Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 945 ggr
Wony
0

Tips till kastrerad hane?

Idag kastrerades Chili, men jag tycker att han är där och tvättar en hel del. Nog för att han gör det i normala fall, men känns ändå som att det är mer nu. Har satt krage på honom, som jag fick med från veterinären. Kruxet är att även om han inte når att slicka, så når han inte heller att dricka eller äta, måste ju då ta bort den med jämna mellanrum och låta honom få dricka och så.

Har någon någon bra idé kring hur jag kan göra nu? Han tycker uppenbarligen inte om tratten, men samtidigt är jag kluven till att ta bort den.

OberonsMatte
1

Om matskålen och vattenskålen har mindre omkrets brukar de fixa att både äta och dricka med tratt på. I början får man hjälpa till och styra lite så att de förstår hur de ska kupa tratten över maten. Det kan också hjälpa om man ställer skålen/fatet på något så att den kommer upp lite.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
1

Om jag tar de minsta skålarna, som är lite högre och lite mindre diameter borde det kunna gå! Tänkte faktiskt inte på det…

Just nu ligger han och sover, så jag vill inte störa honom. Men jag kanske kan ställa fram maten nu innan jag själv går och lägger mig så han kan äta under natten? Han har ätit ca 25-30g blötmat sedan vi kom hem, men han verkar vara pigg, även om han sover då och då i 30-45 minuter i sträck.

Scorpio97
0

När vi kastrerade våra småkatter, så fick vi bara krage till honan, inte till hanen. Hanen var där och slickade lite, men inget överdrivet.

Honan smågnagde i stygnen och fick därför ha kragen i ungefär en vecka. Tog av den när jag var med henne, hon lärde sig rätt snabbt att om jag satt på soffan så slapp hon kragen så länge hon höll sig i närheten och inte tvättade alltför våldsamt på stygnen. Gjorde lika när det var matdags, då satt jag bredvid och passade (annars smet hon iväg under sängen, var rätt svårt att få fram henne då). 

Du bör ju ändå ta av kragen någon gång, katter är ju renliga djur och vill gärna tvätta sig, vilket är svårt med kragen.

//Jessie

Wony
0

Har låtit honom vara utan ett bra tag nu idag, och det verkar gå bra. Han är extremt busig, precis som normalt dock och rusar runt i huset. Så han verkar ju må bra i alla fall!

Nu slickar han väl lite mer än normalt, men jag tycker i alla fall att det är mindre än igår.

En helt annan fundering jag har är dock hur snabbt överskottsfärgen från tatueringen försvinner. I papperet med råd jag fick med stod det att det normalt går bort eter en vecka, men redan idag tycker jag att mycket har försvunnit. Kan Lillan ha varit på honom och putsat bort eller kan det verkligen försvinna så fort? Är ju en hel del kvar men blev mest förvånad över hur mycket som försvunnit.