Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1405 ggr
Caifig
2013-11-29 19:30
0

Tomatpuré

Är detta okej att katter äter? Tomater i sig är ju giftigt för katter men har sett att tomatpuré finns i lika sorters torrfoder. Håller nämligen på att BARFa och de små liven har börjat vägra äta sin lever och jag börjar få slut på idéer. 😕

[SueHn]
2013-11-29 21:09
0

Mina katter var vana med att få Mjau och RC (kan ni tänka er?) innan jag började med barf. Det som kallas kattmat i affärerna har någon tillsats som katter tycker luktar mycket gott medan rått luktar väldigt lite. För att få dem att äta rått kött blandade jag i Mjau alternativt tonfisk. Mindre och mindre "kryddning" och till slut tyckte de att det var gott som det var. Än idag blandar jag i en påse ICA-mat de gånger jag har tinat kött men för lite för att allihop ska bli mätta. När någon katt matvägrar vid en måltid ger jag vederbörande bara blötmat just då.

Men tomatpuré verkar inte vara någon höjdare.

Caifig
2013-11-29 21:16
0

Det roliga är… Första gången jag köpte hem allt och skulle mixa ihop så fick de smaka en bit både lever och hjärta. De var helt galna i det, satt och skrek och skulle klättra upp på mina byxor. Mixar jag ihop allt så äter de levern men nu när jag vill att de ska äta bitar så… Nopp… Det går att få i dem lite om de får svälta halva dagen (eftersom de vägrar äta). Rått kött är inga problem, hjärta samma sak… Det är just den där förbaskade levern :( Har testat med både blötmat, strött torrfoder, blandat med äggula, benmjöl… Vet inte vad jag ska göra längre för ingenting fungerar! Hålla på och göra röror förstör lite grejen med BARF för mig då jag vill att de ska få tuggmotståndet i bitarna.

Jag kan inte hoppa mellan BARF och blötmat för då blir min ena så jäkla dålig i magen :( BARF är det enda som har fungerat mot hans kassa mage.

Är det bara tonfisk i konserv som du har gett? Köpte hem en häromdagen så kanske värt att testa.

[SueHn]
2013-11-29 21:59
0

Tonfisk för katter fick de som krydda. Tonfisk är ju inte fullfoder men som krydda i nödfall är det ok. Du behöver nog inte bry dig om tuggmotstånd för katter tuggar inte så mycket iaf. Idag fick jag torka upp en spya som bestod av halva kycklinghjärtan (jag hade klippt itu dem) plus sorkrester.

Caifig
2013-11-29 22:26
0

Tonfisk för katter? Är det något speciellt? Nej nej inte fullfoder vill inte egentligen ge dem fisk… Men vad gör man inte för att få dem att tycka om annat! 😃

Ger du dem en stor köttbit eller ett köttigt ben så tuggar de rätt rejält :). De får stora köttbitar nu som de håller på med ett bra tag innan det är uppätet.

Usch fy, har fått små lever/hjärtanspyor ibland… Ser för äckliga ut!

[SueHn]
2013-11-30 10:49
0

Jag menar med tonfisk för katter, tonfiskskonserver som finns bland kattmaten och inte de konserver med tonfisk som avsedda för människor och som innehåller salt mm.

Även om man ger sina katter barf behöver man inte vara dogmatisk. När jag och en av mina katter åker till min sommarstuga tar jag med mig lite gott men kanske helt nyttigt att äta för mig och till katten tar jag med en burk av Goiurmet Gold.

Caifig
2013-11-30 11:16
0

Jaha, haha, dum jag känner mig nu. Har jag påstått att man måste bara hålla sig till barf och inget annat? Vet inte var du fick det ifrån faktiskt… Det enda jag skrev var att jag inte vill blanda barf och annat då de blir dåliga i magen. Tycker det är rätt fräckt att påstå…

[SueHn]
2013-11-30 11:24
0

# 6 Ville bara förtydliga mig. Du har ju några frågetecken i # 4.