Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 1812 ggr
emeliezan89
2013-12-19 00:43
0

katt allergi

hej snart e de jul och min killes syster skulle komma ner över jul och dom har en sibrisk katt jätte snäll men tyvärr så tåler jag ej dom, och dom åker ända ner från malmö ner till karlskorna, och fira jul men dom har med sej sin lilla kisse om jag kommer kontakt med den så blir jag jätte dålig i min astma . hur ska jag göra på julafton dom kommer att vara där och dom har med sej sin lilla kisse. vill gärna fira jul med dom.

har någon tips hur jag ska göra??=)

Mr Raja
2013-12-19 00:50
1

Jag tror att du måste kolla med dem om din killes syster VET att du kan vara allergisk mot hennes sibiriska katt, eftersom det sägs att allergiker kan tåla dem så att det inte blir några missförstånd om det till att börja med.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

emeliezan89
2013-12-19 00:59
1

jag får prata med dom=),

ScarletMajesty
2013-12-19 01:39
0

ta med dig din allergimedicin, och prova köp antihistaminer på apoteket, i värsta fall.

Niiinah92
2013-12-19 09:45
3

De tips jag kan ge som hjälpt mig genom i ett hem med katter är, ta allergimedicin regelbundet, rör inte katten, om du gör det så tvätta händerna efteråt och byt tröja.

Vixxen
2013-12-19 13:24
3

Be dem stänga in katten i ett eget rum med mat, vatten och toalett under den tid du är där.

Dina besvär kanske minskar lite grann då… 🤔

Bellbooh
2013-12-19 14:54
0

Jag är också väldig allergisk mot katter men valde för ett år sen att bo med katt trots det eftersom jag ändå var tvungen att ta antihistamin dagligen för en stark kvalsterallergi. Mig hjälper det väldigt mycket, inte helt men till 80% när jag tar antihistamin så det du kan börja med redan nu är att köpa dig några tabletter på apoteket och ta dem varje dag och fortsätta med det framtill minst tre dagar efter sista mötet med katten. Eftersom jag har astma har min läkare rekommenderat mig att ta två ta tabletter per dag under perioder då min allergi fövärras, t ex på sommaren då jag även har gräs och pollen allergi. Sen finns det även nässpray/inhalatorer som kan underlätta och förebygga allergirelaterad rinnsnuva bl a. med kortison. En receptfri är Nasonex. Och undvik att klia dig i ögonen efter att du klappat katten om du nu skulle vilja göra det. 

Obs. Detta är bara tips utifrån egen erfarenhet, är ingen läkare.

LinaLj
2013-12-19 16:27
0

Det kan vara bra att ta antihistamin redan innan så du förebygger problem, det gäller även din astmamedicin. 

Jag har också astma som turligen inte påverkas av pälsdjur, men däremot har jag väldigt svårt i stallmiljöer där det dammar. När jag ändå ger mig in i sådana miljöer så ser jag alltid till att jag tar min medicin 5-10 min innan jag går dit så jag slipper vänta på att den ska börja verka. Det hjälper verkligen mig eftersom jag slipper känslan av att inte kunna andas ordentligt och kan slappna av mer och allt verkar gå lättare.

emeliezan89
2013-12-19 23:53
0

får köpa såna tabletter imorgon=),.

[ElisabethYL]
2013-12-20 07:53
1

Den sorten jag personligen tycker är bäst är Clarityn. Provat lite olika sorter, men tycker inte riktigt de fungerar…

(Har iof inte kattallergi, men lite annat "smått och gott")

Mr Raja
2013-12-20 17:17
0

Så bra att så många kan så mycket om det här på forumet.
Kanske kan vara idé för mig att skaffa hem en förpackning själv eftersom det ibland kommer och hälsar på folk som kan komma att reagera på katten. Är det där clarityn också receptfritt?

[ElisabethYL]
2013-12-20 17:21
1

Jadå, har köpt det många gånger både med och utan recept.. :)

Finns en billighetsvariant att köpa på apoteket, orginalet säljs även i vissa mataffärer (Apoteks-ombud). Rekomenderar kopian, då orginalet är rätt så dyr och själv märker jag ingen större skillnad på de två…

Mr Raja
2013-12-20 17:53
1

#11 Tack för tipset!

[Mustangcab]
2013-12-20 18:54
0

Du bör ta ett par dagar i förväg så att du är beredd.