Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6242 ggr
Wafture
2013-12-09 23:08
0

Savannah cat?

Någon här inne som har en / har erfarenhet av ''Savannah cat'', hur är de i sättet osv? 
Min fästman nämnde det, så blev lite nyfiken.. Lägg mer än gärna in bilder om du äger en 🙂

Nerdysiamese
2013-12-09 23:39
3

Savannah är väldigt ovanlig, finns bara en uppfödare av rasen i sverige och här i sverige får man oavsett endast föda upp f5:or så dom ser sällan ut som den stora vildkatten man får se på tex animal planet.

på sättet så ska dom annars vara väldigt lika en annan "vild-inspirerad" hybrid-ras, nämligen bengalen som också är betydligt mycket vanligare i sverige.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Wafture
2013-12-10 00:30
1

#1 Tack så mycket för infon! 😮
Kan säga direkt att då blir det absolut ingen Savannah. Vill inte på något sätt ''stödja'' aveln på vilda djur, -hybrider..

Nerdysiamese
2013-12-10 00:38
3

just bengalen är så pass långt avlad så den räknas knappast som hybrid längre, men den såväl som savannah har ett ursprung som hybrid, anledningen till att bara f5:orna och inte tidigare generationer än det är tillåtna i sverige är för att dom inte får räknas som tamdjur i sverige förrän den är så pass utblandad att den klassas som f5.

om det  lite "vilda" utseendet du vill ha så rekommenderar jag antingen att du kikar på en bengal eller en spotted oriental

Wafture
2013-12-10 00:46
1

#3 Väldigt bra och viktig information du berättar, uppskattar det! 
Gällande Spotted Oriental som du länkade, är det någon form av hybrid? Ser mer ut som ett vilddjur tycker jag haha 🤔
Mer min fästman som är ute efter det mer ''vilda'' utseendet. Men kom överens om att det inte blir någon form av hybrid (ev bengal om de är så långt avlade). Men inget som Savannah så vi ej vill stödja just avel av hybrider.

Nerdysiamese
2013-12-10 00:55
2

nej dom är typ helfärgade siameser i grund och botten, så dom har ingen bakgrund som hybrider, spotted (prickarna i pälsen) är en variant av mönster rasen orientaliskt korthår kan ha, du kan gå in på siameser i fokus här på iFokus och fråga om någon föder upp mönstrade orientaler om du är intresserad av rasen.

[Kittekatt]
2013-12-10 00:57
1

Kanske din pojkvän kan uppskatta det mer lodjursvilda utseendet hos en Maine Coon eller Norsk Skogkatt? Att bengaler i Sverige är F5 betyder ju inte att människor inte köper dem just för att de kommer från hybrider… Jag tror att många som köper en bengal gör det just för att den bara är några generationer från "hälften vildkatt". Bengalen har kvar drag från den vilda katten; den mer smygande gången till exempel (den är ofta otroligt smidig som en panter) och att den kan hoppa mkt högt osv. Bengalerna är dessutom ovanligt intelligenta för det mesta. Men de kräver massor av aktivering både fysiskt och mentalt och kan vara minst sagt krävande. Själv älskar jag dem (utom när de går ute på fri tass bland andra katter och dominerar kvarteret med sitt skrikande ;). och jag tycker faktiskt inte att det är mer oetiskt att avla bengaler än T.ex. Huskatter. Men det krävs mkt engagemang av ägaren. Kort sagt: Väljer ni bengal så gör ni det ju just för dess vilda släktingar. Jag ser inget fel i det men om du gör det (det kan jag se poängen i) så välj en annan ras tycker jag. :) Tillägg: tycker att oriental låter som ett mer passande bättre val!

Wafture
2013-12-10 01:20
0

#5 Då låter det bra! Tack så mycket för hjälpen! 👍

#6 Maine Coon gillar vi båda två, min kusin hade två såna, jättemysiga katter! Norsk skogskatt är också otroligt vackra! 
Blev lite osäker på Bengal också då, men det med att de är ovanligt intelligenta lockar lite och att de som du beskriver är krävande. Men fortfarande inget vi känner att vi direkt vill stödja (Ta absolut inte illa upp, Bengaler är otroligt fina men vill ej ha en hybrid bara).  
Oriental satt jag och tittade på för ett tag sedan, vi båda tycker om utseendet. Men gäller bara att läsa mer om själva rasen så får vi se 👍

[Kittekatt]
2013-12-10 01:57
4

#7 jag tar inte illa upp, tycker det är bra att du frågar och läser på. jag kan absolut förstå hur ni resonerar kring det du kallar hybrider. Just därför ville jag poängtera att även hos F5-orna (femte generationen) så är det ju just det vilda som lockar köparna. Och då har ju även en f5-köpare i praktiken supportat hybrid-aveln. :) Men varning: träffar du en bengal eller två kommer du bli såld ;). Ett annat alternativ som jag tycker är värt att nämna ang raser, är huskatter. De finns i alla färger, med kort eller långt hår och de kan ha väldigt olika temperament. På katthem i hela landet finns kattungar och ungkatter som passar just er, det är bara att kika runt. Själv har jag en prickig hittekatt som är supersmart, verbal, otroligt energisk och väldigt vild i sitt utseende. En äkta huskatt från katthem :).

Wafture
2013-12-10 02:12
0

#8 Bra att du inte tar illa upp! 
Haha det kan jag säkert bli, har aldrig träffat en Bengal så det är inte helt omöjligt 😉

En katt från katthem / hittekatt kommer det garanterat att bli, bara så att hen är hyfsat tam då jag är lite rädd för ''förvildade'' katter som ska fram med klorna 😐 
Är ute efter en väldigt kramgo individ, som gärna vill vara med hela tiden, ligga i famnen osv. Gör ingenting om hen ''pratar'' mycket. Så länge inte klorna och fräsandet kommer fram, för då springer jag iväg haha 😟

Cahira
2013-12-10 02:16
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En huskatt kan se nog så vild ut. :) Finns flera på katthem som söker ett hem. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wafture
2013-12-10 02:25
0

#10 Vilken stilig liten krabat! 😍

Ny fråga: På katthem, vad exakt är det för katter som finns där? Är det endast ''hittekatter'', eller finns det mer tama också eller katter som varit med om något hemskt, katter som privatpersoner lämnat in?
För mig är inte utseende det viktigaste, men finns vissa raser som jag bara tänker -nej! För min fästman är nog utseende lite viktigare, som då gillar katter som ser lite mer ovanliga ut/vilda 🤔

Cahira
2013-12-10 02:36
1

Det är nog rätt så blandad kompott. Allt från keliga tama och goa till skygga. Rätt så individuellt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Kittekatt]
2013-12-10 02:37
2

#9 Det finns alla sorters katter på katthemmen, från superkeliga, supersociala katter som vill sova under ditt täcke, till skygga katter som behöver ta en tass i taget för att lita på människor (men som i många fall blir supermysiga sen.. Och så finns det dom som för alltid är lite skygga). Det fina med att skaffa en katthemskatt är ju att man just kan berätta sina behov och bli matchad med rätt katt-individ. Men det finns sällan raskatter på katthemmen. De är huskatter till 95 %. Huskatter kan ju se ut och vara hur som helst så exakt det du gillar hos en rasren katt, kan du hitta hos rätt huskatt på ett katthem. När människor upplever att en katt plötsligt klöser, s å beror det ju oftast på att människan inte kan kattspråket och tvärtom och det blir missförstånd. Tex att människan stirrar i kattens ögon (= provokation) eller klappar katten på magen fast den själv bara menat att visa magen som ett hej osv. Men visst finns det vissa hittekatter som är så rädda att de kan fräsa. Såna katter placerar katthemmen hos vana jourhem i början och du riskerar aldrig att få en sån katt om du inte ber om det :) Min katt pratar som tusan, hoppar som en hund när jag kommer hem, sover under mitt täcke och har aldrig klöst eller på minsta sätt visat humör mot en människa. Hon var helt social när hon kom till mig trots en lång tid som hemlös. Stort lycka till det märks att er katt kommer få ett fint och kärleksfullt hem!

Eftermiddag
2013-12-10 08:20
0

#1 Vad innebär det där med f5? Första generationen är alltså en korsning mellan vildkatt och tamkatt, alltså 50% vild. Korsar man 50%-katten med en annan 50%-katt eller med en tamkatt så att andra generationen blir 25% vild?

rumpenstiltzkin
2013-12-10 09:54
0

har länge varit väldigt förtjust i savanna katten, så himla fin! 

här är en bra sida om savannahn och hur mycket serval det är per generation och annat smått och gott :)

• F1 (~53% Serval)
  • F2 (~29% Serval)
  • F3 (~16% Serval) osv

http://www.a1savannahs.com/savannahs.htm

Imasy
2013-12-10 09:56
0

Gällande bengal(ningar) så skulle nog jag bli vansinnig på att ha sådana hemma 🤐

Jag vill gärna ha det tyst om natten när jag ska sova och jag gillar att mina saker står på sin plats och inte i tusen bitar på golvet 😃

Nä, "skämt" å sido, bengaler är alldeles för högljudda och aktiva för min del 😉

Mantissa
2013-12-20 13:07
1

finns ju ocicat också om man vil ha en ras med vild look men 100% tamkatt