Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1042 ggr
mimåne
2013-12-10 18:43
0

Spray

Hörni kattmänniskor..

Jag har för mig att det ska finnas någonting, som man kan spreja på ställen där man inte vill att katten ska vara på? Tex om katten klöser på ett soffhörn, tapeten, tuggar på en växt eller har någon annan olämplig sport för sig.. Kissar i avloppet kanske?

Någon som har en aning om vad jag tänker på för produkt? Eller har jag bara drömt detta kanske?

Eller kanske det finns någonting i skafferiet som katterna skulle tycka luktar mindre trevligt, som man kan ta och kleta ut på dessa ställen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
2013-12-10 19:17
1

Citron och/eller ättika ska tydligen vara bra att spraya/smeta på saker. Min ena katt tuggade på min internetsladd hela tiden 😡 så jag smetade på lite citron. Dock var det sån konstgjord citron på flaska så det hade ingen effekt 😃

Ättika har jag sprayat på mattan efter att han bajsade där och han gick inte tillbaka, vet inte om det var pga ättikan eller om han helt enkelt inte ville bajsa på mattan mer!

mimåne
2013-12-10 19:46
0

haha, ja bajs på mattan vill man inte ha😃

När mina katter busar, så blir min birma så till sig att han hoppar upp mot tapetern i hörn och där han ser uttag och lampknappar. Det blir som ett ryck när dom springer runt och jagar varandra. Det blir såklart rivmärken, och dessa tycker i sin tur min andra katt att är jätte intressanta! Så hon hoppar alltså upp och försöker "få tag på" rivmärkerna som är där. Vilket gör att det blir ännu fler rivmärken och flärpar rivs upp = Ännu roligare tycker missarna!

Dom har absolut inte dåligt med klösträd, aktivering elr annat.

Problemet är bara att jag bor i en hyreslägenhet och att katterna drar ner tapeterna som är alldeles nya funkar inte! 

Tror du det kan vara en idé att spreja lite ättika på dessa platser?

OberonsMatte
2013-12-10 20:04
0

Jag tror inte att avskräckande lukter har någon större avskräckande effekt utan mest blir en olägenhet för kattägaren själv faktiskt.

Förr fanns det något som hette FY-spray som innehöll något konstigt ämne som blev förbjudet, så den togs bort från marknaden.

Att katten hoppar upp på väggen under sina bus-rejs betyder att det behöver finnas något där att hoppa upp på eller (ännu hellre) klättra upp på. Ett galopp-träd t.ex.

Det som tuggas på måste man flytta på, dölja eller gömma undan på något sätt. Vissa saker som t.ex. växter och sladdar går helt enkelt inte att ha framme om man man vill ha dem otuggade. Envisas man med att ha det ändå, blir man bara frustrerad och irriterad på sin katt.

Sajtvärd Katter iFokus

mimåne
2013-12-10 20:13
0

Jag håller med dig oberonsmatte om att det i vissa fall skulle behövas någonting där som katten kan springa upp på/klösa på.

Detta var min första tanke själv också, och eftersom att vissa ställen är praktiskt otympliga att ställa en kattmöbel på, så blev det många platta klösbrädor som hängdes upp på väggarna. Men detta har inte hjälpt.

Visst har de kunnat klösa på dessa brädor, men i farten väljs ett hopp på tapetern eller mot ett uttag/lampknapp istället. 

Jag har inte problem med någonting annat, att dom biter på olämpliga saker eller dylikt. Det är endast tapeterna som är ett problem.