Chip och tatuering?
Är det vanligt att dubbelmärka katter? Är det fortfarande vanligt att folk tror att katter utan tatuering är utan ägare?
Mvh Ellenfyrkant
Det är säkrast att dubbelmärka…
Hos min veterinär ingår tatuering i kastgreringspriset, så även fast jag hade tänkt att bara chippa så blev det även tatuering…
Tror inte många tänker på chipmärkning idag, tyvärr.
Enligt min veterinär så är det flera "hittekatter" som "ägaren" säger att de hittat en som saknar ett hem som är både chippade och registrerade.., naturligtvis med en orolig ägare..
Ja, det är väldigt vanligt att katter utan öronmärkning eller halsband tas för hemlösa katter. Särskilt om det är en korthårig huskatt som ser vanlig ut. Är det en raskatt (som ser ut som en raskatt) är folk mer benägna att tro att den måste ha rymt eller åtminstone har en ägare som saknar den.
Bland vanliga människor är knappt öronmärkning ett känt begrepp, så chip-märkning är definitivt överkurs (även om det är mer tillförlitligt om/när det väl kollas).
Sajtvärd Katter iFokus
Då ingen av mina 5 katter ser ut som om de vore raskatter dvs de är korthåriga😃så är de både märkta i öronen och chippade och reggade och de ha halsband med en bricka där det strå kontaktuppgifter till mig på.
Jag tror det är vanligt att folk tror icke öronmärkta katter är hemlösa, är katten dock kastrerad vet man att katten haft en ägare en gång i tiden som brytt sig om katten. Min ena katt är öronmärkt men den är lite otydlig, vilket jag tycker dem flesta öronmärkningar är, så jag chipmärkte honom också, men rädd om någon tar in honom och inte kan tydda tatueringen inte bryr sig om att kolla chip :/
Min första katt är bara öronmärkt, men jag tycker själv den är rätt otydlig. Så när andra katten skulle märkas valde jag att både öronmärka och chippa. Vet fråga flera gånger om jag skulle ha båda, men rymmer mina katter vill jag göra allt för de ska hitta hem igen. Kommer chippa även första katten nästa gång vi ska till vet.
Tycker det är illa när inte ens polisen tar sig tid att kolla efter chip. De la upp en efterlysning på ägare till bortsprungen katt, detta hade de skrivit i texten
"Denna hankatt är uppskattningsvis ca 6-12 mån gammal och är kastrerad. Inte tatuerad i örat."
Alltså bara kollat tatuering inte chipp. De om några borde ju ha som ansvar att kolla upp chipp