Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1385 ggr
LinaLj
2013-11-27 13:51
2

Vad gör man?

Idag när jag kom tillbaka med huden efter vår promenad så hade en av grannkatterna gjort det mysigt för sig på min altan. Det är en enormt vacker katt, blå och vit och fluffig som ett litet moln. Hon (jag tror det är en hon) är en stamgäst här i trädgården. När Teddy levde och var ute i sin innätade rasthage så brukade de sitta och prata med varandra.

Jag har aldrig klappat den här katten, jag klappar inte andra människors djur i vanliga fall om jag inte känner ägaren. Men idag kom hon fram och strök sig mot mina ben. Brydde sig inte alls om att Trixie (hunden) skulle nosa på henne. Så jag böjde mig er och klappade henne. Då kände jag att hon hade enormt mycket tovor på båda sidorna. Kanske en 8- 10 på varje sida och alla var ett par cm stora. Kändes som att klappa en äggkartong ungefär. 

Jag antar att hon har ett hem för hon ser frisk och kry ut, väl närd med fin päls (om man undantar tovorna). Men samtidigt är det ju inte rätt att hon ska behöva gå omkring med massor av tovor i pälsen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Låtsas som inget och hoppas på att hon har en ägare och att de tar bort tovorna så småningom?

Jessicahagstrom94
2013-11-27 13:57
1

Jag skulle nog ta mig ett snack med ägarna och berätta att dom måste borsta katten regelbundet, sköts inte det skulle jag ta det längre. Så får det inte gå till.

LinaLj
2013-11-27 14:01
0

#1 Det skulle jag ha gjort om jag hade en aning om vem ägaren är. Den kan höra hemma antingen till någon i byn eller till någon av bönderna runt omkring.

SuperLimm
2013-11-27 14:04
0

#2 Kan du inte fråga runt lite och se om du kan ta reda på vems katten är?

Jag hade nog, om katten gått med på det, försökt borsta lite själv. För kattens skull. Men jag förstår om du inte vill göra det.

Mvh Linn

LinaLj
2013-11-27 14:10
0

#3 Har frågat min närmsta granne och de vet inte. Nästa granne bor ett par km bort så jag har inte så mycket kontakt med dem. Jag skulle kunna ta och fråga i by affären nästa gång jag är där.

Jag hade lust att klippa bort dem men jag skulle tro att det inte skulle uppskattas av en ägare om de släppte ut en ulltuss och släppt en en halvnaken katt 😉. Det var verkligen hårda tovor så jag tror verkligen att klippning är enda alternativet.

Jessicahagstrom94
2013-11-27 14:13
2

ÄH! Ägarna får ta och sköta det där själv om dom inte helt plötsligt vill ha hem en halvnaken katt. Det bästa för katten är väl vad man gör? :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2013-11-27 14:20
1

Har du något katthem i närheten så kan du be dom om hjälp för att se om katten är chipmärkt och ta reda på ägaren på det hållet.

Är katten inte id:märkt på nått sätt så hade jag klippt katten. Det kan ju inte vara så mysigt att gå runt med en massa tovor. :/

Caifig
2013-11-27 14:24
1

Vill bara säga att tovor behöver inte betyda att ägarna inte vet om det/inte gör något åt det. Vissa katter har ju extremt lätt för att få tovor oavsett hur ofta de borstas etc. Men självklart så måste ju tovorna bort. Är hen kastrerad så bör hen finnas med i en journal, så om det inte är superlångt kan du även kolla hos veterinären vem som står som ägare.

[Hen]
2013-11-27 14:39
2

Jag har en kattbekant (en katt alltså) som får otroligt mkt tovor väldigt lätt. Katten är en huskatt vars ena föräldrar är långhårig raskatt (alltså min kompis har inte köpt en Backyard breeder-katt, utan min kompis tog över katten via katthem). Tydligen är denna gatukorsning sån att pälsen inte riktigt går att hålla tovfri. Alltså min kompis har testat ALLT och har på veterinärens inrådan börjat klippa/raka katten sommartid, samt borstar varje dag med specialkam resten av året. Ändå som sagt massor av tovor. Men inte har katten 8-10  stora tovor på varje sida. SÅ tovig tror jag ingen katt blir om den blir regelbundet kammad? … fats man vet ju aldrig.

Sen att katter ser ut att ha ett hem bara för att de får mat… det kan vara så att den blir matad lite varstans men är på rymmen? oavsett är det ju bra att kolla om den har chip i nacken och/eller börja med att stta en lapp i en sån där cylinder på kattens halsband och på lappen skriva ditt tfn-nr och "snälla ring mig om du äger denna katt".

Rafflan
2013-11-27 19:15
2

En del låter pälsen bli tovig men innan den blir för tovig (så tovorna går ner i huden och gör ont) så klipper man tovorna.
Orsaken kan vara många, svår päls att hålla tov fri (speciellt om katten går ute), katten ogillar att bli borstad, osv :)