Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3177 ggr
Wellcraft
45

Dessa utekatter

Jag börjar detta inlägg med att förtydliga att jag INTE är katthatare. Jag är en djurälskare i renaste form och har haft två underbara huskatter som min mamma adopterade från ett katthem.

Dock ska jag inte vara hemlig med att jag är hundmänniska, jag har hund, går hundinriktning på gymnasiet och har tränat problemhundar i flera år.

Jag förstår ärligt talat inte hur ni kattägare med utekatter tänker?
Nu menar jag riktiga utekatter som ej sitter i löplina eller rasthage.
Vi har haft riktiga problem med katter på vår tomt.
Vi har inte kunnat vädra om sommaren för då har katter sluppit in  i huset, de hårar ner våra utemöbler, skiter i rabatten, klöser på verandan, jamar högt på nätterna och värst av allt - skrämmer min kanin så pass att den skriker av skräck. Kan tilläggas att min pappa är allvarligt allergisk mot katter och reagerar starkt när en katt varit inne hos oss, en gång fick han åka upp till sjukhuset pga andnöd.
Min kompis fick nyligen sin kanin dödad av en katt, katten hade hoppat upp på buren och kaninen hade hunnit dö av chock innan min vän hunnit ut, det gick väldigt fort.

En kanin kan betyda exakt lika mycket som en katt, kattägaren avfärdade detta med att "det var ju bara en kanin, det är naturligt för katter att jaga, jag kan köpa en ny imorgon".
Min amstaff/pitbullblandis som jag hjälper till med vissa dagar hatälskar katter, han älskar att jaga dem men om han fick tag i dem tror jag att han skulle kampa sönder dem.
Som tur är har det inte gått så långt, då katterna är mycket snabbare än honom.
Jag har honom inte lös någon annanstans än tomten och rastgården.
Jag sätter mig i scenariot om den hunden skulle lyckas få tag på en katt och döda den. Lokala tidningen skulle få en ny rubrik "kamphund dödade katt" och kattägaren skulle försökt att få mig att avliva hunden.
Det känns då nästan som att jag kan säga "Men det var ju bara en katt, jag köper en ny imorgon".
Min pinscherflicka jagade ikapp och dödade en harunge en gång, grannen skrek om vilken mördarhund jag hade och att hon borde avlivas för sådana blodtörstiga djur ska inte finnas bland folk.

Grannens katt tog en vildkanin när de var ute på landet, folk tyckte enbart det var "tufft".
Skulle jag haft utekatter så skulle jag tycka det var självklart att de ska ha bjällra på halsbandet, men det är jag. Jag har sett hur katter leker med sina byten och det är bara djurplågeri, och nej det är inte naturligt.
1. Katten ingår ej i svenska faunan.
2. Ett rovdjur ska döda sitt byte med omedelbar verkan, ett rovdjur har inte tid att "leka" med byten.

Bortsett från vi som bli drabbade så kan jag inte heller förstå hur man vågar släppa ut sin katt, jag har sett många skräckexempel från folk som aldrig lär sig.
Min granne älskade sina två katter som hennes egna barn, den ena blev en dag påkörd och dog i hennes famn. Grannen köpte en ny katt efter någon månad och fortsatte ha dem ute.
Två av mina kompisars katter (hon bor på landet) har blivit dödade och halvt uppätna av något djur i skogen (räv förmodligen).
För att inte tala om alla djurplågare & katttjuvar katten kan råka ut för.

Jag vet hur mycket man kan älska katter, mina katter skulle ingen i min familj någonsin ha kunnat släppa ut. Dessutom är det olagligt att ha katten ute utan tillsyn.
Vi gick med våra töser i sele, hade stora fina klösträd inomhus, gav lite råa köttiga ben och gömde lite mat som stimulering och självklart lekte vi även. Det dög gott för dessa katter, och det duger för alla katter.
En hund klarar med rätt stimulering att bo inomhus med bara koppelpromenader, jag är säker på att katter också gör det, det känns som vissa vill få folk att tro att det är små mini-lejon vi håller inomhus, rena rovdjur med alla instinkter från naturen kvar.
Vi har glömt en viktig del, katten är domesticerad. Visst har den kvar jaktinstinkt, precis som vissa hundar, men numera är katten avlad för att bo med oss människor. De är inte gjorda för att klara sig ute i naturen på egenhand, några få förvildade katter kanske lyckas ett tag men om det skulle funka på längre sikt så skulle vi ha vissa länder med riktigt många vildkatter i naturen.

Katten mår bra inomhus om man ger den rätt möjligheter att stimuleras, det är inte så svårt som många kan tro, det gäller att vara påhittig!

Dömer eller hoppar ej på någon, vill bara förstå hur ni tänker som utsätter oss för katter som förstör och samtidigt utsätter katterna för livsfarliga risker?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

viktoria91
9

Jag hoppas inte du har din hund lös kring andra djur om Du misstänker att den skulle döda andra!

Wellcraft
26

Nej nu är hon en lydig tös som går att avleda innan hon börjar jaga.
Jag hoppas inte ni med utekatter har dem lösa om ni misstänker att de skulle kunna döda andra djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[MinIda]
22

Håller med. Alltså jag har inget emot katter, verkligen inte. Skulle själv vilja ha en ibland, men mer hundmänniska. Men iallafall. Vår kanin har faktiskt nu lärt sig att katter går och stryker runt buren. Han ignorerar dem fullständigt, dock är den ju uppe från marken så. Men det ställer till så många problem för oss, vi bor i rena kattkvarteret. Man ser 10 olika katter hela tiden. Vi hinner knappt ha ute vår kanin innan en katt kommer, så får man antingen börja hålla stenkoll och ''skrämma'' bort katten, som ändå kommer tillbaka. Eller då lägga in den i buren vilket man inte vill.

Likaså min vän hade en kanin, se noga hade. Men en katt tog den, och den satt och lekte med den i runt 5 minuter. Den låg och sprattlade, men kunde inte ta sig loss. Vi försökte få bort den, men vi fick bort den för sent. Den dog när vi lyfte upp den. Och då tror som ingen att en kanin har ett värde, ''Men katter jagar ju naturligt''. Men inte roligt då de utsätter folk för tragiska saker. Själv vill man ju inte mista ett djur, och ni vill inte mista er katt. Så ?

Likadant då vi vädrar så kan någon ---- katt komma in och ''förstöra'' huset. Vi hade lämnat dörren på glänt och sedan efter en stund var vår nya soffa som vi hade haft i 1 vecka förstörd. Jo och den som äger katten säger bara, men ert fel då ni vädrar och inte håller koll. Men ska man då stå och glo ut hela tiden, tänker man ? Man vill ju också ha ett liv och göra det man vill utan att man ska behöva vara ''rädd'' att en katt ska komma in i huset. + Att min pappa är allergisk mot katter.

Min släkting hade även en jakthund, som ska jaga alltså. Men allt folk tog nog taggarna utåt då man nämnde något. Nej men fy vad hemskt för djuren att bli dödade med ett skott med hjälp av en HUND. Nej usch, det är ju rena rama djurplågeriet. Själv står de där med sina katter som kan leka med djur och plåga de till döds. Och jag vet, ägaren vet ju inte om det, vad kan dom göra. Men, inte roligt.

Så säger som TS, en katt skulle kunna klara sig att vara inomhus, det är sant. Skulle kunna ibland släppa den och ha koll på den. För inte får vi ju heller släppa hundarna lösa så som vi vill, de har också ursprung från naturen. Men får vi det ? Nej.

Inte menat som påhopp eller något dumt, ville bara skriva av då jag ramlade in på denna tråd.

Whippetgerbilen
10

Vi har innekatt av många anledningar.Jag förstår inte hur man kan våga släppa ut sin katt,det finns många faror som kan göra en katt illa. Om jag ser en fet utekatt leka med en levande mus/kanin så skulle jag ta ifrån katten den.Faktiskt.Jag älskar min katt och vill inte att någon idiot ska göra honom illa.Eller tänk om han blir påkörd.Därför har vi innekatt.Har inget emot katter tvärt om❤️

Dogs is my world ♥

[SueHn]
5

Jag har flera katter som alla är ute på egen hand men jag har full förståelse för TS. Vill man kunna släppa ut sina katter måste man välja var man bor med omsorg. Trots att jag verkligen är en kattmänniska så skulle jag inte uppskatta att andras katter smet in hos mig mm om jag bodde där det är nära mellan husen och små tomter. Jag skulle om jag bodde så inte ha någon katt.

Det är knappast någon mänsklig rättighet att ha katt och då får man avstå om man inte bor så till att man kan släppa ut dem. Innekatter tycker jag faktiskt synd om men låt oss ta den diskussionen i en annan tråd. Det som TS tar upp behöver verkligen tas på allvar och inte övergå i ett annat ämne.

Som kattägare har man ett stort ansvar mot grannar och det är inte acceptabelt när andras katter pinkar ner trädgårdsmöbler, smiter in i andras hem etc. I och för sig är det inte kattens fel utan det är kattägaren som inte tänkt igenom sin katthållning.

# 4 Jag tycker att det ä hyckleri att uppröras över att katten fångar bytesdjur för maten som katten får av av sin ägare kommer från slaktdjur och det är vidrigt vad djur inkl mjölkproducerande kor, deras kalvar och tjurarna tvingas gå igenom under sitt liv tills de dör. Men dessa frågor hör hemma i en tråd för sig.

Caifig
9

Jag har själv två innekatter och det fungerar alldeles utmärkt. Förstår inte den är "tycka-synd-om-katten" grejen som så många skriver om när de inte får springa lösa ute. Mina har tillgång till en liten rastgård, för tillfället väldigt liten men flyttar nästa sommar, och de kan gå in och ut som de vill. Mestadels vill de vara ute och titta i kanske 20 min sen vill de gå in igen. Har nyligen även köpt selar så de ska koppeltränas så de kan få komma ut lite längre stunder.

Jag förstår inte de som äger katter, släpper ut dem och sedan är katten borta hela dagen och kommer hem på kvällen. Nu gäller inte det alla som har utekatter men väldigt många. De jag känner som har utekatter ser knappt sin katt. Vad är det då för mening med att skaffa katt från början? 🤔 Har en kompis vars katt var borta i en hel vecka. Hon var helt förstörd och kunde knappt sova då hon var så orolig. Han kom visserligen tillbaka men helt tilltufsad och jättesmal så något hade ju uppenbarligen hänt. Men vad gör hon samma dag? Släpper ut honom!

Jag är livrädd att något skulle hända mina katter om jag skulle släppa ut dem lösa. Både för bilar, andra djur och människor. Hatar förövrigt när lösa katter går och skiter i sandlådorna som barnen sitter och leker i. Hygieniskt? Nej verkligen inte… Jag bor i en studentlägenhet och killen som bodde här innan mig tog ofta hand om min förra grannes katt. Detta var innan jag skaffade mina egna katter, men varenda gång jag öppnade ett fönster eller en dörr så smet hon in och sprang runt och levde loppan här inne. Acceptabelt? Absolut inte. Just där jag bor råder det även koppeltvång på både katter och hundar samt att jag bor i stan vid en rätt trafikerad väg. Ändå springer det runt väldigt många lösa katter här.

Fingerprints
7

Jag håller med dig om att katter inte ska få vara ute på fri tass. Men finner det du skriver om att din hund skulle kunna döda en katt om den sprang in på trädgården upprörande. Jag hoppas att du har koll på hunden när den springer lös (även i trädgård och rastgård) om du vet att katter springer där och tänker på att det inte är kattens fel att den får vara lös och därför inte förtjänar att fara illa.

Regnbåge

Toxics
10

Jag håller helt med dig TS, jag har en katt som var utekatt när jag fick henne. Men  då bodde hon ute på landet  och hade långt till närmaste granne och höll sig nära huset så där var de inga problem. jag bor i ett tätt villaområde nuy och har henne som innekatt och det fungerar utmärkt!. Visst har hon lusten att jaga kvar men hon har massor med leksaker, bla små möss i tyg som piper när hon biter dem. Klösträd har hon med och många ställen där hon ofta ligger och njuter av vardagen. 

Så att göra om en utekatt till en innekatt är helt klart inte omöjligt! 

Men det är ju så att en del människor tycker synd om katten för att den får vara inne. "buhu" , Ja stackars katt, där är den alltid trygg, det kommer aldrig komma en bil inkörandes i sovrummet eller en löpkatt fyra mil bort som den kan rymma till. Den har dessutom alltid mat och behöver aldrig frysa. Sjukt hemskt. och för att inte tala om när matte och husse kelar och leker med katten varje dag. Fruktansvärt. 

Men vaddå, var hunden framavlad i hus? Var vargen alltså innegående från början? :O , Nej det är klart att den inte var. Ändå insisterar inte hundägare inte på att vi ska ha hundlucka och att hunden ska få springa runt fritt ute. 

Jag kan förstå att det är hemskt för dem som får sin katt överkörd. Men man väljer själv att utsätta katten för den risken. Då får man ta den smällen när det sker.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[SueHn]
2

Jag är helt överens med er som inte vill ha katter ute på egen hand i tättbebyggda områden. Visserligen bodde jag under en tid i ett radhus med en katt som fick gå ut när jag var hemma fast inte över natten men jag måste hitta någonstans att bo för både katten och mig efter en längre tids utlandsboende och jag hade en katt med mig hem. Katten satt i karantän och radhuset var det bästa jag kunde fixa inom tre månader men vi bodde inte där så länge.

Mina katter kommer mestadels hem i kvällningen oavsett årstid, dvs nu på vintern på eftermiddagen. På dagen är flera runt mig när jag är ute på gården. Jag vet var de har sina revir så jag vet vart jag ska gå och locka på dem om de inte kommer hem. En av har haft ett revir 2 km hemifrån. Nu är han gammal så han går inte så långt men genom åren har jag tidvis dagligen åkt till hans revir och hämtat honom.

Någon sade en gång om barn att man skulle älska dem lagom. Jag tolkar det som att man måste ge dem frihet efter ålder, låta dem leva lite farligt och jag tänker lika om katterna. Jag måste sätta katternas behov av frihet framför mitt behov att inte vara orolig.

Hur gör ni som har barn med barnen? Ett av mina barn rör sig över en stor del av världen i sitt arbete och han bor inte i Sverige. Det har hänt att när jag ringt honom har jag väckt honom mitt i natten i Korea eller Kalifornien. Barnen måste ju få sin frihet och samma med katterna men när det gäller katter har jag ansvaret för att välja någonstans att bo där det inte är för farligt att bo för katter. 

Jag har dock ingen förståelse för dem som har katt och katten måste vara ute hela dagen tills ägaren kommer hem på kvällen och jag har inget till övers för dem som slänger ut katten på kvällen. Katten får sedan komma in på morgonen en stund för sedan åka ut igen över dagen.

Mina katter skulle känna sig ytterst instängda om jag skulle hindra dem att lämna tomten som är 3000 kvm. Det skulle dessutom inte gå att hålla dem instängda om det inte vore tak över alltihop.

Det är inte värdigt kattliv att inte få rusa iväg över stock och sten, sitta i stenröset och vänta ut någon sork, klättra upp i ett träd, leka försiktigt med ett grässtrå eller bara sitta helt still och låta vinden föra med sig lukter av alla slag till deras nos.

Jessicahagstrom94
6

Jag kan inte påstå att jag håller med om allt TS skriver, men jag tycker att innekatt med koppelpromenader, rasthage eller inhägnad balkong (om katten vill vara ute) är det mest optimala. Främst för alla risker som finns utomhus för en katt.

[Hen]
0

#5 TACK så bra skrivet om kattmaten. (och mjölken).

Wony
0

Jag förstår att de som "drabbas"av en katt inte tycker om det. Själv har jag inga problem med att andras katter kommer in när vi har dörren öppen, detta då katterna i området kommer överens. Vår vuxna katt Lillan går ute, men kommer normalt hem flera gånger per dag, sover inne, får mat inne, har sina toalettlådor inne. Åtminstone tre grannar låter henne vara hos dem. Extrahussar! Hon är kastrerad, tatuerad och chippad, kattungen Chili ska bli det. Lillan håller sig i närområdet, oftast kommer hon direkt hem om hon märker att vi kör in i området. Går man så kommer hon och möter oss. Vi kan ta promenader med henne helt lös, eftersom hon i princip går fot… Att det dessutom skulle vara djurplågeri.som en del människor påstår kan jag inte förstå, om man tar sitt ansvar och ser till sin katt ofta. Då vi har äng och skog runt knuten är området fullt med skadedjur, något som katterna här tar hand om. Hellre att katten får jaga, får artriktig föda utöver kattmaten och håller sorkantalet nere naturligt än att rigga fällor eller sprida gifter. Bor man dåligt till bör man självklart inte släppa katten lös, men bor man bra till ser jag inget problem med det. Något jag däremot inte gillar är de som inte vill att ens katt besöker dem, men de säger inget till en, utan kommer flera månader senare och är rosenrasande. Detta såklart under förutsättning att man vet vem ägaren är. Ju tidigare man berättar, desto större är chansen sett man kan lösa det utan en infekterad konflikt.

fvanilla
8

Fast det är sällan att t.ex hundägare romantiserar om sina hundar, och att det är bara ett "värdigt hundliv" om de får ha sin frihet, att få jaga harar ute på fälten och vandra i flock med sina hundkompisar.

Wellcraft
10

#7 Det är min tomt, jag tänker inte anpassa mig efter ansvarslösa djurägare som jag försökt tala vett med minst tio gånger.
Min hund vaktar mina kaniner, då katterna lärt sig pilla upp haspen.
Pinschern jagar också katt men skulle inte kampa med dem.
Jag tycker det är helt okej att min hund vaktar min tomt och mina djur, jag älskar mina kaniner som ni älskar er katt.
Att min hund vaktar tomten tycker jag bara är skönt så man slipper dra ut med vattenslangen själv.
Helt omöjligt att han skulle få tag i en katt, men om han nu skulle göra det så skulle det inte finnas mycket mer att göra än att beklaga.
Min hund är under uppsikt i trädgården och kan omöjligt rymma, det är inte mitt ansvar vad han gör med katter som olagligt är i min trädgård, dödar mina djur, klöser sönder dyra möbler mm.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[ElisabethYL]
7

Jag förstår faktiskt TS och på sätt och vis håller jag med.

Detta är dessutom ett viktigt ämne och vad är det egentligen som gör att "vi" anser att våra katter ska få gå var de vill och när de vill. Men kommer en främmande pitbullterrier in i vårat hus blir det en helt annan melodi…

En hund har ju samma jaktinstinkt och behov av att röra sig som en katt…

Många innekatter lever dessutom fullgoda liv med engagerade ägare. Därigenom är det inte så att en innekatt per automatik är olycklig eller en utekatt automatiskt blir lycklig… Det finns många delar på skalan.

[Mustangcab]
3

# 15 En hund är ett flockdjur och dess ägare är flockens ledare. En hund har ingenstanns att göra utan sin flockledare.

[Hen]
3

Både kattägare och hundägare behöver ta fullt ansvar för sina djur anser jag. Mitt värsta är att gå i skogsdungen i parken runt knuten och möta en okopplad rottweiler som bor här i närheten. Jag undviker skogen pga den hunden. SÅ obehagligt för mig som är hundrädd. Jag är alltså portad från min egen skog pga någon som valt att ha hund i fel miljö. På sin egen tomt däremot, tycker jag man ska få ha hundar lösa! MEN, eftersom ni har problem med katter så kan ni kanske hägna in tomten på ett sätt som hindrar katterna från att komma in. Ett överhäng (som bokstaven T) på tre decimerter räcker för att katten ej ska kunna ta sig in. Sen anser jag att kattägarna inte har säkrat sina katters miljö ifall hundarna fanns där före katterna.

OT: Säger man "kampa" om hundarna? :O Knasigt, då man ju ser överallt hur hundägare vill slippa uttrycket "kamphund". Men om de kampar så är de väl kamphundar, rent logiskt :) Nu pratar jag om orden, inte om att förnjuda hundar eller så. Känner flera supergulliga "kamphundar". :)

Wellcraft
2

#15 Hierarki eller dominans existerar inte mellan olika arter. Vi är lika mycket kattens ledare som hundens, alltså inte alls.
Eller ska vi jämföra med de hundar som är mer katt än hund?

Akita, pinscher, basenji tillexempel? De gör vad tusan vad de själva vill, och låter i de flesta lägen knappast någon bestämma över dem.
Ska de få gå lösa? För att de knappast är underlägsna flockdjur som följer sin s.k "ledare".
Dessa hundars temperament är ju snarlikt kattens..

#17 Kampar gör de flesta hundar och är en önskvärd sak när man söker en bra brukshund (schäfer, rottweiler, aussie, border collie är exempel på bruksraser).
Tror du missuppfattat vad kampar är faktiskt.
Det är inte bara muskelhundarna som kampar, och kamp har ingenting med kampsporten i USA att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=yqlcdQB9Xxk
(Detta menas med att kampa)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[sorbel]
0

---

[Hen]
1

#17 jag har inte "missuppfattat vad kampar är faktiskt". jag pratar om språk och ordval och att om man använder ordet kampar i vanligt tal, så kanske man inte ska va så upprörd över att vissa oinsatta kallar dessa hundar för kamphundar. För så funkar orden. Kamp som kamp och kamp ingår i båda dessa uttryck. Men jag tror du missuppfattade att jag pratade semantik, faktiskt ;)

CassandraL
3

Jag kan hålla med. Folk har ju mer koll på hundar än katter för det mesta. Dessutom är väl lagen egentligen samma för hund och katt om jag inte har fel för mig så egentligen får man inte släppa ut katter utan att ha dom under uppsikt…

Personligen kan jag hantera hundar. Aggressiva katter däremot som hoppar ut från buskar ut på trottoaren för att attackera folks hundar har jag väldigt svårt för! Folk borde helt klart ha bättre koll på sina katter som går ute.

Det är väl bara bra om hundarna kan vakta kaninerna som någon skrev här över.. Katter har absolut inget i din trädgård att göra men det har däremot dina kaniner och hundar.

Jag har förresten själv en katt som just nu är innekatt tills jag kan flytta ut på landet. Jag har ofta dörrar öppna men hon går inte ut ändå, så lider hon borde hon väl sticka ut någon av de gånger hon har chansen.

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

Wellcraft
1

#17 Folk brukar dock sällan kalla dobermann, schäfer, riezenschnauzer m.m för kamphundar.
Att muskelhundar kallas för kamphundar har ju inte någon koppling alls till ordet "kampar".
Jag tycker man ska behålla det ordet och försöka informera/strunta i okunniga. Alla har fördomar om allt, så är det.

Vad ska man annars säga tycker du? Inte ska man väl byta namn på allt bara för att okunniga stör sig.
Själv blir jag inte upprörd om någon kallar min hund kamphund.. Snarare skrattar jag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Avarice]
9

Läst igenom tråden nu och jag håller med TS helt och hållet. 

Sen rådet att hägna in är ju fint, men sånt kostar och JAG hade definitivt inte lagt ut de pengarna för ANDRAS djur. Så länge min hund hade hållt sig inom min tomt och inte kunde rymma så räcker ju det, om andras djur kommer in på tomten och blir jagade eller i värsta fall dödade så är ju givetvis det mycket olyckligt men oundvikligt! Det är olyckligt att  man som ägare låter katter ströva runt som de vill i områden med grannar nära inpå och inte kan ta konsekvenserna. 

Jag är djurälskare i hela mitt jag och hade blivit förskräckt om min hund hade haft ihjäl ett annat men det är ju inte mitt ansvar om det sker på min tomt? Ett allvarligt snack med ägaren till katterna hade jag haft och förklarat riskerna, hade inget gjorts ifrån dennes sida så hade det ju bara varit att beklaga om något händer.

EDIT: Sen om hunden verkligen är inhägnad så är det väldigt sällan enligt min erfarenhet att de kan få fatt på en katt som har möjlighet att fly under sagda inhägnad. Att de blir lite skrämda kan ju bara vara bra för då är risken lägre att de går in på tomten igen.

Wony
2

#23 om jag inte missminner mig är det ALLTID hundägarens ansvar, oavsett var något sker.

[Avarice]
2

Riktigt sjukt i så fall!

Wony
1

#25 jasså? Så om jag går och hälsar på någon som har hund i dennes hem/på dennes tomt, och blir attackerad så är det inte ägarens fel, för det var ju jag som gick dit? Hundägaren har fullt ansvar oavsett var hunden är, och oavsett vem som håller i kopplet. Är hunden t ex på hunddagis och de rastar den så är det ändå ägaren som ställs till svars om hunden ställer till med något. Vad hunden är gör är ägaren ansvarig och kan ställas till svars.

[Lilyz]
7

Jag är uppväxt på landet med utekatter men min kärlek till mina djur har ändå fått mig att känna ständig oro över att låta dem gå ute helt själva. Jag har haft tur och aldrig förlorat något djur i en olycka eller liknande.

Trots detta har jag mycket svårt att förstå varför man ska låta just katter, inga andra djur, gå lösa helt på egen tass. När det gäller katter så är det grymt att inte göra det?

Bor man på landet och har katterna främst för att hålla skadedjur borta så är det en sak så länge man tar hand om dem och ger de den omvårdnad de behöver. Trots allt är de utmärkta jägare och framavlade för att göra just detta.

Mina katter har jag för sällskap och skulle aldrig någonsin släppa ut dem lösa och utan uppsikt. De betyder alldeles för mycket för mig och de har det bra och är trygga och nöjda inomhus. De får allt de behöver i form av mat, värme, stimulans och kärlek. De vet heller inget annat så därför kan de omöjligt "längta" efter något de inte känner till. (Har visserligen försökt med koppelpromenader men det gick inte alls, full panik)

Jag har dessutom träffat på många som har samma åsikter som TS, att om andras katter tar sig in på deras tomter får de skylla sig själva om det händer något. Att vissa inte alls drar sig för att sparka eller smälla till dem med sopkvasten. Jag har tom hört en säga att h*n är så less på katterna i sitt bostadsområde att h*n siktar på att köra på dem med bilen om h*n får chansen… Att h*n lyckats en gång 😕

Sånt gör mig mycket upprörd. Aldrig att jag släpper ut mina katter, ens i ett lugnt bostadsområde, när jag vet att det finns såna människor plus alla andra faror.

I vissa bostadsområden är det förbjudet med utekatter, det tycker jag är bra eftersom hela området "drabbas" av att vissa har utekatter.

Alla tycker olika såklart men jag tror att kattens värde skulle höjas avsevärt om alla var mer försiktiga med sina katter och inte lät dem springa lösa hur som helst.

[SueHn]
0

OT Hundar och katter också för den delen som finns på hundstall eller katthem ägs av hundstallet/katthemmet och de har kanske försäkringar som täcker olyckshändelser som drabbar tredje part men skulle en olyckshändelse drabba en oavlönad volontär så täcker försäkringarna inte skador på volontären.

[Avarice]
6

Ja, det är en enorm skillnad mellan att hunden anfaller en inbjuden människa/djur på tomten än att den anfaller en enligt den inkräktande bytesdjur.

[ElisabethYL]
3

Min personliga åsikt är att oavsett vilket djurslag man har så har man ansvar att veta vad djuret gör…

Detta uppnår man enklast genom att antingen inhägna djuret eller ha det i koppel när det är utanför bostaden…

(Kan nämna att jag växt upp med både hästar, höns, hundar, katt, smådjur runt mig och jag har fortfarande inte förstått skillnaden i behovet av att röra på sig)

Wony
2

#29 Visst, men det är samma princip. Men är det bra att låta hunden attackera andra djur bara för att HUNDEN tycker att det är ett bytesdjur? I så fall tycker jag att man som ägare är ruskigt oansvarig och visar på en olämplig "låt-gå"attityd kring hundens uppfostran och gränser. Om den dödar en katt kan den lika gärna döda till exempel ett litet barn. Och har man en hund lös på sin tomt kan man aldrig någonsin vara säker på att den stannar där, såvida man inte har staket. Lösa hundar är minst lika illa som lösa katter är för vissa.

Caifig
4

#31 Fast det ligger ju i hundens natur att skydda sitt revir oavsett inkräktare. Många säger att det är naturligt för katten att få gå som de vill men då är det ju även naturligt att hunden skyddar sin familj mot dessa inkräktare. Jag tycker inte det är ett OK beteende, men skulle detta hända så skulle jag inte tycka att det är hundägarens ansvar eftersom hunden agerar enligt sina instinkter.

Wony
2

#32 OT nu, men människan vill ju försvara sitt "revir"också, är det då okej att t ex förgifta eller ta fram bössan och skjuta katter? Eftersom hundägaren alltid har ett ansvar för vad hunden gör, så bör man försöka se till att hunden inte kan skada andra djur. De som kallblodigt står och ser på när en hund sliter någons katt itu kommer jag aldrig att förstå mig på. Dessutom kan man inte förutsätta att alla som har utekatt inte tar till sig kritik och försöker lösa problemen, det finns människor som tiger in i det längsta innan de mördar katten, utan att ens ha fört problemet på tal.

[Avarice]
4

Vem har sagt något om att LÅTA? Jag pratar om de fall när man eventuellt har sin hund på tomten lös och man går in för att hämta säg… ett glas vatten! Och då råkar en katt komma in på området och bli skrämd/skadad. I sådana fall anser jag inte att hundägaren kan ansvara för det, om det sen finns lagar som säger annorlunda är en annan sak, detta är min personliga åsikt.

Caifig
4

#33 Men du kan ju inte jämföra människor med varken hundar eller katter men tanke på vi har fått gåvan av logiskt tänkande och konsekvenser. Men nej jag tycker inte det är okej, det har jag aldrig påstått heller. Jag menade inte heller att man står och tittar på men olyckor händer faktiskt och man som hundägare står kanske inte och lurpassar på hunden varje minut den är lös i trädgården. Vi har staket runt familjens trädgård med två hundar och jag måste säga kommer det in en katt eller annat djur där får de skylla sig själv. Däremot skulle jag SJÄLVKLART kliva emellan om jag hann se dem innan hunden han reagera. Men jag hade inte tagit på mig skulden för att katten hade blivit skadat om mina hundar hade attackerat.

Det är inte alltid så lätt att ge kritik då man kanske inte vet vem ägaren är. Jag har ingen aning om vilka katternas ägare här där jag bor är förutom en som inte bor kvar längre. Tycker faktiskt att man borde tänka till två gånger som kattägare och inte anta att det är ens rättigheter att få ha katten lös. Här råder det koppeltvång på BÅDE katter och hundar.

Wony
4

#34 om man lämnar en hund lös så har man ändå ansvaret för vad den gör. Vet man att man har en hund som kan bete sig så kanske man inte ska lämna den utan uppsikt? Om ett barn förirrat sig in på tomten och blir attackerad, skulle du tycka att man har lika lite ansvar då? Lämna hunden ensam utan uppsikt innebär att man låter den göra som den vill, oavsett om det var avsikten eller inte.

Wony
3

#35 Det är ju inte koppeltvång överallt, är det det får man ju följa reglerna, men där jag bor, i ett litet villaområde på landet, är det tillåtet. Sedan, som jag skrev tidigare, lämnat man hunden utan uppsikt så har man på sätt och vis accepterat och godkänt oönskade beteenden. Jag är medveten om att min katt riskerar skador ute, för så naiv är jag inte. Men attityden som vissa har, att det är okej att behandla katter hur som helst, är tragisk.

[SueHn]
1

En hundägare ska ha sin hund under full kontroll i alla lägen. Vissa hundar stannar där ägaren sagt att den ska stanna men skulle en (lös) hund skada något är det alltid hundägarens ansvar. Det är egentligen endast jakthundar som får släppas lösa utan att ägaren har full kontroll på vad hunden gör.

Jag håller dock helt med om att inte ha lösgående katter i om man bor i flerbostadshus, radhus eller villa där villorna står tätt som i de flesta villaområden. Personligen anser jag det vara betydligt farligare för en katt att gå lös i ett tättbebyggt område än att gå lös i skogen.

Jessicahagstrom94
2

Vill bara tillägga en sak och det är att det faktiskt INTE är synd om innekatter. Trivs katten bäst inne så ska den få vara inne och trivs den ute ska den få komma ut på ett eller annat sätt, men det skrev jag högre upp om vad jag tyckte var optimalt.

En innekatt mår inte automatiskt dåligt och vantrivs, det är bara något folk har fått för sig.
Jonna mår då finfint med tillgång till balkong och Smille mår finfint med att bara vara inne samt balkong på somrar och när vi tvåbenta slipper frysa ihjäl inne när balkongen är öppen. De andra tre får komma ut i sele då & då. Mina katter mår JÄTTEbra med det.

Tänk på hur ni skriver också, det finns regler här. Bara säger det så att alla tänker på det.🙂

Kalli
9

#37: Så ex. att en fastbunden eller inhägnad hund dödar en katt på hundägarens tomt = Inte OK. Att en katt dödar en kanin eller valfritt annat smådjur på smådjurets ägares tomt = OK? Inser plötsligt varför jag har svårt för vissa kattägare.

Caifig
6

#36 Jag tycker kattägare har lika mycket ansvar för sina djur som hundägare. Har jag min hund lös på MIN tomt som även är inhägnad så kommer han ingenstans. Du får det att låta som kattägarens ansvar försvinner så fort katten kommer utanför dörren.

Jag har heller aldrig påstått att det är okej att behandla katter hur som helst. Så få det INTE att låta som om det är det jag menar. 

Vad jag menar med lös hund är en hund som är lös på en tomt som har någon form av staket. Jag tycker inte man ska släppa sina hundar lösa när man är ute och går likväl som man inte ska släppa katten lös. Även om man har "pli" på hunden går det aldrig att lita på den till 100%, så därför släpper jag aldrig mina lösa förutom på tomten och i en rastgård.

Wony
1

#40 Jag har inte skrivit någonstans att det är okej att en katt dödar ett djur. Och jag tycker inte det, förutom sork och andra skadedjur. Så om det var riktat till mig att du har svårt för vissa kattägare, tycker jag att det nog var lite väl förhastad slutsats. Däremot får man ju se till att man har säker kaninbur som inget djur kan få upp. Finns ju andra djur än katter, som t ex rävar. Hade jag haft kanin som dödats för att jag inte sett till att buren är säker, skulle jag skämmas över det. För som kaninägare har man ju också ett ansvar.

Wony
2

#41 Om det verkar som att jag tycker att ansvaret försvinner så fort katten är ute, är det garanterat inte min avsikt, och i så fall ber jag om ursäkt om det tolkades som någon slags kritik mot dig. Däremot tycker jag att hundägare ibland tycker att bara för att hunden är på en tomt med staket så försvinner hundägarens ansvar. Jag menar att båda har ett ansvar. Jag vet att min katt kan, i värsta fall, dö utomhus. Det är alltså ett medvetet val från min sida att ge henne det liv just hon behöver. Ett lyckligt liv. Men även om jag är medveten om riskerna, betyder det inte att ägare av hundar som, i värsta fall, springer vind för våg, inte har ett ansvar. Om min katt attackeras av t ex lodjur är det som det är, men en hund är tam och har en person som ska ser till att den inte beter sig som ett vilt djur.

Caifig
4

#43 Självklart har båda ett ansvar men beroende på situationen som ligger inte ansvaret alltid hos hundägaren. Tycker jag. Min hund har inte rätt till att bita eller skada varken djur eller människor som kommer in på hans revir, men jag har förståelse för det. Så pass mycket förståelse att jag som även har katt inte skulle lägga ansvaret på hundägaren om min katt travade in på deras tomt och hunden bet ihjäl katten. Vi har haft barn som har hoppat över staketet, gjort våra hundar illa och på så vis blivit bitna. Är detta också på vårt ansvar? Ungen i fråga hade dragit hunden i svansen och försökt stampa på honom. Jag tycker faktiskt att det är rätt åt honom att hunden sa ifrån… Ja, även om det är ett barn. Så om man ska se det ur den synvinkeln så bör ju inte heller barn låtas springa fritt utan uppsyn/koppel ;).

[Taxie]
0

Jag har en egen innekatt och min stödfamilj har två utekatter (norsk skogskatt och huskatt är det i dem) som jag ser som mina också. De är kastrerade hanar och är ID-märkta. Nu när jag är vuxen så är jag inte där så ofta. Vet inte riktigt hur dem är när de är ute. Har mest sett dem vara i deras trädgård och grannarna har inga problem med dem. De är 7 och 9 år gamla så är inte så aktiva och de har kattlucka så de kan gå in och ur huset. Jag kan inte direkt tvinga min stödfamilj att ha dem inne. Jag håller med och förstår TS, jag tycker samma sak. Många anser att katter ska vara ute och endel säljer inte som innekatt vilket är väldigt knäppt. Har sett många innekatter (min stödfamiljs var innekatter när de bodde i lägenhet) och katterna mådde bra inne. Tror katter mår bättre inomhus då de är mindre stressade av allt som sker ute.

Kalli
10

#42: Katter behöver inte ta sig in i buren för att skrämma/skada en kanin. Men det är alltså mitt ansvar att se till att din katt inte skadar mina djur på min tomt OCH mitt ansvar att se till att min hund inte råkar skada din katt när den är på på min tomt. Du ser inte dubbelmoralen i det?

Hur tar du ansvar för att din katt inte skadar någon annans husdjur om du släpper ut den vind för våg? Eftersom du tycker att hundägare som har sina djur inhägnade inte tar tillräckligt med ansvar om en katt skulle komma in på tomten och bli skadad.

Niiinah92
5

#42 Ett rovdjur behöver inte få upp buren eller ens vidröra kaninen för att kunna göra skada. Min älskade kanin jag hade som barn dog för att han blev ihjälskrämd av en annat djur, djuret kunde inte ta sig in eller ens röra min kanin men rädslan den frambringade räckte. 

Håller för övrigt med #46 känns lite som att du vill ha det till att ägare av alla andra djurslag än katt har ett ansvar att se till så att katten inte gör skada eller tar skada men var i ligger kattägarens ansvar?

Wellcraft
12

Den som nämnde att om hunden dödar en katt, att den lika gärna kan döda ett barn.. Vart fick du det ifrån?
Jag vet många hundar med mycket jakt (stövare, huskys, laikor) som gärna hade jagat ikapp och dödat en katt.
Men betyder det att de ger sig på barn för det? Nja, då tror jag knappast att man skulle våga att ha huskys m.m i samhället.
Det där är ett absurt påstående!
Om katten dödar en kanin, kommer den då döda ett barn?

Jag tycker om katter, men det är majoriteten av kattägare jag ej tycker om.
Många favoriserar katten och anser att den får göra som den vill, döda våra djur, håra ner, göra intrång i huset, klösa sönder dyra möbler, skita i sandlådan - om man en dag glömmer bajspåse till hunden blir det ett himla liv.

Att katter göra intrång i trädgården och skrämmer ihjäl älskade kaniner, det lyfter ingen ett finger om. Men om däremot vakthunden jagar ikapp och leker íhjäl katten (precis som katter leker ihjäl sina byten) då blir det liv.
Om katten ska få högre status måste någonting göras åt det här! Jag förstår faktiskt katthatet, då jag är den enda i min familj som numera tycker om katter efter allt som hänt.
Och det är tyvärr inte så enkelt som att be alla att inse att "det är inte kattens fel att den får ströva fel"

Och om jag ej minns fel så har man ägaransvar över både hund och katt.
Allt katten ställer till med ansvarar man också som ägare för och vad jag vet så är det olagligt att låta katten ränna runt utan att man har tillsyn.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hilda123
4

Håller med dig wellcraft. När vi hade en sandlåda kom det en massa utekatter och trodde att det var en kattlåda. Och det där med kaninen blir jag så arg på. Vill nästan piska till ägaren. Katter är inte värda mer än kaniner. Det bor en katt nära oss som brukar spana in våra kaniner. Några gånger har den suttit på någon av burarna, men vi har hunnit jaga bort den. Vi föder upp devons och de bor inne men får komma ut i sele på sommaren de lider inte av det. Så ni som säger att det är synd om innekatter så borde tänka er för. Innekatter utsätts inte för några faror medans utekatter utsätts för en massa faror.

Whippetgerbilen
1

#5 jag vet jag överdrev lite där…Men jag utgår ju ifrån att utekatten också får mat hemma! Och inte bara överlever på möss och sånt! Det kan jag knappast tänka mig!

Dogs is my world ♥

[[pimey]]
10

Har innekatter och har alltid haft, vår grannes okastrerade hankatt springer runt vårt hus och pissar och skiter. Superkul på sommaren när man vill gå barfota i gräset och hittar korvar överallt. Senast idag jagade vi iväg honom då han tig sig in i vårt garage och detta har vi gjort åtaliga ggr. Jag älskar katter och är ny uppfödare men jag avskyr grannar som inte tar ansvar för sina utekatter och tror att de har rätt att springa runt som de vill som om katter vore något ur Sveriges skogar och tillhör faunan. Skitsnack. Ni som har utekatter i tätorter ta ansvar för era katter eller så nästa gång får ni komma och ta reda på skiten på min gård nästa gång.

Whippetgerbilen
1

Många skriver om att dom har utekatt och då utgår jag ifrån att ni bor på landet eller där det inte är mycket trafik. Men jag har innekatt för att dels att jag bor i lägenhet i Stockholm. Det är mycket trafik här så jag tycker inte man ska ha utekatt här, men på landet är det väl okej tycker jag:)

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
1

Och jag kan också tycka att det är lite irriterande när katten bara äter typ huvudet? av en kanin tex. Jag kan tycka det är okej om katten äter upp hela men den får ju mat hemma… och jag vet det ingår i kattens natur men katten tillhör inte som TS säger i dom svenska rovdjuren för att människor har tagit hit katten MEN som sagt jag har inget emot katter!

Dogs is my world ♥

[[pimey]]
8

Har många där jag bor som inte bor på landet och har utekatter, oansvarigt!

Whippetgerbilen
1

#54 ja håller med!

Dogs is my world ♥

fridaaocrazy
1

#54 Att ha utekatt behöver inte vara oansvarigt. Vår katt bor i ett skjul där hon kommer in genom en kattlucka. Där har hon både mat och vatten samt sina leksaker och sitt klösträd. Hon har halsband med reflex, namnbricka och bjällra för att andra ska märka henne i trafiken, så att vi får hem henne igen om hon springer bort och för att hon inte ska kunna ta död på så många djur. Vi går in till henne minst två gånger per dag och gosar, matar och tömmer lådan åt henne. Vi kan inte ha henne inomhus, men detaljer behöver vi inte gå in på. Astrid (katten) är rädd för människor hon inte känner och det enda som får henne att inte rusa iväg är att man säger hennes namn. Hon vågar inte gå längre än på vår tomt och förra året när vi bodde i ett annat hus (Astrid hade då bott där i 6år) hade hon fortfarande bara vågat röra sig på vår tomt. Möjligen längre, men i så fall endast så långt som till närmaste granne. Skulle någon granne klagat eller om Astrid dödat något djur (det enda hon dödat är nån gråsparv och ca 3-4 möss) så skulle jag självklart hat henne som innekatt, satt henne i löplinan eller byggt en rastgård till henne. Men då detta aldrig hänt så ser jag inte någon anledning till att ha sin katt inne hela tiden. Om man låter den springa i rastgård eller lina, visst, men de som endast sitter inne utan aktivering är inte alls bättre. Tycker ni detta verkar vara oansvarigt, verkligen?

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[MyCassie]
2

TS jag förtsåt dig precis, är själv både hund och kattägare men jag håller katten inne. Skrev samma sak som du här inne ett tag sedan och då var det någon som visst mena på att vi som vill ha altandörren öppen får hålla den stängd om vi inte vill få in oönskade katter men det håller inte jag med om, jag tänker inte rätta mig efter mina grannar som väljer att ha sina katter frigående i ett tätbebyggt område som dessutom är granne med ett industriområde där vi pratar tunga fordon som kör. 

Här åker katterna ut lika fort som de smyger in kan jag tala om.

I sommras hade vi grannarnas katter som pissade ner vår lilla verranda på baksidan och för att få rent den måste vi riva upp de nerpissade plankorna och byta ut och det gör jag bara inte så länge det finns katter här som använder den som toalätt.

Rabatterna på framsidan och baksidan får man rensa på kattskit samtdigt som man rensar ogräs. Inte ovanligt man hittar kattskit runt/under bilen heller eller kattklor som klöst sönder lacken så man får slänga flera tusen på ny lack.

I detta område har samtidliga grannar som ogillar utekatter som springer runt lämnat klagomål till hyresföreningen och ordförande, lappar har lagts i brevlådan om att hålla katterna kopplade men ändå går katterna fria.

Fruktansvärt tröttsamt…

Nerdysiamese
0

#57 fast du borde ju byta ut verandan ändå och skicka notan till ägarna av katten, dom är ansvariga för skadegörelsen katten orsakar och är därför betalningskyldiga

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[MyCassie]
0

#58 Om jag visste vilka ägarna var till respektive katter så visst. Sen är det inte vi som äger verrandan utan hyresbolaget, vi får bygga på den och skruva om vi vill men inget jag kommer göra, ska ändå flytta härifrån.

[Kavring]
6

Håller med TS inlägg om att man inte skall behöva ta ansvar för vad andra människor låter sina djur göra - precis som jag blir förbannad över att folk inte kastrerar sina katter och låter andra människor kastrera deras ungar utan hem och "städa upp" all röra.

Jag tycker inte det är OK att katter går in i hem de inte hör hemma i, som vissa nämner kan allergier finnas. Vem skall städa upp för detta? Det verkar som om många tycker att man får skylla sig själv som bor granne med katt - hur sjukt är inte det.

Vissa katter är direkt olämpliga att släppa ut också, en katt som var ute passade på att omotiverat hugga min syster i handen - och den katten släppte inte taget. Hon var tvungen att DRA loss katten genom att ta hen i nackskinnet, och sen springa så snabbt hon kunde från katten som jagade henne.
Hon fick djupa sår i handen och handleden, efter kattens tänder.
Vem tar ansvar för det som hände? Ingen såklart, en omärkt katt som lika gärna kan vara herrelös kan man ju knappast anmäla hos polisen, annat än i så fall få dem att fånga in katten såklart.

Det är så mycket som är beklagligt vad gäller katter och kattägande. Om man har en katt i stan skulle man kunna tro att det är innekatter som gäller, men så är det ju inte. Blir så less på att se katterna röra sig "naturligt" i betongdjungeln, med bilvägar överallt.

Vill avsluta med att jag har mina tre katter som jag älskar över allt annat, men ogillar när man inte tar ansvar för sina djur.

[SueHn]
0

# 56 Det som du beskriver är nog faktiskt olagligt. Jag kom att tala om ett snarlikt arrangemang för en katt och djurskyddsinspektören tvekade inte att säga att det var olagligt.

[Hen]
11

Denna tråd är en bra påminnelse om att en trygg utemiljö för katter inte bara handlar om trafik, utan även om grannar inom ett ganska stort omeråde, och vad de grannarna gör/har på sin mark. Alla som valt att ta ansvar för ett husdjur har såklart ansvar för att det djuret hålls under tillräcklig uppsikt. Vår katt går ut på vår innergård, men detta är efter samspråk med grannarna. Vi har även fixat lock till barnens sandlåda osv men ser ändå till att ha uppsikt precis som om det tex var ett barn vi släppt ut på gården. Det kan låta överdrivet men det tycker inte jag. mina grannar har inte köpt dyra bostadsrätter för att sen få barnens sandlåda nerbajsad eller sina barnvagnar fulla av katthår. Det är min skyldighet att ha koll på min katt.

TerriZue
10

Jag håller helt och fullt med TS och flera andra som är inne på samma spår.

Bara för att grannen valt att ha katt är det inte säkert att jag vill ha katt.

#42 Så det är alltså mitt ansvar som kaninägare att se till att grannens katt inte kommer in på min tomt och skrämmer ihjäl mina kaniner? Det är även mitt ansvar som hundägare att se till att grannens katt inte kan komma in på min tomt och råka bli skrämd eller skadad av hunden?

Är det även mitt problem om jag är allvarligt allergisk mot katter eller bara inte vill ha katter i mitt hus att se till att hålla dörrar och fönster stängda?

På vilket sätt tar en kattägare ansvar för sin katt som strövar runt på fri tass? Är man som kattägare befriad från allt ansvar gentemot andra bara för att katter (och tydligen endast katter) måste få ströva fritt för att kunna leva ett fullgott liv?

Även jag tycker väldigt mycket om katter men jag blir fullkomligt galen på folk som släpper ut sina katter vind för våg utan någon som helst respekt för andra som bor i området.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Riighto
0

Jag bor i radhus och här springer väldigt många katter lösa och bråkar om revir.. jag är av den åsikten att jag bryr mig inte om att katterna springer runt här. De har inte förstört något och kommer inte nära våran altan utan håller sig vid träden. Men om man bor i en stad så tycker jag att man ska hålla sina katter inomhus. Det är lite att visa respekt för sina grannar och sitt samhälle. Jag skulle inte vilja tvinga på mina katter på någon annan just för att man har ingen koll på dom… nu finns det iofs en katt kamera på marknaden så man kan spela in sin katt med bild och ljud i två timmar och se vad sin katt gör om dagarna. Om man stör sig så mycket så kan man faktiskt prata med grannarna om vad man känner och vad katten orsakar för problem. Att skriva protestlista, klaglistor och sånt tror jag inte är rätt väg att gå i första hand. Prata med grannarna och försök föra en trevlig dialog. Sen om det inte fungerar så kan man väl alltid prata med hyresvärden eller prata med kommunen.

Riighto
1

Jag bor i radhus och här springer väldigt många katter lösa och bråkar om revir.. jag är av den åsikten att jag bryr mig inte om att katterna springer runt här. De har inte förstört något och kommer inte nära våran altan utan håller sig vid träden. Men om man bor i en stad så tycker jag att man ska hålla sina katter inomhus. Det är lite att visa respekt för sina grannar och sitt samhälle. Jag skulle inte vilja tvinga på mina katter på någon annan just för att man har ingen koll på dom… nu finns det iofs en katt kamera på marknaden så man kan spela in sin katt med bild och ljud i två timmar och se vad sin katt gör om dagarna. Om man stör sig så mycket så kan man faktiskt prata med grannarna om vad man känner och vad katten orsakar för problem. Att skriva protestlista, klaglistor och sånt tror jag inte är rätt väg att gå i första hand. Prata med grannarna och försök föra en trevlig dialog. Sen om det inte fungerar så kan man väl alltid prata med hyresvärden eller prata med kommunen.

[Kavring]
2

#65 håller med om en del av vad du säger, särskilt att man bör prata med grannar och dylikt, men samtidigt når det bara en begränsad del av samhället. Därför tror jag att det är bra att man skriver detta här, på protestlistor OCH har samtal med grannarna, för att höja medvetenheten om att alla inte håller med om att katten skall ha fri strövanderätt. :)

[[pimey]]
2

Jag har pratat mer vår granne som är runt 70 år och han bara avhyser en och inser inte problemet. Han tror att hans katt har rött att göra som den vill. Så det räcker inte bara med att prata med grannarna speciellt när de inte lyssnar

SolidShinta
6

Håller helt med TS om att katter inte ska få springa ute hur som helst. I tätbebyggt område eller i stan tycker jag inte att de har ute att göra över huvud taget och jag skulle ALDRIG släppa ut min katt under sådana förhållanden både för hennes säkerhet och för andras trivsel. Har också haft kaniner som blivit ihjälskrämda av någonting när jag var liten. Troligtvis av katt. Den ena var bara död och den andra hade hoppat runt en massa i sin bur och brutit benet så illa att han var tvungen att avlivas.

Katter är jägare så så länge de får gå fritt ute så kommer de att jaga andra djur, så är det bara.

Samt att det verkligen inte är okej att en katt ska kunna vandra in i någons hus bara för att de vill tex vädra på sommaren. Då måste man kunna ta ansvar för sin katt och hålla uppsikt över den eller hålla den inne.

Dock tycker jag inte heller att det är okej med allt detta katthat som finns i samhället. Folk som tycker man kan behandla katter hur som helst för "de kostar väl typ 5 kr i alla fall". Seriöst folk som säger så.

Sen tycker jag inte man måste vara antingen eller. Jag älskar både katter och hundar, men uppfattar det helt klart som mer hat mot katter än hundar. Speciellt från folk som kallar sig själv "hundmänniskor".

Blir riktigt stött när någon säger att den hatar majoriteten av "kattmänniskor".

Hundar borde inte heller få springa utan koppel hur lydiga de än är. Blev helt oprovocerat biten i benet av en okopplad hund en gång. Har fortfarande ärr från det men hundägaren bara ryckte på axlarna och sa "äsch, det är inte så farligt."
Och katter borde inte få gå ute utan koppel/sele heller.
Det är min åsikt.

fridaaocrazy
0

#61 Vilken del av vad jag skrev "är nog olaglig"? 🤔

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Mustangcab]
1

T.S jag förstår inte varför du ondgör dig på katter här för de allra flesta förespråkar att har katten under kontroll dvs i rastgård eller koppelpromenader i den mån de får vistas utomhus.

Wellcraft
6

#70 För att det är ett kattforum.
Vet att det finns folk här som har utekatter utan kontroll.
Och vadå ondgör? Nu har jag aldrig hört det ordet förut men det lät inte särskilt passande direkt, jag upplyser bara om problemen ansvarslösa djurägare ställer till genom att låta katten ränna utan uppsyn.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippetgerbilen
2

#70 men alla har inte kontroll på sina katter

Dogs is my world ♥

[Mustangcab]
2

# 70 # 71 De allra flesta här förespråkar kontrollerad utevistlese. Det kommer in någna som inte tycker att det räcker men de är inte många av de medlemmar som finns på detta  forum. Varför inte lägga det på etisk djurhållning i fokus istället där de förespråkar att katter ska få röra sig fritt?

Vi har tidigare haft en tråd med just den frågan och om katter måste få går ut öht och de allra flesta angsåg att skulle katter få var utomhus så skulle det vara under kontrollerade

[MinIda]
4

Håller med. En hund verkar vara mycket mer 'beskylld' än vad en katt är. Katter har gjort massor med dåligt mot vår familj, då man försöker förklara det då säger dom bara,

- Men vi kan inte göra något åt vad våra katter gör då vi inte ser, vi tänker inte betala ett spänn.

Och de tycker jag rent sagt förstör mer än vad våra hundar gör. ( Inget illa menat, min åsikt. )

Men just som då om en hund gör något, ja då är det som om att man vore någon mördare. Glömde en gång att plocka upp lite efter min Ida, och det var i gräset. Nej men då ska ju nog en granne se det och så får jag en uppläxning om att man ska plocka upp för det förstör massor för andra då det ligger lite avföring i GRÄSET. Och jag hade inte ens sett det. Själv står han där och blir arg på mig, när hans katter har förstört mycket mer för oss. Jo, så jag säger till honom att han inte behöver säga något då hans katter har dödat min väns kanin, Kommit in i andras hus, orsakat allergiproblem då den kommit in, Och värst av allt 😮, skitit på andras gårdar! 😕

Men nej, inte kan man ju göra något åt vad katten gör för behov. Men hunden då. Alltså verkligen.. Man blir lite sur. Jag var extremt rädd för katter för, en hade klöst mig och bitit mig i armen. Så det var djupa sår. Men då en hund bet mig i en lek, inte ens så hårt. Nej men då var det ju nog att den hunden måste avlivas tyckte alla. Hemskt, hur man kan låta hundar som biter folk leva kvar i denna värld. 

Men varför ska en hund få så mycket problem för något den gör. Då en katt kan vara och göra flera gånger värre saker ? Och jag själv tycker inte det spelar någon roll alls om det är en inne eller ute katt, ägaren har ett ansvar, inte de sakerna och bortförklaringarna då, '' Men det är ju bara en katt, de gör ingen skada ''. Joooooh, du. Katter har gjort mig och min familj,vänner flera gånger värre skador än vad hundar gjort.

SolidShinta
3

Kan vi inte lägga ner hatet?! Mot både hundar och katter!

Katter gör saker när de är lösa och hundar gör saker när de är lösa. Blev som sagt biten i benet av en hund som var lös som bara kom från ingenstans. Ärr har jag fortfarande och det här var när jag var typ 10 år så det var inte så löst där inte. Inte tyckte jag eller min mamma att hunden skulle avlivas för det så jag tycker du speciellt går väldigt hårt på #74.

Som de flesta här inne tycker jag att man inte ska låta katten gå ute fritt, så jag föstår verkligen inte de här hatfyllda, hetsiga kommentarerna. Det är ju bara som att ni vill bråka.

[Mustangcab]
0
[ElisabethYL]
0

#76 ???? Får bara upp ett tomt inlägg…

[Mustangcab]
0

# 77 Råkade trycka på fel knapp.😞

[ElisabethYL]
0

#78 Då vart det en naturlig förklaring :)