Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1646 ggr
medarbetare
0

Ryckningar i benen

Hej. Innan min katt somnar börjar det rycka i hennes bakben… Vem ni vad det kan bero på?

Cahira
1

Även människor rycker ibland då de somnar. Är hjärnan som skickar signaler för att se om man somnat än ungefär. Är vad jag blivit tillsagd iallafall.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

medarbetare
0

Okej, då kan jag pusta ut då :) Tack för ett snabbt och bra svar! :)

Cahira
2

Så lite så. :) Jag väcker mig själv ibland för att jag rycker till. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Hen]
0

Om det bara är när katten somnar så skulle jag inte oroa mig. Om du ser att ryckningarna förekommer även vid andra tillfällen, sprider sig eller ökar – ring en veterinär. Vi har en katt här i huset (inte min katt) som haft ryckningar i benen vid vila i en månad ungefär. Och veterinären räknar det som ett symptom på ngt neuroligisk, oklart vad. Men katten här i huset rycker alltså inte bara vid själva insomningen utan typ varje gång hon vilar.

CarlK
0

"Varför rycker jag till när jag ska somna?"

"Det är ett intressant fenomen som är mycket vanligt, och helt normalt. Det kallas på engelska för hypnotic jerk säger Jan Hedner, professor i sömnmedicinska sjukdomar vid Sahlgrenska akademin i Göteborg."

hälsningar Carl

[Hen]
0

#5 det där ryckandet som man gör yp en eller två gånger innan man ska somna är en sak, om katten (eller för den delen en människa) rycker många ggr vid vila finns all anledning att kontakta veterinär!

CarlK
0

#6 Absolut, men så uppfattar jag det inte vara fallet här, eftersom medarbetare skriver just: "Innan min katt somnar".

Jag ville därför med mitt inlägg ge en lite mer utförlig och faktabaserad förklaring till det som #1 skriver och visa att det är just fullt naturligt och inte något man behöver oroa sig för i onödan.

Men om det nu skulle vara så som du skriver, att ryckningar uppträder även vid andra tillfällen i vaket tillstånd, som t.ex. när katten ligger ner och slappnar av/vilar, då bör man givetvis söka veterinär. I så fall rör det sig om s.k. myokloni, vilket kan vara ett symptom på någon allvarligare åkomma eller tillstånd.

hälsningar Carl

medarbetare
0

Jag uppfattar det som att det är innan hon somnar, då brukar jag ruska lite på henne men det kanske jag inte ska göra? Jag har inte märkt av att det blir så när hon bara vilar :) Vad bra att ni skriver det för det hade jag ingen aning om :)

CarlK
0

#8 Nej, det tycker jag inte du ska göra. Låt henne få somna i lugn och ro och stressa henne inte 🙂

hälsningar Carl