Katt med astma?
Jag har länge misstänkt att mina katter har astma. Har varit hos veterinären, men de har inte trott på mig utan sagt att katterna antagligen bara försöker att kräkas. De har lyssnat på lungorna och inte hört något fel.
Nu märker jag på min honkatt att hon börjat "hosta" mer och mer, och ikväll lät det som att det som att det kom ett pipande ljud när hon andades. Jag ska självklart ringa till veterinären igen imorgon och be att hon får komma in på undersökning.
Jag undrar om ni kattkunniga har något tips om vad man kan göra för att underlätta livet för en katt med astma. Ska jag byta till en sand om inte dammar så mycket? Bör jag byta foder? De får Carnia Lynx torrfoder just nu, hade gärna gett dem blötmat men de blir dåliga i magen och kräks när jag provar (Mjaus blötmat). Jag skulle jättegärna ta emot tips om vad man kan göra för att katten ska må bättre.
Be din veterinär ta en röntgen på lungorna då man vid astma (bronkit) ofta kan se förtätningar i lungfälten. Får du inte rätt hjälp hos din veterinär så sök upp en annan
Är din katt utekatt? Inälvsparasiter(mask) kan ge hosta så isf bör du avmaska katten också
Astma kan och bör behandlas med kortison, i början brukar man sätta in tablettbehandling för att sedan övergå till inhalator.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag har en katt med astma som lever ett utmärkt liv med en inhalator.
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Det är en innekatt.
Veterinären konstaterade kronisk bronkit. Hon har fått kortison utskrivet och ska få börja med inhalator när den är avslutad.
Nån som har några andra råd kring vad man kan göra för att underlätta livet för en astmakatt? Veterinären tipsade om att byta till en Kattsand som inte dammar så mycket och att tvätta filtar och sånt som hon ligger på ofta (för att bli av med kvalster). Nån som vet någon bra dammfri Kattsand? Helst inte jättedyr.
Jag har rekommenderat papper- eller träpellets till en astmatisk katt istället för kattsand
Luftrenare kan också vara ett bra alternativ
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#5 Smart, det dammar ju inte alls! Om katten går med på det så verkar ju många här ha Peewee lådor.
Jag har en luftrenare.. Köp inte de superbilliga utan välj en av kvalité (min kostade ca 2000 kr inkl frakt), gör undervärk för mina luftvägar..
Kan kolla vad den heter ifall du vill, tror jag har kartongen kvar - i annat fall borde det ju stå på luftrenaren..
Enda nackdelen med den är att det inte är en prydnadsmöbel ;)
Den är ca 2-3 år gammal nu, aldrig behövt byta filter eller se över den. Tror det är dags att byta filter 2015, så den är rätt billig i drift :)
Jag har också en katt med astma. Han har även arytmi (ojämna hjärtslag och något försvagat hjärta) och forl. En skygg katt dessutom…
Katten behandlas enbart med korisontabletter vid behov ovh ingen inhalator just nu. Hemma blandar vi pellets med sand för att detska damma mindre, det är lite meckigt att göra rent i lådan men det spelar ju ingen roll. Tycker det funkar bra i alla fall. Sedan så är jag ganska noga med att städa hemma. Och så har vi vattenskålar utspridda i hela lägenheten.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!