Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3665 ggr
jessica321
0

Trampar i sitt bajs

Jag har en kattunge på 15 veckor och han lyckas väldigt ofta med att trampa i sitt bajs med ena tassen. Först trodde jag att det berodde på att lådan var full men även om lådan är helt ren lyckas han ändå trampa i det. Han gjorde även detta hos uppfödaren några gånger men de antog att det var för att de har så många katter.

Han gillar även att rulla sig i kattlådan då jag nyss rensat den.

Han har aldrig bajsat eller kissat utanför lådan utan har bara lyckats krafsa över bajset. Då har jag ändå en stor och djup kattlåda.

Jag använder Extreme Classic lavendel.

Någon som varit med om samma problem eller har tips på hur jag kan lösa detta? Eller tror ni att han kommer lära sig själv när han blir äldre? Han har gjort detta så ofta att han inte säger ett pip när jag måste tvätta tassarna på han!!

Tacksam för hjälp!! 🙂

[Kavring]
1

Förhoppningsvis lär han sig nog efter ett tag, men annars kan det vara värt att testa andra varianter av lådor/liknande (med ex denna bör han ju inte kunna trampa i bajset: http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter - fast det tycker jag vore extremt) 🙂

jessica321
0

Tack för tipset! Om han inte lär sig med tiden så är det värt ett försök iallafall! 🙂

[Forest]
0

Det har jag vart med om att kattungar för de vet inte helt vart bajsen är men brukar vara flitiga på vilja täcka över det på rätt sätt :)