Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3247 ggr
[pelan]
0

blanda blötmat och torrfoder

Hej 

får en kattunge snart och undrar om man kan blanda blötmat och torrfoder, då det finns folk som påstår att blötmat inte har tillräckligt med näringsämnen då det är så mycket vatten i. Kan man göra det? På så sätt borde ju katten få i sig mer näring?

Jessicahagstrom94
0

Ja man kan ge både blötmat och torrfoder, vi ger blötmat i en skål och torrfoder i en skål.

[pelan]
0

#1 går det bra att blanda?

Jessicahagstrom94
0

#2 Jag har aldrig gjort det men eftersom katter kan äta både blötmat och torrfoder borde det ju funka. 

Men varför inte ge i olika skålar? 

Du måste även hålla koll så att katten inte blir dålig i magen.

Sarah-S
3

Man kan ge endast blötfoder om man vill eftersom det är helfoder och innehåller allt en katt behöver

Blötfoder är även mer naturligt för katten än torrfoder (tänk katten som ett rovdjur som endast äter kött). Kött innehåller vatten, det är helt naturligt till skillnad mot TORRfoder som är bakat på kolhydrater och liten köttmängd (oftast).

Jag ger mina katter blötfoder som bas, det serveras 4-6ggr/dag och sen får de lite torrfoder som godis/aktivering

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[pelan]
0

okej. Hur ska jag börja med blötmaten? ge lite itaget och vänja in det?

Sarah-S
0

Ja börja försiktigt om katten inte ätit det tidigare. 1 tsk om dagen och öka sakta om den är stabil i magen. Det är inte fel att i samband med flytt ge FortiFlora som hjälper till att behålla en bra mag- och tarmbalans.

Du kan även ge det i samband med att du börja introducera ny mat till kattungen, men låt den först bo in sig hos dig innan du börjat med det då en flytt är en stor sak för en liten kattunge även utan matbyte

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Caifig
1

Ett obs bara! All blötmat är inte helfoder. Detta måste du kolla upp om du bara ska ge blötmat.