Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1216 ggr
[nettaahs]
0

kissar endast ute?

Hej! Jag har en tjej på 3,5 år, kastrerad utekatt. Detta börjar nu bli ett problem, och det är att hon endast gör ifrån sig ute.. Alltså hon använder inte lådan alls, inte ens när hon är inne, utan då kissar hon på tex badrumsmattan eller dylikt. Hon har varit rumsren, och jag har samma Kattsand som jag haft i alla år. Kan det vara så att hon har "förlorat" rumsrenheten? Det är inte ofta hon kissar inne men om hon tex inte får gå ut på kvällen innan vi lägger oss så har hon oftast kissat på någon påse eller liknande på morgonen. Hur kan jag göra för att förhindra detta? Jag vet inte exakt när detta började, men det var Längesen jag såg hennes avföring i lådan..

MonicaLagerquist
0

Vad har du för låda och vad har du i lådan?

Stolt ägare till tre La permer

[nettaahs]
0

Har haft en vanlig rektangulär låda, bytte dock till en med tak men den försvann ganska snabbt.. Jag har använder fresh&easy tror jag den heter.. :)

[nettaahs]
0

Hade tidigare icas, denna gick hon på men slutade sedan, har därefter testat flera olika och hamnade på fresh&easy. Är medveten om att kristallerna är hårda, men lillkatten tycker om den. Tror faktiskt att detta med lådan började i samband med kastrering nu när jag tänker efter! Hennes personlighet har även ändrats ganska mycket..

OberonsMatte
0

Jag tror inte att kastreringen har något med felkissandet att göra. Anledningen till felkissandet handlar med all sannolikhet om lådsituationen och eventuella kattkompisar som hon delar lådan med. Åldern på katterna kan spela in och eftersom honkatten är kastrerad handlar det i hennes fall om social mognad (som infaller ungefär vid 2-4 års ålder).

Hur många katter har du och hur många lådor?

Ålder på övriga katter?

Hur ofta rensar du lådorna?

Bajsar hon i lådan eller endast utomhus?

När började hon undvika lådan?

Hur mycket och när på dygnet är hon och övriga katter utomhus respektive inomhus? Är de ute/inne samtidigt eller undviker de varandra?

Sajtvärd Katter iFokus

[nettaahs]
0

Jag har 2, hon och en till på 6 månader. Hon varken bajsar eller kissar på låda. Gör rent så fort jag ser bajs/klumpar Jag kommer inte ihåg men det kan ha varit kring kastrering.. Hon tycker inte alls om närhet längre. Hon är social och hälsar när hon kommer in. Men sen lägger hon sig i ställningen. Hon är pigg och busig med lillkatten och äter/dricker som hon ska. Alla katter är ju olika, men kan hon ha "växt ifrån" kel och gos? :) Endast hon som är utekatt just nu då lilla är för liten än, men hon är ute ca 4h/dag till och från nu då det är så kallt :)

OberonsMatte
5

#5 Angående att hon inte känns social längre tror jag att det dels beror på att hon uppnått social mognad (dvs. blivit en vuxen katt även i huvudet) och dels på att hon är utomhus så mycket att hon får all stimulans hon behöver i sitt vuxna kattliv där, och att hon känner sig stressad och obekväm över att det inte finns någon toalett som passar inomhus.

Eftersom den toalett som finns inte går att använda enligt henne är det som att det inte finns någon alls. Varför går den då inte att använda?

1. Ja, först och främst är det förmodligen fel material i lådan. Det är ingen nyhet att många katter tycker att kristaller är obehagliga. För att göra lådan så bekväm som möjligt för katten bör det vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i lådorna, t.ex. Extreme Classic, EverClean eller Pussi Kompakt.

2. En del katter tycker att det strider mot deras instinkter att kissa och bajsa på samma ställe och behöver därför 2 lådor att välja på som hålls rena genom att kissklumpar och avföring rensas bort varje morgon och kväll + när man märker att det finns bajs i lådan.

3. Katter som har kattkompisar kan ha svårt att gå på en låda som den annan katt redan har kissat eller bajsat i.

I din katts fall behöver du alltså byta till sand och skaffa fler lådor, ju fler desto bättre. Hellre några lådor för många är en låda för lite!

När katten använder lådorna utan problem och slutat med felkissandet kan du förhoppningsvis minska ner antalet till 3 stycken, eftersom det är det antal lådor som man brukar beräkna till 2 katter.

Sajtvärd Katter iFokus

[nettaahs]
4

Tack för svaren! Jag ska absolut skaffa ny sand och plantera ut fler lådor! Hoppas det blir bättre! :)