Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1168 ggr
Nachtaktiv
0

Idéer till leksaker

Jag känner för att fixa lite nya leksaker till mitt lilla bustroll här hemma, alla hennes fjädervippor är totalt utslitna och hennes bollar med pinglor i vill hon inte röra.

Än så länge har den senaste roliga grejen varit ihopskrynklade kvitton (inte de dyrare CatActivity-leksakerna hon har, nejdå;) ), men jag vill gärna fixa något annat till henne.

Någon som har idéer? Och vad är era katters favoritleksaker?

Bellbooh
0

Mina katters favoritleksaker som är väldig hållbara:

Nekoflies är väldigt bra tycker jag, själva pinnen är hård och tål mycket så den behöver aldrig bytas ut. Till pinnen köper man olika djur/insekter. Mina katter har en fjäril som har hållit i snart ett år utan att få en enda skråma. Tidigare hade de en pälsmus men den tog min birmahane sönder innan jag lärde honom att inte bita sönder leksaker. Finns att köpa i zoo.se.

Purrfect Leather Bouncer är den tåligaste kattvippan jag testat någonsin. Den är i läder och klarar av riktigt hårda tugg och drag. Den är som ny fortfarande efter 6 månaders lek varje dag. Väldig rolig också. En stor favorit här hemma.

Sist men inte minst är kattmyntaleksakerna från Yeowww och Cosmic Catnip. Alla katter reagerar inte på samma sätt till kattmynta men om de inte blir höga av det så blir de lugna av det iaf.

Nachtaktiv
0

#1: Tusen tack, det här ska jag kolla upp direkt! :)

[Hen]
1

Bygga spännande tunnlar (med olika hål i där katten kan sticka in tassen och rota + katten kan smyga och hämta godis i tunneln osv). Jag brukar bygga av några olika kartonger :).

Lägga godis i tomma tarullar och vika ihop ena änden så katten får trixa fram godiset.

Dra en leksak på snöre under en matta, det ger katten en ny upplevelse och den får fånga leksaken genom mattan liksom.

Petstages har tuggleksaker av tyg som min kisse älskar att bita i (hon bryr sig inte om andra såna leksaker). Kattmyntamöss av repmaterial med skallra inuti är också superpoppis här.

Titta på fågelfilmer för katter på Youtube. :)

Bygga fler klättermöjligheter.

Ställa soffkuddarna på lut så det blir spännande utrymme bakom dem, och låta katten leta upp godis/leksak därinne. Detta ääääälskar min kisse.

En kattkompis! ;)

Att gå ut i sele, om det är en innekatt! ;)

(de två sista är lite OT)

SannnaH
0

Vilken tråkig leksak som helst blir superrolig hemma hos oss genom att man lägger den i en skokartong. Kärleken mellan katter och deras lådor kommer föralltid vara ett mysterium.. En annan favorit är att bygga kojor, precis som små människobarn så älskar mina katter det. En av katterna är också galen i metall. Ljudet från min smyckeslåda går hon igång direkt på! Hon har till och med fått ett eget halsband som vi leker med ibland. Bollar av aluminiumfolie på ett snöre ger samma reaktion. Kanske inte det bästa för tänderna dock. Hos mig gäller även att om jag själv är med i leken är den hundra gånger roligare än om du vill få dem att leka för sig själva. :)

Uniox
0

Kitty boinks! Ser inte mycket ut för världen men kissen älskar sina. Och studsbollar :)

Sedan är ju Da Bird den bästa fjädervippan någonsin, mycket roligare än alla andra om du inte redan har testat den :) Rätt hållbar också om kissen inte får bita alldeles för mycket, och så kan man köpa refill :)

Jag brukar gömma gosedjur i hans kattunnel också, så han blir tvungen att slåss för att försvara sitt revir ;) Annars han inte ett dugg intresserad av gosedjur.

[Kavring]
0

Senaste superroliga leksaken här hemma var en toarulle. Underhöll i timmar. Annars kartonger och pappåsar (klipp bort handtagen så att inte katten fastnar först). Om man vill hotta upp miljön för katten kan kattmynta vara en idé, kan hällas lite torkade blad eller sprayas på mattor eller klösmöbler - å jäklar vilket krälande o klös det blir. Rekommenderar Yeowww:s kattmynta + leksaker med kattmynta - superpoppis.

Em_
0

Pojkvännens katt har en trälåda, som en skokartong typ, med hål i på alla sidor utom botten. Hon älskar att pilla ut leksaker och godis ur den. Sen hon bestämde sig för att mina hundar inte tänker äta upp henne brukar hon sitta och smyga på deras svansar. Men nåde de om de reagerar på att det hänger en katt i svansen 😉