Vit katt = döv?
Jag och min mor har kikat lite på en kompis till vår 8-9mån gammla kastrerade katthona, och jag föll för en annons med vita katter.
Mamma gjorde lite research om vita katter, och då fick hon fram att ungefär 40% av alla vita (med rosa öron, som dessa hade) är döva.
Stämmer det?
Hur skulle det påverka katten? Vi hade senare tänk att de ska få vara ute under dagen (om de vill, såklart), när han har blivit kastrerad.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Har hört att vita katter med blå ögon har större risk att vara döva…
Jag har iallafall haft en vit katt med gula ögon, rosa öron och hon var inte döv. Alla vita katter har väl ändå rosa öron, eftersom katten är vit så fattas det ju pigment…
Jag har en vit katt med gula ögon som är döv, men jag har också för mig att risken för dövhet är större om de är blåögda.
Man märker knappt att min katt är döv, det är inget hon lider av. Men jag skulle aldrig någonsin släppa ut henne helt själv för hon har inte jättestor koll på sin omgivning. Men koppel kan fungera om katten går med på det 🙂
MEN är det huskatter det handlar om som dessutom är döva skulle jag inte köpa en katt därifrån, det är ofta väldigt oseriösa personer som avlar på huskatter och ännu värre om det finns risk för dövhet. Vad jag vet är det olagligt att avla på såna defekter? Jag skulle vilket fall inte vilja stöda en sån person genom att köpa en kattunge.
Handlar det om raskatter från en seriös uppfödare är sannolikheten stor att de avlar på katter som är hörseltestade och då är risken rätt liten att kattungarna blir döva 🙂
Här är en artikel om det. Jag har själv haft en vit katt som var oddeyed oc hennes hörsel var det inget fel på och inte hennes mammas heller som var en vit blåhårig katt.
http://katter.ifokus.se/articles/4d717a0db9cb46223908a5c9-vita-katter-och-dovhet
Risken för dövhet är större för vita katter, dövheten kan vara dubbelsidig eller
enkelsidig. Risken för blåögda vita katter att bli döva är mycket stor. Katterna föds
inte döva utan hörselorganet förstörs vid 1-2 veckors ålder. Numera är det
förbjudet att avla på döva vita katter och förhoppningsvis kommer detta att leda
till att antalet döva katter minskar.
Ur Ylva Stockelbergs Genitik
#3 Jag såg för ett tag sedan en annons där det var en som sålde en vit, okastrerad hankatt som de hade haft som avelskatt men fått alla kullar de ville ha på och därför letade efter ett nytt hem där han enligt dem kunde fortsätta vara avelskatt ett tag till. Enda "felet" han hade var att han var döv 😕
Har hel vit katt och hon är inte döv..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
En döv katt ute går väl inte? Den hör ju inte faror som bilar, hundar osv.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#4 Så tragiskt! Och även olagligt 😕
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
# 4 Hoppas någon anmälde denna person.😡
Min katt är vit och helt döv. Hon skulle aldrig klara sig själv ute. Dövhet verkar göra katter mer orädda för Bella jagar både cyklar och bilar, helt utan rädsla?!? Går således bara ut med henne i koppel. I övrigt fungerar hon precis som vilken katt som helst. Man får bara tänka på att inte "skrämmas" när de sitter/står med ryggen till :-)

I vissa fall är vita katter döva och inom huskatter är det vanligare då raskattuppfödare inte får avla på döva djur , medan många huskattsägare inte bryr sig tyvärr eller bara släpper ut sin hona för att bli dräktig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus