Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2151 ggr
kaninus
2013-12-04 14:44
0

nyopererad

Nu har jag nyss hämtat min hankatt ifrån veterinären. 

Dom sa att han skulle vara trött och vilja sova. men han är väldigt pigg och busar och leker. Jag har försökt att få honom att vila men han vill inte… är det bra eller dåligt att han är så pigg?

ska jag låta honom göra vad han vill eller ska jag försöka få honom att vila?

OberonsMatte
2013-12-04 14:51
2

Katter kan bli lite speedade när de vaknat upp efter att ha varit sövda. Det är relativt vanligt och inte något farligt att de är så, men släck ner och passa på att vila lite själv så kanske han lugnar ner sig.

Sajtvärd Katter iFokus

kaninus
2013-12-04 15:13
0

Okej ska testa det! han verkar ha svårt att komma till ro. han lägger sig lite sen går han runt och sen lägger han sig igen. han har gått på lådan nu också. men jag märker att han är väldigt hungrig.

OberonsMatte
2013-12-04 15:28
0

#2 Är han pigg och vaken kan han äta. Se bara till så att han inte glufsar i sig alltför stora mängder på en gång.

Sajtvärd Katter iFokus

kaninus
2013-12-04 16:21
0

ska jag ge honom blötmat eller torrfoder?

CatchFatch
2013-12-04 16:54
0

blötmat så han får i sig vätska :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

kaninus
2013-12-04 17:31
0

han har fått lite blötmat och druckit vatten. Jag märker också på honom att han blir piggare och piggare. Han är mer sig själv nu vilket är riktigt skönt! :)

kaninus
2013-12-04 17:33
0

Frågan är bara vad jag ska köpa för foder till honom i fortsättningen. och hur mycket han ska ha. veterinären sa att det är viktigt att vara försiktigt med hans vikt, han är lite småknubbig redan nu. han är innekatt kanske är värt att nämna. har ni något tips? :)

CatchFatch
2013-12-04 17:34
0

Är det en kastrering du gjort?

kaninus
2013-12-04 17:49
0

yes! glömde helt av att skriva det!

Scorpio97
2013-12-04 17:59
2

#7 Mjau eller Bozitas blötmat är bra mat. Spannmål gör att katter går upp i vikt, så det ska vara så mycket kött som möjligt och helst inget spannmål alls (finns rätt få torrfoder utan spannmål)

Vad ger du i nuläget?

//Jessie

CatchFatch
2013-12-04 18:06
0

#9 haha lätt hänt :)
Vi fick med en liten box med 400gram toffoder och två blötmatspåsar avsedda för kastrerade katter :)

Royal Canin - Neutred Adult Maintenance ( blötmat )
Royal Canin - Neutred Weight Balance ( blötmat )
Royal Canin - Skin & Coat ( blötmat )

Sen finns det lite olika kastrat foder i form av torrfoder. Tex

Royal Canin - Neutred Young male
Royal Canin - Neutred Young Female
Royal Canin - Neutred Satiety Balance
Royal Canin - Skin Hairball

Vi fick den första blötmaten och den tredje torrfodret :) .. Tror jag :P

[sorbel]
2013-12-04 18:15
2

Royal Canin är tyvärr en dålig foder. Det har massa spannmål i sig som gör att katterna blir tjocka och får hälsoproblem. 

Som andra rekommenderar jag Bozita blötmat-- mina älskar det! De har fått väldigt shiny päls och klara ögon, bra appetite, etc. De växer bra också!

Och jag matar också torrmat-- Applaws eftersom det är 80% kött och 47% protein med mindre än 15% kolhydrater. En av de bästa när det kommer till torrmat! :) 

EDIT: Man behöver inte mat specifik för kastrerar. Man behöver bara mata lite mindre med vanlig mat. :)

kaninus
2013-12-04 18:15
0

Just nu får han Mjau blötmat och har haft flera olika torrfoder, nu är det friskies för innekatter :) 

jag har alltid gett honom både blötmat och torrfoder :)

ScarletMajesty
2013-12-04 18:22
1

Jag rekommenderar Orijen, Applaws, eller Acanas mat, de har lågt kolhydratsinnehåll. Katter är som sagt köttätare så spannmål och liknande är inget som de ska äta, eller äter naturligt. Så de blir tjocka av det, och kan få b.la diabetes.

Friskies innehåller väldigt mycket spannmål

CatchFatch
2013-12-04 18:30
0

Jag skrev inte att det var bra mat ;) Jag skrev vad jag fick och vilka de hade om var för kastrerade katter. :)

Själva ger vi Mjau blötmat ( oxkött i sås, anka i sås och ibland lax i sås ) och sen ger vi lite olika torrfoder tex Friskies indoor, oxkött, kyckling och sen köpte vi igår ( för att testa ) crunchy&soft.

Vi brukar även köpta Mjaus torrfoder.

[sorbel]
2013-12-04 18:34
0

Okej! Jag ville bara skriva det eftersom jag vet att alla här vill det bästa för sina djur. :)

kaninus
2013-12-04 18:42
0

men är det bra att blanda blött och tort? Hur mycket ska jag ge honom?

MonicaLagerquist
2013-12-04 19:01
2

Om du nu absolut måste ge torrfoder så är ju Friskies Indoor det absolut sämsta du kan ge.

Mark gul majs, majsglutenmjöl, kyckling biprodukt mjöl, kött-och benmjöl, sojamjöl, oxtalg konserverat med blandade-tokoferoler (form av vitamin E), kalkon biprodukt mjöl, cellulosapulver, djur lever smak, sojabönor skrov, maltextrakt, fosforsyra, kalciumkarbonat, salt, kolinklorid, kaliumklorid, torkad ost pulver, persilja flingor, tillade färg (gul 6, Gul 5, Röd 40, Blå 2 och andra färger), taurin, vitamin E tillägg , zinksulfat, järnsulfat, mangansulfat, niacin, vitamin A-tillägg, kalciumpantotenat, tiamin mononitrat, kopparsulfat, riboflavintillägg, vitamin B-12 komplement, pyridoxinhydroklorid, folsyra, vitamin D-3 tillägg, kalciumjodat, biotin , menadion natriumbisulfit komplex (källa till vitamin K-aktivitet), natriumselenit. D-6002-C D-6002-C

Stolt ägare till tre La permer

Scorpio97
2013-12-04 19:12
1

#17 Det går bra att blanda blöt och torr. Jag skulle dock rekommendera att gå över helt på Mjaus blötmat, och fasa bort torrfodret helt. Eller byta till ett annat torrfoder.

Väg honom varje vecka. Går han upp, ge lite mindre. Går han ner, ge lite mer. Efter ett tag så hittar man rätt mängd.

//Jessie

kaninus
2013-12-04 19:13
0

nej jag har inte sagt att jag måste ge torrfoder. Jag undrar om jag ska göra det.

kaninus
2013-12-04 19:15
0

okej, finns det nackdelar med att bara ge blötfoder?

Caifig
2013-12-04 19:15
0

Varför inte bara ge blötmat? :)

Scorpio97
2013-12-04 19:16
0

Vissa katter har magar som inte klarar av blötmat, men det brukar gå bra så länge man fasar över långsamt. Jag vet inga andra nackdelar med blötmat. (Så länge den är av bra märke då)

//Jessie

kaninus
2013-12-04 19:18
0

okej, jag tänkte på tänderna, det blir inte så mycket motstånd med blötmat, men det kanske inte gör något?

Caifig
2013-12-04 19:20
2

Att torrfoder är bra för tänderna är en myt. Vill du hålla efter tänderna ska du ge råa köttiga ben (kycklingvingar) och/eller borsta tänderna.

kaninus
2013-12-04 19:26
0

okej, så det är alltså bäst att bara ge honom blötfoder?

Caifig
2013-12-04 19:27
0

Absolut!

kaninus
2013-12-04 19:44
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för hjälpen!

Rafflan
2013-12-04 21:31
1

Kan någon bevisa att torrfoder + tänder är en myt när det gäller katter? (gärna bevisa med forskning!)

För på hundar finns det bevis på att torrfoder är bra för tänderna. Och hundar är precis som katter gjorda för att slita i köttet, så om torrfoder funkar på hundar varför inte på katter?

Förutom det att det är tveksamt huruvida torrfoder ger effekt på tänderna eller inte, så är det negativa med blötfoder att katter är små ätare, äter lite och ofta, så få mat 2 ggr/dag är inte optimalt, och jag personligen gillar inte att ge min katt kall mat (fryst) och min katt gillar inte "gammalt" blötfoder, så här hemma ger vi "fri tillgång" på torrfoder och gav förut blötmat 2 ggr/dag men slutat med det pga foder allergi så nu får dem bara allergifodret :)

Men jag tycker det optimala är torrfoder när man i skolan/på jobbet och under natten, och blötmat på morgonen och på e.m/kvällen när man är hemma :)

Caifig
2013-12-04 23:08
3

#29 Jag vill se beviset som visar att torrfoder är bra för hundars tänder! Torrfoder är för mjukt för att ha någon slipande effekt på tänderna dessutom är torrfoderbitarna oftast så små att katterna inte behöver tugga särskilt mycket. Mina har betydligt mindre tandsten nu när jag BARFar jämfört med när de åt torrfoder. För mig räcker det som bevis för att torrfoder inte fungerar. 🙂

Jag tyckte som du innan att mina skulle ha fri tillgång till mat. Men sen jag började BARFa så har de fått mat tre gånger om dagen och det fungerar alldeles utmärkt. En gång på orgonen, sedan runt 15-16 och en gång precis innan läggedags. Förut väckte de mig alltid jättetidigt på morgonen för de ville ha blötmat, men nu håller de säg mätta längre och väntar tills kära icke-morgonpigga matte har vaknat!

Rafflan
2013-12-04 23:12
0

#30 ja mina katter har ju inte fri tillgång utan häller upp maten och det räcker i ca 4 timmar, så dem har att äta länge och inte går utan mat så länge :)

När man ger Barf ger man väl ben och köttbitar så dem får slita och använda tänderna som vargar gör? :)

Mina väcker inte heller mig på morgonen även fast jag ger torrfoder och blötmat ;)

Caifig
2013-12-04 23:15
0

Det optimala med BARF är att ge ben, men mina förstår inte hur man ska tugga på dessa. 😃 Säger inte att alla katter väcker matte/husse, men mina gjorde men inte längre, därav behöver maten inte stå framme längre för att de ska äta.

sagan
2013-12-04 23:44
1

Mjukmat kan stå framme länge utan att bli dåligt. Så de är inget skäl till att inte ge mjukmat.

Rafflan
2013-12-05 10:32
0

#33 nej men jag vet många katter som inte vill äta gammal mjukmat som stått fram länge.

sagan
2013-12-05 16:30
0

#34 Fyra timmar (även längre) kan den stå utan att bli så att säga "gammal" har man dessutom i lite extra vätska blir den inte torr och oaptitlig i våra ögon. Så det går att ge blötmat som står sig i fyra timmar som den torrmat du ger som räcker i fyra timmar. 

Vad gäller din allergiska kisse kan du ge annat när du gjort klar utredningen för vad kisse är allergisk emot. Förutsatt att du gör en utredning. Och behöver inte ge torrfoder om du inte vill.

Rafflan
2013-12-05 21:58
0

#35 gjort utredning, inte klart ännu men kommer inte utreda exakt vilket ämna i fodret hon inte tål.

Hon tål iaf inte blöfoder (mjau, tetra + burk)

sagan
2013-12-05 22:25
0

#36 Vad är det du utreder då om inte vad hon är allergis emot? Själva utredningen går ju ut på att få reda på om katten är allergisk mot mat samt exakt vad det är katten är allergisk emot. 

Blötfoder tål hon säkert men det är någon protein hon reagerar på. Som jag skrivit tidigare så innehåller Mjau samt andra märken fler proteinkällor. Mjau har nöt, gris och kyckling i alla sina tetror och konserver och bara 4% av smaken som står på förpackningen. 

Finns ett helfoder James Wellbeloved blöt som bara har en proteinkälla i sitt foder.  Tror även att Purina har blötfoder i djuraffär med bara en proteikälla.

Rafflan
2013-12-05 22:49
0

#37 hon hade Giardia och tritrichomonas så först ska vi bli av med det, sen hade hon även nåt problem i tarmen (inflammation orsakat av G & T eller av nåt annat vet man inte ännu)

Men hon blev betydligt bättre i magen efter att vi byt foder till allergi foder innan vi fick veta om G & T :)

Exakt hur gör man allergi utredningar på katter? för på människor väljer man att ta bort ett ämna i taget men hundar och katter har sammansatt foder och innehåller massa olika saker som kan vara det som framkallar allergin. Det går inte att välja att ta bort 1 sak ur ett foder utan att få 4 nya saker i fodret…

Jag mixtrar helst inte med foder då det tar sån tid innan man vet om fodret funkar eller inte och hon blir så otroligt dålig att jag är rädd att hon ska få närings brist/bli uttorkad :/

sagan
2013-12-05 23:16
0

m#38 Först ger man ett lågallergent foder i 8v och sen provocerar man lämpligast med det man givit innan för att se om kissen reagerar. Gör den inte det är det troligtvis inte foderallergi det handlar om. Reagerar kissen så går man tillbaka till det låg allergena fodret katten fungerat på bra innan. Ger det i 6-8 v igen. Sen börjar själva provoceringen med rena proteiner. Varje protein ges i 14 dagar parallellt med det låg allergena fodret man ger. Den får under tiden inte äta något annat än det den ska. Inga smulor, blommor, de andra katternas mat m.m. Om katten är allergisk mot någon protein kommer det att visas under resans gång. Hittar du det är det bara att leta efter ett foder som inte innehåller det ämnet. Tänk även på att prova spannmål, mjölk och annat som den maten du givit innan innehöll. Antar att du gav torrfoder innan också?

Lågallergena foder som finns är Hill´s z/d, sensitivity control s/o Royal Canin, Hypoallergenic Royal canin och  Purina EN. En del har använt James Wellbeloved med goda resultat också.

Här kan du även läsa mer utförligt för hur en utredning går till. http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/04/rapport0104.pdf I rapporten står det om klåda. Men i ditt fall är det diarre som är problemet. Så tänkt det istället för klåda när du läser texten.

Rafflan
2013-12-05 23:38
0

#39 ger Hypoallergenic

Hur menar du, hur ger jag enbart en vis protein?

Är villig att testa/lära men efter senaste provat med att ge blötfoder och hon blev så dålig att jag bokade akut tid till veterinären så är jag väldigt försiktig ;)

Först gav jag
**Bozita Feline Indoor & Sterilised.
**Sammansättning: Kyckling (torkad kyckling 25%, färsk svensk kyckling 4%), bagerivetemjöl, majsmjöl, köttmjöl, animaliskt fett, ris, kycklingbuljong, cellulosafiber, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, kaliumklorid, dikalciumfosfat, jäst (ß-1,3/1,6-glukaner, 0,05%), L-karnitin (0,005%).

då det var det min andra katter åt, men funkade inte så provade ett foder med mer kött i
Eukanuba Lamb & Liver
Sammansättning: Torkad kyckling och kalkon (27 %, en naturlig källa till taurin), lamm (14 %), kycklinglever (8 %), ris, grovmalen majs, animaliskt fett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer (2,4 %), heläggs-pulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, torkad öljäst, natriumklorid, kalciumkarbonat.

Funkade inte så provade ge ren blötmat
Mjau tetra, burk, varierade emellan
Bitar med oxkött i sås/gele
Bitar med nöttfärs i sås/gele
Burk Kött

hon blev otroligt dålig på blötmaten så gav det i ca 1 vecka bara då jag var orolig för hennes hälsa och åkte omgående till veterinären, där provade vi
Royal Canin Intestinal katt
Ingredienser :Köttmjöl (fågel), ris, animaliskt fett, majsgluten, cellulosafiber, vetegluten **, hydrolyserat animaliskt protein, mineraler, äggpulver, betmassa, fiskolja, jäst, sojaolja, frukto-oligosackarider (FOS), psylliumskal och frön, hydrolyserat jästextrakt MOS (rikt på mannan-oligosackarider), tagetesextrakt (innehåller lutein).

funkade inte alls, så provade
Hill´s Prescription Diet
Innehållsförteckning: Kyckling- och kalkonmjöl, mald majs, malt ris, animaliskt fett, majsglutenmjöl, torkad betmassa, cellulosa, kaliumklorid, smakbuljong, linfrö, kalciumsulfat, salt, L-lysinhydroklorid, taurin, L-tryptofan, vitaminer och spårämnen. Innehåller EU-godkänd antioxidant.

Det var lite bättre men fortfarande väldigt dåligt så provade Hypoallergenic och nu är alla mina katter bra i magen, men vi måste testa om alla katterna för G & T och se om vi fått bort skiten :)

Även provat RC sensitiv foder en vända.

Caifig
2013-12-05 23:41
0

Är det diarré de får eller vad för symtom har dem?

Rafflan
2013-12-05 23:42
0

#41 vattnig diarre, liknar mer kobajs :/

Caifig
2013-12-05 23:47
0

Fy :S När du har testat att bara ge blötmat har det blivit värre eller bara fortsatt att vara som innan? Min Figaro hade nämligen jätteproblem med magen när han var mindre och då fick han RC kitten och mjau blötmat. Testade också specialfoder bl.a. Hills I/D men det var ju helt värdelöst. 😕 Bytte till ett spannmålsfritt foder och då blev det bättre men han blev fortfarande lös om han samtidigt fick för mycket blötmat. Men nu när båda får BARF har han inte haft en enda diarré så jag tror han inte tålde spannmålet. Även nu får han ibland blötmat och då är det numera inga problem.

Rafflan
2013-12-05 23:53
0

#43 då rann det ur henne som vatten och fastnade i pälsen och luktade fruktansvärt :(

min käkar RC hypoallergenic nu och är bra i magen och luktar inget, och det fodret innehåller typ inget kött XP

sagan
2013-12-06 00:23
2

#40 Du ger Hypoallergenic i 8 v utan något annat. Om det inte gått så lång tid redan och deras magar har varit bra under hela denna period? Har det gått 8 v sen du började ge Hypoallegenic kan du servera kissen Bozitan du gav först i minimum 14 dagar. Om katten reagerar med diarre igen slutar du och sätter den på Hypoallergenic igen i 8 veckor. Sen börjar du provocera med rena proteinkällor parallellt med Hypoallergenic. Räcker oftast med en bit av köttet du väljer ca, 10 gram. Börja med exempelvis rått/kokt lammkött i 14 dagar. Reagerar den inte går du vidare på rått/kokt nötkött i 14 dagar reagerar den inte så fortsätter du med nästa proteinkälla, anka, kalkon, gris, kyckling, fisk och så vidare. Skulle kissen reagera på exempel kyckling så ger du bara Hypoallergenic fodret tills besvären försvinner och så fortsätter du. 

Du kan även välja att sluta efter första provokationen om katten inte reagerar på exempelvis lamm och leta efter foder som bara har lamm som proteinkälla. James Wellbeloved är det jag vet som har foder med bara lamm och inget annat i just det fodret. Deras Anka tror jag innehåller kycklingspad och har då två källor. 

När jag läser innehållet i torrfodren du givit så är det kyckling som de mesta innehåller och Mjau har också alla kyckling samt nöt och gris. Har din kisse allergi så skulle jag tippa på att det är mot kyckling. Intestinal står det fågel, dock inte vilken sort. Men tippar på kyckling då det är billigast. 

Hoppas det jag skriver är begripligt. Annars är det bra beskrivet i dokumentet som jag länkade till i förra inlägget.

Rafflan
2013-12-06 01:08
0

#45 tack för tipset, hon har fått smaka köttfärs, fläskfile, osv, utan att reagera men aldrig kyckling, när hon blivit frisk förklarad från G & T ska jag ta och prova kyckling. ska jag ge en liten bit dagligen i 14 dagar utöver fodret?

SannnaH
2013-12-06 09:48
0

Jag är verkligen inget parastit-proffs utan har mest en fråga; Kan det inte vara så att det är just dessa parasiterna som ställer till magen nu, eller är ni säkra på att det är just någon allergi?

[Lilyz]
2013-12-06 10:08
0

Jag är heller ingen expert men min katt har fiskallergi och det visar sig genom att hon typ kliar sönder sig själv. Avföringen har jag inte märkt något på..

Rafflan
2013-12-06 10:20
0

#47 eftersom vi byte foder och hon blev bättre i magen innan vi fick svar på avföringsprovet så är det inte bara parasiterna för då skulle inte fodret ha gjort någon skillnad och det blev en jätte skillnad :)

sagan
2013-12-06 22:59
0

Du ger ca 5-10 gram kyckling, kokt eller rå i 14 dagar parallellt med Hypoallergenic. Att dem smakat nöt och gris säger inte mycket om du inte ger i 14 dagar. Beroende på reaktion för just ett visst sorts protein kan vara avgörande för hur länge dem fått äta det. En smakbit kanske inte ger någon reaktion för det är för lite. Så testa allt i 14 dagar. Du ska dock börja med att provocera med Bozita eller det andra torrfodret du gav som dem blev lösa i magen av. Detta för att se om det verkligen är foder eller annat som katten reagerar på. Blir dem inte lösa i magen när du provar ja då var det kanske T & G som var orsaken och inte fodret. 

Men som sagt, vänta med att göra något tills katten är friskförklarad.

#48 Det vanligaste är klåda. Men en katt som är allergisk eller intolerant mot foder kan även kräkas mycket och ha lös avföring.