#6 HĂ„ller inte riktigt med om allt du skriver. Hills och Eukanuba Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n de bĂ€sta fodren som finns. Dyra Ă€r dem ocksĂ„. Du tycker inte man ska köpa foder med utfyllnad, men det Ă€r precis vad dessa tvĂ„ foder mestadels bestĂ„r av. 🙂 Mycket spannmĂ„l!

Till TS: Finns Àven ett torrfoder pÄ Grizzly Zoo som heter Canagan som liknar Applaws. Om det nu enbart mÄste vara torrfoder sÄ försök hitta nÄgot utan spannmÄl. Inget torrfoder Àr tyvÀrr helt fritt frÄn det dÄ det mÄste i nÄgon form finnas för att hÄlla ihop torrfoderbitarna.

Det Ă€r inte alltid lĂ€tt att övertyga framförallt katt- och hundĂ€gare om att deras kĂ€ra djur Ă€ter skit! Jag BARFar enbart mina katter och mĂ„nga tycker jag Ă€r ett pucko som inte ger dem torrfoder, eftersom det Ă€r ju det bĂ€sta för dem. 😉

Det gÄr alltid att övertyga en katt om att Àndra sina matvanor, men dÄ mÄste ju Àgaren ha tÄlamod ocksÄ. Lite svÄrt kanske nÀr din mamma tycker att Friskies Àr helt okej.

[ElisabethYL]
2013-12-22 19:01
1

TyvÀrr sÄ visar inte alltid prislappen om det Àr bra mat eller inte

Ville eg tipsa om Applaws, men det ville du inte ha

Taste of the wild gissar jag Àr för dyrt? Billighetsfodrerna har jag dÄlig koll pÄ, men nÄgot som Àr betydligt bÀttre Àn Frisies borde det ju finnas..

Min förra katt Ät Friskies, kÀnner mig fortfarande skyldig över att ha gett henne det nu nÀr jag vet vad det innehÄller i förhÄllande till vad en katt behöver.. :( (Kan nÀmna att hon blev sjuk av maten, dÀremot blev hon överkörd strax dÀrefter)

För att fÄ ner prislappen kan man pÄ vissa stÀllen teckna foderabonnemang, har sjÀlv det och fÄr var 7e sÀck gratis. Men dÄ mÄste man ha bestÀmt sig för vad man vill ge för foder.

[Hallon!]
2013-12-22 19:32
4

Har precis lĂ€st igenom alla foder som rekommenderades i trĂ„den och kan sĂ€ga att jag inte Ă€r speciellt imponerad över innehĂ„llen förutom Canagan som lĂ€t ganska sĂ„ bra. Har valt att skicka med nĂ„gra kg frĂ„n mina katters mat (Orijen kyckling) dĂ„ jag vet att mina mĂ„r tipp topp pĂ„ Orijen, samt nĂ„gra av katternas Bozita tetror som dem Ă€ndĂ„ inte Ă€r överförtjusta i. Jag tror inte att jag kommer lyckas fĂ„ dem att köpa Orijen om dem fĂ„r se priset men Ă„ andra sidan sĂ„ gĂ„r det inte Ă„t sĂ„ mycket mat för en katt sĂ„ jag kan nog stĂ„ för den kostnade och skicka med mat varje mĂ„nad. Vi fĂ„r se hur det blir men det löser sig nog sĂ„ lĂ€nge dem inte skaffar fler katter.

Rekommenderade henne att ge rĂ„a kycklingvingar för tĂ€ndernas skull men dĂ„ fick jag minsann det hett om öronen. Fick en rejĂ€l upplĂ€xning och att innekatter inte klarar bakterierna lika bra som utekatter blablabla, hur hon nu tror pĂ„ det sjĂ€lv đŸ€” SĂ„ jag lĂ€mnar det Ă€mnet
 tillsvidare. đŸ˜‰

jnielsen
2013-12-22 21:38
2

#10 NĂ€, innehĂ„llen i  torrfodren Ă€r nog inte sĂ€rskilt imponerande (jag Ă€r tacksam över allt jag lĂ€rt mig om kattmat pĂ„ ifokus), men bĂ€ttre Ă€n det de redan ger. 

Annars har jag sett att en del hÀr pÄ sajten sagt att vilket blötfoder som helst Àr bÀttre Àn torrfoder. kanske Àr de villiga att köpa nÄgon billigare blötmat, tex i portionspÄsar och vid varje mÄltid erbjuda lite. Tillslut kanske katten börjar Àta blötfoder, sÄ kan katten slussas över pÄ det istÀllet. SÄ gjorde jag med min torrfoderberoende katt och hon Àter blötfoder nu.

[Hallon!]
2013-12-22 23:54
0

De vill ha torrfoder framme hela tiden vilket jag kan förstÄ dÄ han fortfarande Àr kattunge och vÀxer men han fÄr Àven blötmat varje kvÀll men han slickar bara i sig liiiiite av sÄsen och om dem mosar maten sÄ Àter han inte alls. Det blir svÄrt att fÄ lillen att Àta blötmat nÀr dem vill ha torrisar framme. Men han fÄr i alla fall blötmat som ett alternativ dagligen.

Nerdysiamese
2013-12-23 00:15
3

testa att börja med att bara Àta pÄ McDonalds (eller ÄtminstÄnde pÄstÄ att du bara Àter dÀr) och understryk hur ofarligt det Àr för din mamma, det finns massor med mÀnniskor som Àter snabbmat utan att mÄ dÄligt, sÄ det kan vÀl inte vara sÄ dÄlig mat? testa och se vad hon tycker om det dÄ ;p

Medarbetare pÄ Datorspel I Fokus

[Hallon!]
2013-12-23 02:56
2

Jag sa nĂ„got liknade fast med rökning nĂ€r hon drog upp katten som levt pĂ„ Friskies, "vissa har rökt "hela" sitt liv och dött vid 90 Ă„rs Ă„ldern utan större besvĂ€r medans nĂ„gra bara rökt i ett par Ă„r och drabbats av allvarliga sjukdomar och som dött i tidig Ă„lder pga fel val"  Det bet tyvĂ€rr inte men hon tĂ€nkte till i alla fall.

jnielsen
2013-12-23 10:00
2

Testa en annan blötmat sĂ„ lĂ€nge; mousse, sĂ„s, gele, fĂ€rs. VĂ„r katt var likadan nĂ€r vi började presentera blötmat; slickade lite av sĂ„sen.. 

Om den Ă€r en unge bör den vĂ€l Ă„katill veterinĂ€r för kastrering och annat; kanske kan veterinĂ€ren tala med dem om vikten av bra foder? För visst att alla veterinĂ€rer inte har koll pĂ„ det hĂ€r med varför blötmat/rĂ„tt kött Ă€r bra för en katt, men de kommer sĂ€kerligen attt kunna förklara varför de bör ge ett annat torrfoder Ă€r friskies

Caifig
2013-12-23 23:04
1

#15 Ja, de kommer rekommendera Royal Canin 😃 TyvĂ€rr har de flesta veterinĂ€rer inte sĂ€rskilt bra koll pĂ„ mat för varken hund eller katt.

[Hallon!]
2013-12-24 01:47
2

Jo, det Àr dags för kastrering nÀsta mÄnad men som #16 sÀger sÄ lÀr dem rekommendera deras skit foder dem sÀljer för kastrerade katter. Jag har bestÀmt mig för att skÀnka mat istÀllet dÄ det blir sÄÄ dÄlig stÀmning varje gÄng vi kommer in pÄ foder, senast idag, och jag tror att sÄ lÀnge katten gillar Orijen sÄ kommer hon inte slÀnga det jag ger dem och fortsÀtta med Friskies. Han fÄr som sagt alla möjliga sorters blötmat dagligen ifall att han skulle vilja ha men det gÄr tyvÀrr trögt nÀr han kan vÀlja torrfodret. =/

jnielsen
2013-12-24 06:33
2

#17 Det Ă€r fint att du kan lösa det sĂ„! Det Ă€r sĂ„ sorgligt nĂ€r folk skaffar djur men inte Ă€r villiga att ta reda pĂ„ vad som Ă€r bĂ€st för dem. Att de inte ens Ă€r villiga med en medelvĂ€g utan faktiskt gĂ„r pĂ„ bottenskrapet. 

Vi hoppas att det blir en bra veterinÀr!

Wony
2013-12-24 19:36
2

Taste of the wild och carnia lynx har gĂ„tt bra hĂ€r hemma
 Inte jĂ€ttebilliga, dock. Men jag har för mig att man kan köpa taste of the wild pĂ„ zooplus.se för typ 55-60kr/kg och man köper ekonomipack. Dock föredrar jag carnia lynx, var vĂ€ldigt mycket drygare (dock tycker iaf jag att taste of the wild Ă€r helt okej).

Rent allmÀnt Àr zooplus rÀtt bra, de har mÄnga smÄ provpack av blötmat osv.

Uss
2013-12-25 09:37
0

#8 vad Àr BARFar?

[ElisabethYL]
2013-12-25 09:41
0

#20 Man ger rÄtt kött..

Personligen gör jag det inte, dels för att man mÄste kunna en hel del nÀringslÀra och dels för att jag inte ser tillrÀckligt stora hÀlsovinster för att personligen lÀgga om mina katters kost..

Uss
2013-12-25 09:53
0

#21 aha, konstig förkortning ;)

jnielsen
2013-12-25 09:55
2

#22 BARF stÄr för Biologiskt Anpassad RÄ Föda Det innebÀr att man ger sitt djur den kost som de skulle haft i det vilda. Det som deras kroppar Àr anpassade för att Àta..

Uss
2013-12-25 10:00
0

#23 o_o smĂ„fĂ„glar, grodor o sorkar?? GrĂ€shoppor o fjĂ€rilar? Möjligen kan jag tĂ€nka mig kyckling eller annan matfĂ„gel, men sedan? Katterna Ă€r ju knappast skickade att fĂ€lla en ko eller gris

jnielsen
2013-12-25 10:16
0

#24 He he NĂ€, jag hade velat se den katt som fĂ€ller en ko😂 Dock vet jag en som klapp en vildkanin😉

Jag vet att det finns dem som barfar med hela möss och annat.. Jag borde sagt detta i förra inlÀgget, men missade det; jag barfar inte, försöker lÀsa pÄ om det och vill gÀrna, men kan inte tillrÀckligt mycket om kattens behov Ànnu kÀnner jag. AlltsÄ Àr jag nybörjare.

Ko, gris och vilt Àr vÀl eftersom det Àr fetter, kött, protein, ben och sammansÀttningen av detta och mycket annat som blir naturligt för katten - inte för att katten kÀkar kossor i skogen. Man mixtrar ju en hel del med mÀngden inÀlvor, ben osv för att det ska passa varje enskilt djurslag och varje individ. Hund och katt har ju inte samma barf.

Uss
2013-12-25 11:04
1

Jaha, det lÀt ju lite arbetsamt annars ;) men jag tror jag nöjer mig med att erbjuda lite rÄtt kött frÄn familjens middag dÄ o dÄ!

Scorpio97
2013-12-25 12:08
0

#26 Det finns barf.ifokus.se om du Ă€r nyfiken och vill lĂ€sa mer (: 

Jag har sjÀlv lÀst lite dÀr, Àven om jag inte kan ge barf Ät mina katter (bor hemma och mamma vÀgrar, dessutom Àr jag inte tillrÀckligt insatt). RÀtt intressant ÀndÄ.

//Jessie

Caifig
2013-12-25 12:42
1

#26 Tyckte ocksĂ„ det lĂ€t extremt jobbigt i början. Det tog mig 1œ mĂ„nad innan jag kĂ€nde att jag kunde börja testa och det Ă€r nog det bĂ€sta jag har gjort :) Visst har det varit lite tjurigt med t.ex. att Ă€ta lever men det har löst sig rĂ€tt bra! BĂ„da katterna Ă€r superfina i magen (tidigare ofta diarrĂ© och krĂ€ktes), fint hull, Ă€nnu finare i pĂ€lsen, fĂ€ller mindre och Ă€r allmĂ€nt mer pigga Ă€n innan. Dessutom vet jag precis vad det Ă€r jag stoppar i katterna :) Ok visst, kött ju tyvĂ€rr inte 100% rent men det gĂ€ller ju Ă€ven kött som anvĂ€nds i bĂ„de blötmat och torrfoder.

Uss
2013-12-25 16:18
0

#28 jag förstĂ„r hur du menar, men den biten tycker jag inte kĂ€nns sĂ„ jobbig, jag tĂ€nkte mer pĂ„ att fixa grodor, grĂ€shoppor o annat smĂ„tt o gott. FĂ„gel kan man köpa o nĂ„gon granne kanske kan fixa en kanin nĂ„gon gĂ„ng, men jag tror inte jag skulle kunna fĂ„ tag o grodor o syrsor - det har jag aldrig sett sĂ€ljas Ă€ven om djurparker o sĂ„ har det till sina djur Den riktigt jobbiga biten Ă€r vĂ€l att lĂ€sa pĂ„ sĂ„ att man vet vad man gör
 fast att döma av alla kattfoder som sĂ„gas sĂ„ verkar ju inte foderproducenterna heller veta det ^^ Kanske Ă€r det sĂ„ som det Ă€r med det mesta annat; good enough rĂ€cker #27 tack för tipset, kanske kan jag hitta nĂ„got som passar excellenserna
 Just nu ratas allt utom torrfoder o sĂ„sen till mjukmaten :s jo förresten, nĂ„gra bitar skinksnitzel gick ner!

Caifig
2013-12-26 16:37
1

#29 Vad ska du med grodor och syrsor till? 😃Jag ger mina kyckling och griskött som bas, varvat med nöt om det Ă€r billigt och annat gott beroende pĂ„ priset. Gris och nöt Ă€r vĂ€l kanske inte det mest naturliga, men det Ă€r ju Ă€ven vad torrfoderna kan vara baserade pĂ„!

Uss
2013-12-26 16:46
0

Nej jag ska inte ha det, men det var vad jag trodde menades med naturlig mat (se #24) o det var DET jag tyckte lÀt jobbigt att fixa ;)

Caifig
2013-12-26 17:25
0

Ah hahaha!

Sjuttan
2013-12-28 16:49
0

Barf-foder finns fĂ€rdigt att köpa fryst  i  "djuraffĂ€rerna".

Men betrĂ€ffande allt prat om torrfoder  -  HUR  bĂ€r man sig Ă„t för att bedöma om det Ă€r ett bra foder eller inte?    Kan nĂ„gon förklara?

Ska just börja prova Bilanx pÄ mina nu.

"Jag Àr inte tillrÀckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[ElisabethYL]
2013-12-28 17:05
0

Minst 80% kött och köttbiprodukter (totalt)

Minst 20% fett

SÄ lite spannmÄl, ris, potatis, majs som möjligt.

Undantag frÄn detta kan finnas om katten har nÄgot speciellt behov t.ex. nÄgon sjukdom.

Sen mÄste katten trivas med utfodringen eftersom den ska Àta maten varje dag, sÄ ibland fÄr man lov att tumma lite pÄ kvalitéen..

Caifig
2013-12-28 18:54
0

#33 Du tĂ€nker pĂ„ fĂ€rskfoder för hundar. Det Ă€r tyvĂ€rr inte samma sak och Ă€n sĂ„ lĂ€nge sĂ„ finns det inget fĂ€rskfoder som har rĂ€tt mĂ€ngd taurin/A-vitamin för katter. SĂ„ man kan INTE ge fĂ€rskfoder utan att komplettera! FĂ€rskfoder innehĂ„ller ofta ocksĂ„ spannmĂ„l, konstigt nog

Ett tillĂ€gg till #34 (dock personlig Ă„sikt). Jag försöker ocksĂ„ titta pĂ„ resterande ingredienser i fodret. MĂ„nga trycker i massa konstigheter i sina foder som jag tycker fungerar lite som utfyllnad. Är det för mycket extra gojs sĂ„ vĂ€ljer jag hellre nĂ„got annat. Orijen t.ex. innehĂ„ller för mycket extra grejer som jag inte anser att mina katter behöver fĂ„ i sig. Men som sagt, bara personlig Ă„sikt!

Caifig
2013-12-28 19:00
1

Oj en grej till. Titta i vilken ordning ingredienserna stÄr. Det som fodret innehÄller mest av stÄr först. Till exempel Applaws:

Torkad kyckling, torkad potatis, fÀrsk kyckling, olja frÄn fjÀderfÀ, buljong frÄn fjÀderfÀ, malda betor, torkade hela Àgg, torrjÀst, laxolja, tranbÀrsextrakt, yuccaextrakt, citrusextrakt, extrakt frÄn rosmarinolja.

Torkad potatis (som vi helst vill undvika) kommer tvÄa och utgör dÀrför en rÀtt stor mÀngd av fodret. Dock innehÄller Applaws bara en spannmÄlskÀlla och relativt lite extra gojs.

JÀmfört med Royal Canin Kitten:

Torkad fĂ„gel, ris, vegetabiliskt proteinisolat*, animaliskt fett, majs, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabilisk fiber, L-lysin, sockerbetsfiber, mineral, fiskolja, jĂ€st, sojaolja, Ă€ggpulver, natriumfosfat, fruktos-oligosackarider, jĂ€sthydrolysat (innehĂ„ller mannan-oligosackarider), taurin, DL-metionin, ringblommeextrakt (innehĂ„ller lutein), L-karnitin. 

DĂ€r Ă€r bĂ„de ris OCH vegetabiliska proteiner bland de högsta. Katter kan inte ta tillvara pĂ„ vegetabiliska proteiner lika bra som animaliska. Och animaliska proteiner innehĂ„ller vissa aminosyror som katter mĂ„ste fĂ„ i sig och som inte finns i vegetabiliska. Resterande innehĂ„ll Ă€r ocksĂ„ mycket spannmĂ„l med en massa konstiga tillĂ€gg som jag inte har en aning om vad det Ă€r. 😃

[ElisabethYL]
2013-12-28 19:08
0

TillĂ€gg till #34 SjĂ€lv ger jag en blandning av Applaws Chicken och en liten mĂ€ngd Royal Canin Neutred Satiety Balance, dĂ„ jag mĂ€rkt att min hane blivit bĂ€ttre i magen nĂ€r jag blandar in Royal Canin. Varför vet jag inte, men den lilla mĂ€ngden jag blandar i (ca 10% av torrfodret) bedömmer jag gör en vĂ€ldigt liten försĂ€mring av kvalitĂ©en av totalen. SĂ€rskillt med tanke pĂ„ att de Ă€ven Ă€ter blötmat.

Ibland mÄste man prova sig fram till vad djuren mÄr bra av helt enkelt. :)

Caifig
2013-12-28 19:15
0

#37 Den innehÄller psylliumfrön som Àr super för magen :) Vilket man sjÀlv kan tillföra om man nu vill.

[ElisabethYL]
2013-12-28 19:19
0

Kanske Àr det som gör det.. Hur mycket ska/kan man ge, om jag provar.. SÄ slipper man det andra gojset.

Caifig
2013-12-28 19:23
0

FÄr nog prova sig fram lite. Men med tanke pÄ hur lite du ger honom av RC fodret sÄ Àr det nog inte alls mycket han behöver. Det enda man ska tÀnka pÄ Àr att han dricker ordenligt ocksÄ, annars kan han bli förstoppad, men han fÄr ju Àven blötmat sÄ det Àr nog ingen fara. Det finns bÄde som hela frön och som fiberhusk vilket Àr som ett mjöl och som finns bland det glutenfria! Köper du frön sÄ strö nÄgra över blötmaten och se hur han blir i magen.

[ElisabethYL]
2013-12-28 19:37
0

Tack för svaret!

JodĂ„, brukar kompensera en del av den höga torrsubstanshalten i torrfodret genom att hĂ€lla vatten över blötmaten
 Det slinker ner ihop med maten :)

Sjuttan
2013-12-30 18:28
1

Tack för tips o förslag  -  tycker Ă€ndĂ„  att detta Ă€r grekiska.

NĂ€r jag var ung  (1950-talet)  skulle alla katter  (Ă„tminstone  pĂ„ landet)  Ă€ta fisk.  RĂ„ insjöfisk  gav tyvĂ€rr mycket bandmask  o  pĂ„ den tiden visste man inte ens att man kunde avmaska katter.    Vi kokte i stĂ€llet all fisk till katten  och denne mĂ„dde bra.

PĂ„ senare Ă„r  har det funnits kattfoder i mataffĂ€ren  o  jag har i alla Ă„r kört med det.   Senast mest med Mjau.   Mina katter har varit kastrerade  men aldrig hört talas om att de dĂ„ ska  ha nĂ„gon sorts  "kastratfoder"!

DĂ€remot har jag alltid kĂ€nt till risken för urinsten  och har dĂ€rför blött upp

torrfodret i vatten.    Dels för att katten inte skulle fĂ„ för lite vĂ€tska  och dels för att   maten öka i volym och mĂ€ttar bĂ€ttre,  kastratkatter  Ă€r ju vĂ€ldigt hungriga  och blir lĂ€tt feta.   Det har funkat vĂ€ldigt bra och kissarna har mĂ„tt bra.   Lite tufft att nu fĂ„ veta att  detta fordret Ă€r skit  och att man inte Ă€r rĂ€dd om sina djur.

Har gett mig för trycket och nu börjat introducera Bilanx  som jag tidigare nĂ€mnt.   Trots att det fortfarande Ă€r grekiska  i  mitt gamla huvud.

Till min vavva  (hund)   ska jag börja med barf-foderet  MUSH  nĂ€r vi fĂ„tt slut pĂ„ sista stora pĂ„sen Eukanoba.  Det kommer att passa henne utmĂ€rkt. 

Sorry att jag hade fel sist  men trodde det fanns för katter Ă„xĂ„.

Oscar Wilde.

[ElisabethYL]
2013-12-30 18:33
1

#42 Det Àr inte lÀtt med nÀringslÀra och alla foder som finns..

Kan sÀga att det Àr inte lÀngesen jag lÀrde mig detta..

Jag Àr iaf helt sÀker pÄ att du vill dina djur vÀl och att du gör ditt bÀsta för att de ska mÄ bra!

Sjuttan
2013-12-30 18:37
0

Tack Elisa

Oscar Wilde.

Caifig
2013-12-30 19:22
0

#42 Inte lÀtt att hÄlla reda pÄ allt :) LÀtt att tro faktiskt att hundar och katter kan leva bra pÄ samma foder. Men det ska eventuellt komma ut ett fÀrskfoder Àven för katter. Hade ju verkligen varit toppen för folk som inte vill/kan barfa! Att ge rÄ mat har varit mitt bÀsta beslut hittills :) Katterna mÄr sÄ himla bra pÄ det och Àlskar det! Lycka till och dina djur kommer mÄ super!