Varför jamar hon?
Jag är bara nyfiken inte orolig eller nåt.
Min ena katt Naomi (har två huskatter) jamar varje gång jag rör henne om hon ligger ner. Hon låter inte aggresiv eller upprörd. Utan det låter som ett spinn och mjau i ett.. Hon brukar oftast ligga bredvid mig när jag är vid datorn och om jag klappar henne jätte försiktigt så låter hon så och lyfter huvudet och kollar på mig.
Nej ni kan inte veta vad en katt tänker men undrar bara om någon haft liknande beteende. Kan göra om det säkert tio gr och hon gör samma sak varje gång. Ibland ''tröttnar'' hon och hoppar upp i knäet och stryker sig mot mig.
En till grej är att hon stryker sig mot min hand och vill bli klappad och sen biter hon mig i fingrarna när jag väl gör det. Inte heller aggresivt men undrar bara varför.
/ Michelle
Jag tror du beskriver "brrrp"-ljudet som många katter använder när de blir lite överraskade/väckta av att man klappar dem. Då låter det liksom "brrrp?". Det kan också vara en vänlig hälsningsfras, då låter det mer "brrrp!".
En del individer och även en del raser brrrp-ar mer än andra. Mina skogisar brrrp-ar väldigt ofta och det är urgulligt när de gör det.
Sajtvärd Katter iFokus
Sajtvärd Katter iFokus
Ja precis! Tror det är de ljudet faktiskt. Jättesött. Gör det ju inte ofta för att retas med henne men jag ville bara se hur många gr hon skulle göra det. :)
/ Michelle
Jag ska kanske tillägga att om katten är okastrerad kan lätet vara tecken på att hon är på väg in i löp också, men är det en kastrat hör hon bara till de katter som småpratar på det sättet.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är ju bara som katten pratar med dig, dögulligt! :) Min katt gör också så!
Det här bitandet, hört talas om lovebites? Katter nafsar till ibland bara för att visa kärlek. Konstigt, men det är så. Många katter gör så! :)
#5 Jaha det visste jag inte att det hette. Vad gulligt haha 🙂
/ Michelle