Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6298 ggr
Caifig
2013-12-21, 18:13

Svarthaka

Upptäckte innan idag att min ena herre var jättesvart på hakan och det såg riktigt smutsigt ut. Googlade och kom fram till att det förmodligen är svarthaka. Tittade då även på den andra och såg att han också har några svarta pluttar.

Jag undrar framförallt vad detta kan bero på? Har försökt söka på det men det kommer inte upp så värst mycket svar… Mest att plastmatskålar etc kan bidra men jag har bara keramik och metall till mina. De får heller inget torrfoder som tydligen kan bidra. Eftersom båda katterna har det så måste det ju vara något i miljön som gör det?

jnielsen
2013-12-21, 18:34

Pojken hade också det, men han får det av att äta ur plastskål.. Vet inte om andra material tex polyester kan ge det? om de har det i sina kattbäddar?? 

Bara en liten tanke för att spåna lite😉

Caifig
2013-12-21, 18:40

Hmm bra tanke. Nu när jag tänker efter så är säkert tyget på klösträdet  polyester 🤔 Min ena (han med bara några pluttar) sover också ofta på en plastleksak men låter så konstigt att en leksak skulle ge svarthaka. Plastmatskål kan jag förstå med bakterier och så.

jnielsen
2013-12-21, 18:44

Det där med bakterier har jag inte ens tänkt på, jag trodde att svarthaka kom av någon reaktion på kontakten mellan huden (inte så tät pälspå hakan ju) och materialet… Typ som latexallergi för människor..

[ElisabethYL]
2013-12-21, 18:47

Jag har läst att svarthaka är typ som när vi har akne, men vet inte om det stämmer…

Aldrig haft orsak att fråga någon veterinär…

Caifig
2013-12-21, 18:49

Det kan säkert uppstå pga allergi eller något med! Ingen aning faktiskt… Det var mest det jag hittade när jag sökte på Google. 😃 Men ingen verkar veta orsaken. 😕 Får väl försöka tvätta bort det med något och hoppas det försvinner!

jnielsen
2013-12-21, 18:51

Jag vill minnnas att tex rapsolja ska ta bort det? Annars borstade jag med en gammal tandborste, funkade toppen!

Caifig
2013-12-21, 18:56

Testade babyolja men det gick inte så bra då han är hal som en liten ål. 😃 Får testa rapsolja också! Ska man bara smörja in eller försöka gnugga så det där svarta försvinner?

jnielsen
2013-12-21, 18:59

Gnugga in det lite och borsta med en gammal tandborste gjorde jag nog… Vill minnas att oljan "löser upp" det svarta så att det blir lätt att pilla bort..

Caifig
2013-12-21, 19:00

Ah okej, perfekt, tack!

Hypno
2013-12-22, 13:05

Svarthaka är som en skrivit en form av kattacne. Min katt har också det och haft det ett tag, börjar försvinna nu dock. Svarthaka beror på att körtlarna som sitter under hakan på katten blir lite irriterade. Det är totalt ofarligt för katten men vill man att det ska försvinna ska som vissa skrivit smörja med rapsolja. Mestadels brukar det komma på vita katter. Min katts syster, må hon vila i frid, fick aldrig några problem med svarthaka dock. Hoppas du får rätsida på det. Skulle det dock inte hjälpa med olja så ta katten till veterinären för undersökning så har dom salvor.

Caifig
2013-12-22, 13:24

#10 Tack! Efter skrubben igår så verkar det redan ha försvunnit! Men nu vet jag i alla fall vad som behövs göras ifall det kommer tillbaka.🐱

Upp till toppen