Katter och julgranar
Sedan jag skaffade katter har jag inte haft någon julgran. Har helt enkelt inte vågat just för risken att de klättrar och river ner den, kissar vid den osv. Har istället införskaffat en bordsgran i plast, som jag ställt på väl vald plats som de inte kommer åt. De har inte reagerat nämnvärt, om ens alls, på den granen, antagligen för att den står på sådan plats att de inte kommer åt.
Men det hade varit så kul att något år faktiskt ha en riktig julgran. Så jag tänkte höra mig för med er, hur ni har gjort för att försöka hålla bebisarna ifrån julgranen? Kan man ha riktig gran, eller finns det risker man bör tänka på i och med att de barrar?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Vi har plastgran med plastkulor som är fastbunden i fönsterbrädan efter att katterna vält den 😛 Således behöver de inte hållas ifrån den.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag har givit upp på idén om att någonsin ha gran, min mamma försökte i många år när jag var liten, och saker gick bara i golvet hela tiden, och mina nuvarande katter är ännu mer klättriga än mina barndoms katter så jag är helt på det klara med att granen är bara att glömma och man få använda kattsäkert julpynt istället =)
Medarbetare på Datorspel I Fokus

Vi har en plastgran som är 1.20 hög och i den har vi små Ikea-möss - vita och gråa med rött sidenband om halsen. Mössen sitter på grenarna och varje gång vi går förbi granen sätter vi tillbaka 3-4 möss som katterna plockat ner. Förr hade vi en plastgran som var 1.90 hög och under alla år som perseruppfödare har bara 1 katt klättrat i granen och det var en kattunge.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Vi har alltid en riktig gran, varje jul. Ingen av katterna som kommit och gått här har haft nått större intresse av den, min Spencer klättrade en gång när han var kattunge (hans första jul med andra ord) just när vi satte upp den men inget sedan dess. En och en annan julgransprydnad som hänger längre ner kan åka i golvet men där har vi i mer tåligt material och lätta så de gör inget.
Ingen av alla våra katter har brytt sig det minsta om granarna, inte ens när de var ungar
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Min katt sitter ibland under den, luktar på ett och annat barr som ramlar ner men verkar i stort sett helt obrydd av det hela.
Vi har riktig gran med enbart plastdekorationer. :)
Luna bryr sig inte ett dugg i granen mer än att hon nosar på den, i år var vi hemma hos mina föräldrar och de har en plastgran med plastkulor i bara för enkelhetens skull. Den dagen jag flyttar dit jag vill flytta så kommer jag ha en riktig gran men fortfarande med plastkulor just in case.