Konstig hosta?
Min stackars Figaro har någon jättekonstig hosta. Han blev sjuk i kattsnuva någon dag efter jag hämtade hem honom och fick ligga inlagd i 3-4 dagar pga detta. Efter detta så har han haft denna hostan, har varit med honom hos veterinären och röntgade men de såg ingenting på röntgen. Avmaskade honom efter det men det var ingen skillnad. Helt plötsligt försvann det men nu har det kommit tillbaka igen. Oftast kommer det i samband med att han ligger och spinner eller äter. Veterinären tänkte först att han kunde få kortison men hon ville inte eftersom han var så liten då (Nu är han 7 månader). Känner inte heller att han ska äta kortison eftersom det inte händer varje dag men ändå flera gånger i veckan. Han verkar inte alls påverkad efteråt utan fortsätter gosa/äta/busa eller vad han nu håller på med.
Det låter inte alls som vanlig katthosta utan det låter mer som när en människa sväljer fel och får ner något i luftstrupen och får en hostattack. Det låter som om han håller på att kvävas! 😕 Han får alltid upp något samtidigt (antar slem) eftersom han sväljer flera gånger efter. Ibland så låter han även efteråt, lite mer som normal katthostelätet fast med stängd mun.
Är det någon som har haft en katt med liknande problem?
Han har även lite grymtande grisljud för sig t.ex. när man lyfter upp honom eller om man lägger honom på rygg så kan han grymta till. Även ibland när han busar så grymtar han lite… Normalt? 🤔
Har katten haft kattsnuva är det inte så konstigt om luftvägarna är lite påverkade en ganska lång tid efteråt. Kattsnuva hos katter är inte som våra förkylningar som går över på en vecka.
Hur ofta hostar han?
Sajtvärd Katter iFokus
Jo precis, det tänkte jag också. Men det är just att det är så extremt läskigt när han får dessa attacker. Nu hostar han inte exakt varje dag men ändå kanske 4-5 gånger i veckan. Sist han fick sitt "anfall" så höll han på i kanske 30-40 sekunder innan han kunde andas och få luft. Det kommer också vid så konstiga tillfällen.
#2 Att katters hosta kommer i anfall/attacker, dvs att de hostar upprepade gånger, med nedsänkt huvud och ger ifrån sig upprepade hesa och väsande ljud är så de brukar hosta.
Sker det inte ens varje dag skulle jag inte oroa mig.
Sajtvärd Katter iFokus
Men det är det som är problemet. Det är inte som vanlig katthosta. Det är inte alls det där hesa och väsande ljudet utan det är precis som om han sätter i halsen och får panik och försöker hosta/spy upp det, typ som när vi människor sväljer fel och får panikhosta.
#4 Men då är det antagligen så att han faktiskt får något i fel strupe. När katter spinner ökar salivproduktionen, så att sätta i halsen då händer även mina katter. Om katten haft en luftvägsinfektion i samband med kattsnuva kan den förmodligen vara lite känsligare i just svalg/luftvägsregionerna.
Sajtvärd Katter iFokus
Om han får kräkreflexer samtidigt kan det vara en hårboll som spökar.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, det visste jag inte ens. Mycket möjligt att det är så… Så extremt obehagligt bara. 😕 Tack för svaren!
Ja, att katten får extra mycket saliv i munnen när den spinner beror antagligen på att kroppen tror att katten ska dia som när den var en liten kattunge.
Sajtvärd Katter iFokus
Några av mina katter spinner/kurrar väldigt intensivt, låter mer som en duva än katt. De sätter i halsen med jämna mellanrum då och jag kopplar det enbart till spinnandet eftersom det inte sker i någon annan situation
Men om din katt hostar vid andra tillfällen också så skulle jag be veterinären ta en svabbprov från svalget och leta efter Mycoplasma Felis som kan ge just de symptomen (kan mycket väl ha fått det i samband med kattsnuvan)
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#8 Aha okej! Då har jag lärt mig något nytt 🙂
#9 Han kan börja hosta eller vad han nu gör även i andra situationer också. Han gjorde det alldeles nyss och han har legat och sovit en bra stund. Får höra igen med veterinären och se vad hon säger. Googlade på det där mycoplasma och fick lite smått panik när det stod att det var en blodsjukdom, men så såg jag att jag hade klickat på något annat *puh* 😃
Har du kollat upp hjärtat på din katt?
#11 Veterinären gick igenom så mycket som hon ansåg vara relevant, hon lyssnade men gjorde inget ultraljud direkt. Hon ansåg nog inte att det behövdes. Sen vet jag inte hur mycket man ser på röntgenbilderna om de ser hjärtproblem där också.
Det är ultraljud ifall de vill kolla HCM. Jag tänkte att katten låter som om den inte får luft.
Veterinären borde dock ha hört om det var vätska i lungorna vid hjärtsvikt. Det var detta som var min stora fasa innan jag kom till vettis… Men hon sa att det lät jättefint, som tur var!
Det är inte vatten i lungorna som det är frågan om utan HCM i så fall.
http://www.sverak.se/sverak/Om_SVERAK/Artiklar/HCM.pdf
Jag läste där att HCM kan leda till hjärtsvikt och hjärtsvikt ger vätska i lungorna. Hur menar du att HCM annars skulle ge hosta om det inte är vätska i lungorna?
# 16 Att katten inte får luft när den försöker andas. Vätska i lungorna ger inte nödvändigtvis hosta. I synnerhtet inte i ett så tidigt skede men det kan vara så. Den grymtar då du lägger den på rygg och då du lyfter upp den. I ditt ställe skulle jag göra ett ultraljud på hjärtat då katten uppenbarligen inte mår bra.
Annarss har jag ingen teori om vad det kan vara men HCM drabbar 10% av alla katter.
Ja jo det hänger jag med på :) men jag hänger inte med på varför HCM skulle ge andnöd om katten inte har drabbats av hjärtsvikt?
Man kan få andnöd utan att hjärtsvikt. Hjärtsvikt är ett mycket allvarligt tillstånd. Det är på gränsen till död. Själv hade jag andnöd för två år sen innan jag fick min blodtryckmedicin men mitt hjärta är det inga som helst fel på och inte lungorna heller. Och inte hade jag någon hosta heller.
Hjärtsvikt behöver inte vara nära död beroende på hur allvarlig form man har, i alla fall hos människor..men men! Du har ändå inte svarat på min fråga! Förstår fortfarande inte hur HCM kan leda till hosta om det inte är pga hjärtsvikt och vätska i lungorna. Jag uppskattar verkligen alla råd jag får från både dig och andra, men denna lilla biten hänger jag inte med på så undrar bara om du vet?
# 20 Då ger jag upp! Vad jag menade var att du kan få en hjärtinfarkt om du har hjärtsvikt.
Okej, det var inte meningen att vara irriterande sorry! 😃 Hängde bara inte med på kopplingen mellan HCM (förtjocking av hjärtat) och hosta om det inte rörde sig om hjärtsvikt!