Kattlucka
Ni som har kattlucka till era katter upplever ni att det drar kallt vid luckan om vintern eller blir kallt inomhus? Vill ha en till katterna ut till vår inglasade altan men är rädd att det ska bli kallt inomhus.
Det blev lite kallare precis vid dörren, men det löste jag genom att sätta ett draperi en bit ut (sitter det dikt an på dörren fastnar luckan i draperiet) med liknande detta på en hylla ovanför dörren.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mina katter har en lucka genom väggen till en innätad veranda. Det blir väldigt kallt innanför luckan, t o m i hela rummet. Ändå är det en lucka på insidan av väggen och en utanpå.
För att få bort det värsta har jag gjort en luftsluss. Det är en låda i plywood som är cirka 60 cm hög. På ena gaveln finns en öppning som passar över kattluckan. Inne i lådan har jag fixat en avsats på halva höjden och översidan är till hälften täckt med ett tak av plywood. Insidan av lådan har jag klätt med styrolit.
Luftslussen kan jag lyfta undan om jag behöver komma åt ett skåp som finns just vid kattluckan.
Om du vill prova mitt förslag kan du säkert ta en kraftig kartong. Ett drapri kan nog göra viss skillnad om det inte blir så kallt men blir det kallare än 10 grader behövs mer än ett draperi.
Jag är också i funderingar kring kattlucka. Där jag bor blir det ju ofta -20 på vintern, ibland nedåt -30… Har funderat på en kattlucka som läser mikrochipet, men är orolig över att det dels ska vara för kallt så att den slutar fungera, dels att det ska dra kallt från luckan.
Vi har kattlucka ut till balkongen. Det är klart kallare kring kattluckan och även lite kallare i hela vardagsrummet. Bor i Stockholm. Funderar på om vi ska behöva vidta åtgärder i form av luftsluss eller liknande, vi får se hur innetemperaturen påverkas när det blir vinter på riktigt.
Dessutom har min lilla knaskatt börjat ställa sig vid kattluckan, peta upp den med tassen och sitta och kika ut på balkongen för att övervaka reviret. Jag förstår att hon inte vill vara ute men hon släpper ju in en massa kall luft!