Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1179 ggr
VStromberg
0

Förkylda katter

Hej allesammans!
Jag bor i en lägenhet med min fyra bonnkatter. En hostar, en nyser och den tredje har lite rinniga ögon och det ena ögat var svullet för någon dag sedan, det gick över fort. Nu har den fjärde också börjat hosta. Som att de försöker få upp något som sitter på tvären i halsen. De hostar kanske 10 gånger om dagen..

Vad gör man åt detta? Väntar ut?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

OberonsMatte
0

Är det innekatter?

Är de vaccinerade?

Hur gamla är de och hur länge har du haft dem?

När började symtomen visa sig?

Sajtvärd Katter iFokus

VStromberg
0

Ja, det är innekatter.

Den äldsta är vaccinerad, alltså bara en utav dem.

De är 2,5år, 10 månader, 5 månader och ca 3 månader (vad jag tror)

Första katten började hosta för kanske 3 dagar sedan.

MVH Viktoria S

jnielsen
0

Jag hade tagit dem till veterinär, särskilt eftersom inte alla är vaccinerade.

[Hen]
0

Veterinärbesök. Ring iaf veterinären.

VStromberg
0

#3 Men de verkar ju inte direkt allmänpåverkade.. Skriker efter mat som vanligt, rusar runt och river ner saker som vanligt, klättrar som vanligt osv.

MVH Viktoria S

Djurälskaren87
0

men vaccinerade bör alla katter vara och även om dom verkar pigga så mår ju inga djur bra av att vara förkylda. ring iallfall veterinär.

SannnaH
1

Katter blir inte förkylda på samma sätt som vi människor blir. Deras kan bli kroniska och sitta i resten av kattens liv. Jag tycker också du bör ha kontakt med vet eftersom de inte är vaccinerade.

OberonsMatte
6

Jag tycker inte att man ska rusa till veterinären i första taget vid kattsnuva. Dels p.g.a. risken att sprida viruset till andra patienter och dels p.g.a. att stress är påfrestande för immunförsvaret och därmed riskerar att förvärra symtomen.

Den tredje anledningen till att avvakta med veterinärbesök är att de flesta kattnuvesymtom beror på virus, och mot virus finns det ingen botande medicin utan måste läkas ut av sig själv.

Om katten är så påverkad att den inte äter och dricker ordentligt kan katten behöva understödjande behandling i form av dropp och uppvätskning. Om det uppstår bakteriella infektioner i t.ex. ögon eller luftvägar/lungor behövs antibiotika, men mot vanliga snuvsymtom (hur kraftiga de än är) är antibiotika meningslöst.

Sajtvärd Katter iFokus

Nerdysiamese
2

Det fins inte så mycket att göra åt en förkyld katt, och veterinären kommer säga samma sak, du kan be om antibiotika för att förhindra sekundärinfektioner som katter är väldigt känsliga för, om du märker att dom blir värre men viktigast just nu är att se till att dom får mycket vätska och håll koll på temperaturen, normal temp bör ligga på ca 38 grader, samt att dom äter som dom ska. Blir dom hängiga kan du behöva vätska upp med vätske-ersättning (vatten och druvsocker) men får dom hög feber (41 grader så måste du åka in akut) och blir allmänpåverkade så ska du självklart höra av dig till vet, men just nu så kan man inte göra så mycket. när dom är friska igen rekommenderar jag dig att åka iväg och vaccinera katterna omgående, snuva och kattpest är inte att leka med // en vars katt dött pga snuva

Medarbetare på Datorspel I Fokus

OberonsMatte
1

#9 Håller med. Även jag har förlorat en älskad katt p.g.a. elakt kattsnuvevirus.

Sajtvärd Katter iFokus

VStromberg
0

Tack för svar! Jag boostar med mycket proteiner och väntar ut, håller koll på symptomen.

MVH Viktoria S

Caifig
0

Redan om febern stiger över 39 är den hög. Min ena kattunge fick läggas in pga kattsnuva då han hade hög feber mellan 39-40 och ville inte äta/drack dåligt. Han fick där både dropp och febernedsättande.

Tänk på att katter lätt torkar ut, speciellt om de har feber. Jag hade ringt direkt om du märker att de inte vill äta, är hängiga eller dricker dåligt. Hade jag väntat några timmar till är det inte säkert att min bebis hade överlevt. 😕

Lotta_67
0

Man kan ge L-lysin för att hjälpa immunförsvaret på traven. Det finns både som pasta från veterinärbutik även om man säkert kan ge den mänskliga varianten också. Det är alltså samma verksamma substans som man ger till människa med herpesproblematik. Det hjälper inte mot calicivirus utan bara mot herpes. Detta kan man ge vid senare tillfällen i förebyggande om man vet att katten kommer att utsättas för stress. Vaccinering hjälper ju inte mot smittan men lindrar symtomen mycket. // Lotta