Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3949 ggr
Koohinoora
2013-12-19 15:23
0

NaturesMenu?

Har fått hem några påsar från NaturesMenu de har denna innehållsförteckningen:

Kyckling min. 43%, kalkon min. 28%, mineraler, olika sockerarter.

Är det någon annan som testat det, är det bra?

Står mellan detta och applaws i fortsättningen på blötmats sidan. Vilken skulle ni välja?

Länkar till produkten här också

[ElisabethYL]
2013-12-19 15:29
0

Applaws blötmat är tillskottsfoder/kompletteringsfoder…

Är NaturesMenu fullfoder?

I annat fall hade jag valt Mjau/Bozita..

Sploutt
2013-12-19 16:06
0

Jag hade absolut också valt Mjau/Bozita om det är blötmat du är ute efter. Massa sockerarter låter inte så passande för en katt?

Koohinoora
2013-12-19 18:23
0

Jag har både torrfoder och blötfoder till katten. Har just nu orijen som torrfoder. Vill gärna ha mat som är i portionspåsar eller liknande då mamma inte vill ha öppna burkar och liknande stående (hon klarar inte lukten). Har mjau/bozita det eller är det bara big pack? Är de enda jag sett när jag kollat

[ElisabethYL]
2013-12-19 18:24
1

ICA har portionspåsar som ska vara helt ok :)

Sploutt
2013-12-19 18:30
0

Det finns både tetrapack (mindre) och burkar. Jag köpte alltid tetrapacken. Men jag skulle ju hellre hållt för näsan och gett bättre mat, än att ge massa med socker och spannmål o tjosan o hejsan.. Men har FÖR mig att bozita har mindre tetrapack också?

[ElisabethYL]
2013-12-19 18:32
0

190 gram är Bozitas minsta.. En portionspåse brukar ligga på 85-100 gram..

Sploutt
2013-12-19 18:36
2

Då räcker ju en sån i en dag typ. Det kan man kanske stå ut med? :) Själv har jag precis stått och cuttat upp kanininälvor och lammlever… ;)

Bellbooh
2013-12-19 19:11
1

#3 Vad gäller kattmat i burkar, som t ex Mjaus blötmat i större förpackning är det inte rekommenderat att ha maten ståendes i burken efter att den öppnats eftersom metaller lätt bildar metalloxider efter att de kommit i kontakt med syre, dessa fäller sedan ut och blandar sig med maten. Därför ska man förvara resterande mat från burkar i matlåda t ex. Har själv två katter och de får också orijen utöver blötmaten så en stor mjauburk brukar räcka i två dagar för mina och det är ungefär så länge man kan ha maten fräsch i kylen. Sen är det ju oftast bättre för miljön att köpa större förpackningar :)

Men som svar på din fråga iaf, här är innehållsförteckning för maten du länkat till och den liknar mycket den för mjaus blötmat men inte så mycket applaws. Applaws har i regel högre kötthalt men minimalt med fett och det är nog därför den bara är rekommenderat som kompletterande foder. Så jag hade nog valt NaturesMenu framför applaws om jag fick välja bara mellan de två.

Composition:

Chicken (min 43%), Turkey (min 28%), Minerals.

Analytical Constituents:

Protein (10%), Crude Oils & Fats (6.5%), Crude Ash (2.5%), Crude Fibres (0.4%), Moisture (79%). 

Additives (per kg):

Taurine (200mg/kg), Vitamin A (2.000iu/kg), Vitamin D3 (320iu/kg), Vitamin E (30mg/kg). 

Trace Elements: Potassium iodide (0.2mg/kg), Manganese oxide (2.1mg/kg), Zinc sulphate monohydrate (10mg/kg), Zinc sulphate monohydrate (10mg/kg).

Koohinoora
2013-12-19 20:40
0

#8 Känner att jag inte fått koll på allt ännu med detta. men man lär sig väll med tiden, hade ingen tanke att kolla på allt det du fick med i innehållet. :)

Så Applaws blötmat kan man se mer som godis eller liknande då? Fick en gratis förpackning när jag köpte från Grizzlyzoo förra gången och katten älskade det. Därför jag blev intresserad av blötmaten också.

Men om det är samma som mjau så låter det ju fin fint. För mig räcker just nu en portionspåse 2 dagar ibland (hon är bara kattunge ännu, 3 månader, och verkar föredra de blötlagda torrisarna så de tar slut först). 

Men tack för hjälpen, ska grubbla vidare på hur jag ska göra. Känner mig lite klokare nu i alla fall :)

mimåne
2013-12-19 20:42
0

Socker undviker åtminstone jag i val av foder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[ElisabethYL]
2013-12-19 20:50
0

#9 Ja, Applaws blötmat bör ses som godis.. (Iof ovanligt nyttigt godis, men duger tyvärr inte som mat)