behöver tips
min katt äter garn. ho tuggar i sig en ganska stor bit sen får man dra ur henne det. finns det något sätt som jag kan få henne att sluta på?
vore tacksam för tips.
Så gör min hane också. Lösningen är att ingenting som är gjort av tex garn ligger framme. Samt att vi i perioder tejpar för garderoben.
Vi misstänker att han har Pica då han växte upp utan en kattmamma.
Att äta garn och snören kan bokstavligt talat bli livsfarligt för katten när snöret hamnar i tarmen, så det man måste göra är att se till att inget sådant finns åtkomligt för katten. Att katten äter snören beror på att katter inte kan spotta ut snöret när det fastnar på den sträva tungan, så om de inte biter av det på en gång fortsätter de bara att svälja. Jag har en katt som inte kan låta bli snören, så därför har jag aldrig sånt framme. Skor måste t.ex. alltid ställas på hatthyllan hemma hos mig.
Sajtvärd Katter iFokus
Men snälla kära ni! Läs genast på om katter och farligheter! Snälla! MAN får ABSOLUT INTE LÅTA KATTEN ÄTA GARN. En katt får ALDRIG ÄTA GARN. Det är LIVSFARLIGT. Det kan skada tarmarna så att katten behöver avslivas. EN KATT FÅR ALDRIG LEKA MED GARN ENSAM ELLER PÅ ETT SÄTT SOM GÖR DET MÖJLIGT FÖR KATTEN ATT FÅ I SIG GARN! Snälla. Detta gäller paketsnören (vassa och livsfarliga) och alla typer av trådar och snören. HA INGET SÅNT FRAMME OM NI INTE ÄR MED HELA TIDEN. OM man t.ex. sitter och stickar så måste man såklart ha garn men då under uppsikt! Och inga korgar med garn framme osv.
En av mina katter har också dille på snören så det finns inga här som den kan tugga i sig.
#3 Eftersom du skriver "ni" så antar jag att du menar mig också?
Som jag skrev i mitt inlägg #1 så har vi ALDRIG sånt som vi vet att han tuggar på framme. Dvs raggsockor ligger i en byrå som han inte kan öppna, min poncho åkte ner i källaren, likaså en stickad halsduk,. Vissa leksaker är bannlysta här hemma och andra (fjädrar på pinne tex) får bara vara framme och lekas med när en människa håller i ena änden.