Tankar kring torrfoder
Nu kommer det ett inlägg om mina egna reflektioner kring ett experiment jag gjorde med lite torrfoderkulor…
Jag tog 10 gram torrfoder, hällde vatten på de och ställde in maten i kylskåpet (ungefär som jag gjort när jag varit hundvakt).
När jag kom hem 1-1,5 timme senare hade fodret svällt till ungefär dubbla storleken..
Katterna fick smaka och fullkomligt älskade det uppblötta fodret, så jag kommer att ge uppblött torrfoder vid sidan av blötmaten och sluta ge torrfodret torrt.
Men inte konstigt att katterna blivit törstiga av torrfodret när det svällde så mycket på så kort tid…
(Storleksangivelsen baserar jag på mitt ögonmått och skiljer sig säkert också mellan olika torrfoder)
Får man fråga varför du inte ska ge det torrt längre?
I grunden tror jag inte på att torrt foder är bra för något djur, men jag har inte möjlighet av skäl som jag inte tänker gå in på att bara ge blötmat.
Men då mina katter fullkomligt älskade det uppblötta torrfodret kan jag inte se någon som helst anledning att ge det torrt..
Hundar får sitt torrfoder uppblött, likaså med vissa sorters hästfoder (de man säger sväller i magen) - men katter får sitt torrfoder torrt…
De får ju precis samma näring i det uppblötta fodret, men med skillnaden att det är lite bättre då det inte är lika "stark" näring i en blöt kula som är större i volymen 🙂
Tänk på att bakterier lättare kommer samlas när du blöter upp det och låter det stå innan katterna får det :)
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jodå, det har jag också tänkt på…
Men det är ju bara att inte låta det stå för länge.. Det håller ju inte en hel dag som uppblött men kanske 6-7 timmar iaf 🙂

Även om du blöter upp torrfodret försvinner ju inte riset,majset osv.Vill du ge blöt mat köp blötmat på burk/tetra istället.Sen ska man tänka på att uppblött torrfoder bör ätas upp väldigt snabbt.Det bör inte stå ens så länge som en timme.
Stolt ägare till tre La permer
Tänk på att torrfodret, själva kulorna, faktiskt också ser till att din katts tänder påverkas mekaniskt när de tuggar. Att det lite motverkar plack iaf om kulorna är av det större slaget så inte katterna kan få för sig att svälja dem hela. Men, den effekten kan man självklart även få om man köper tuggisar avsedda för katter och Dental Bits godisar.
#6 Jodå, men mina katter gillar när jag borstar tänderna på de… Eller de tycker "tandkrämen" som de får efteråt är supergodis.. 🙂
#3 Katter är betydligt mer motståndskraftiga mot bakterier i föda än människor, främst p.g.a. att deras tarmsystem är så pass mycket kortare och maten passerar därmed snabbare. Detta gör att bakterier inte hinner föröka sig/få fäste på samma sätt som hos människor.
På några timmars blötläggning hinner det inte heller bildas särskilt många bakterier.
hälsningar Carl
#5 Nu är det ju så att alla torrfoder faktiskt inte innehåller spannmål och annat ohälsosamt för katter. Det finns moderna sorter utan spannmål med väldigt högt innehåll av kött/animaliskt protein och fett. Några exempel är Carnia Lynx, Applaws och Canagan. När det gäller just andelen animaliskt protein/fett och kvaliteten på dem, är dessa torrfoder bättre än många blötfoder - i synnerhet de billiga varianterna man kan köpa i matvaruaffären.
Nackdelen med torrfoder - oavsett kvalitet - är ju att det saknar just vätska, vilket måste kompenseras för. Där tycker jag blötläggning är en rätt bra lösning.
Personligen gör jag så att jag blandar blötlagt torrfoder (Carnia) med blötfoder (Animonda) och tillsätter dessutom en skvätt extra vatten till blandningen. Allt slinker ner 🙂
Nu vet jag, efter att ha läst lite på forumet, att det råder allmän konsensus om att allt blötfoder är bättre än allt torrfoder, oavsett sort och tillredning. Så efter detta "kontroversiella" inlägg förbereder jag mig på en del mothugg 😉
hälsningar Carl

Nu är det ju inte främst bakterier som växer till utan mögelsporer som snabbt gör kattmaten giftig.
#10 För det första så finns mögelsporer främst i spannmål, så med ett torrfoder fritt från spannmål så utvecklas inte mögel snabbare än i blötfoder.
Sen pratar vi om blötläggning i minuter eller på sin höjd någon eller ett par timmar. På den korta tiden hinner inte mögel utvecklas, alldeles oavsett.
hälsningar Carl
tycker det låter jätte bra om dom verkar gilla det så kör på;)
jag gör samma till min hund blötlägger hans torrfoder men det är pga av att han knappt har några tänder kvar, men jag blöter dom inte helt utan låter det vara lite halvkrispigt på så hans tänder som är kvar får arbeta liiite:)
Anledningen till att jag ger blötfoder är att slippa den höga halten kolhydrater som påverkar kroppen, oavsett om det ges torrt eller uppblött
De bästa torrfodren som nämnts ovan kommer tyvärr inte ner i en kolhydrathalt på ca 3% som tex Maju i burk
Och så får man som sagt vätskan på köpet
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#6 Torrfoder har ingen påvisad effekt på tänder och tandkött. De är väldigt få katter som ens biter på torrfodret.
Den ända som fungerar är tandborstning eller ge råa ben. Det förhindrar inte tandsten helt och hållet men håller tänderna fina längre.
#5/10 och #13 Jag har provat med ren blötmatskost… Tyvärr tvärvägrar mina att äta den maten… De får 10 gram Applaws var på morgonen och kvällen. Det äter de upp inom 10 minuter, resten är Bozita blötmat..
Jag kan hålla med om att det inte är optimalt, men vad gör man om de inte går med på att äta det som serveras.. 😕
Att det fick stå och svälla längre tid vid ett tillfälle var för att se hur mycket det sväller och hur mycket vatten som är lagom. 🤔
De älskar iaf den nya versionen på aptitretaren 🙂Tar någon minut att fixa i ordning.. 😎
#15 Man får göra det bästa man kan.
Många torrfoderfabrikanter avråder bestämt från att blötlägga torrfoder
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#17 Vilka då och av vilken anledning? Källa på det?
hälsningar Carl
Bland andra Hill´s! Pratade med en kunnig man där.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#19 En person som arbetar för Hill's, ska alltså enligt obekräftade uppgifter och av okänd anledning ha avrått från att blötlägga…
Sorry, men det krävs faktiskt lite mer fakta på bordet för att det påståendet ska kunna tas i beaktande - och framförallt för att det ska omfatta "många" torrfoderfabrikanter.
hälsningar Carl
Om jag inte har förstått helt fel fungerar inte torrfoder för att ta bort plack etc. Det jag har hört är att det är spannmålet i torrfodret som agerar FÖR plack? Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar då?
#21 Vet inte om kolhydrater i sig ger mer plack men anledningen till att torrfoder inte fungerar är för att det är för mjukt. Det får ingen skrapande effekt på tänderna och många katter tuggar inte fodret utan sväljer det helt.
#22 jaha, jag förstår. Nu när du skriver har jag nog också hört det där om att det är för att torrfodret är för poröst för att "slipa"… :)
#21 Torrfoder är för poröst för att ge någon mekanisk påverkan på tänder och därmed minska förekomst/bildning av plack och tandsten
Dessutom så fastnar ofta torrfoder på tänderna och bildar därmed en grogrund för bakterier/plack/tandsten
#24 ah, ok, jag är med! Mycket skönt att få svar på det här.
Jag funderar över hur ska jag utfodra kattungen?
Han är 6 månader, kastrerad och väger 3400 g.
Han har fri tillgång till torrfoder (Acana) och 3 ggr per dag får han ca 1 msk blöt mat.
Jag vill byta på så sätt att han äter mera blöt mat.
Han vill inte alls Bozita blöt mat. Faktisk han vill ingen mat som som syns ut ”vitt” ut och inte heller mat som har övernattat i kylskåpen eller upptinad.
Hur mycket ska han äta och hur gör jag?
#26 Prova annan blötmat? Portionspåsar? Mjautetra?
En kattunge med hans vikt bör äta ca 350-400gr blötfoder om dagen men då får man minska på torrfodret.
Mina katter äter inte heller kylskåpskall mat utan vi ser till att ha förpackningar som är lagom för en dagsranson för då kan de stå stängda i rumstemperatur
#27 tack :)
Jag ger mitt torrfoder torrt och sen blötmat bredvid för att jag vill att katterna ska ha lite tuggmotstånd också.
/ Michelle

#29 Är det tuggmotstånd du är ute efter så hjälper det inte att ge torrfoder.
Då får man ge köttiga ben istället.
#29 Då skulle jag rekomendera köttben eller att borsta tänderna - hälst både ock…
Så är det så att ni rekommenderar att bara mata katter med blötmat?
Det är kanske så att jag har varit lite envis eller nåt. Men jag trodde att det var bäst att ge båda?
Personligen anser jag att det beror på vilket torrfoder man ger (eller rättare sagt vad det innehåller) förutsatt att katten får i sig tillräckligt med vätska…
Det finns skit bland blötfodrerna också, men viktigast av allt är att katten äter mat varje dag, då den kan bli sjuk av att inte äta…
Ang tandvård, så kommer mina två katter och gapar numera när jag tar fram katt-tandkrämen…
Blötmat är mycket bättre att ge än torrfoder då det först och främst innehåller vatten! Katter är dåliga på att dricka och får i sig det mesta av vätskan via sin föda. Torrfoder innehåller också ofta en massa extra skit medan bra blötmat är kött, vatten och näringsämnen.
Jo det förstår jag. Jag har Applaws torrfoder och Bozita blötmat. Båda är jättebra mat. Men kunde man mata bara Applaws eller bara Bozita? Mina katter dricker vatten ofta.
Klart att man kan. Många katter överlever på endast torrfoder eller endast blötmat. Men det är också extremt vanligt med njursjukdomar hos katter bl.a just pga att de dricker dåligt. En katt ska dricka ungefär 0,5 dl per kg kroppsvikt och med blötmaten får då katten i sig sitt dagsbehov, eller väldigt nära sitt dagsbehov, via maten.
Applaws är absolut det bästa torrfodet, men tyvärr kommer man inte ifrån att det också innehåller konstiga saker som en katt normalt sett inte äter. T.ex. så innehåller det potatis för att kunna hålla ihop själva torrfodret och även tranbärsextrakt, yuccaextrakt, citronextrakt och rosmarin oljeextrakt vilket i mina öron låter lite konstigt. Trots detta så gillar jag Applaws men föredrar ändå blötmat.