Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1579 ggr
Celestia
0

Byte till kattlåda med lock

Min 15 veckors kattunge skvätter så mycket sand så att jag har varit tvungen att ha kattlådan i badkaret. För 10 dagar sedan köpte jag en kattlåda med lock som jag ställt brevid. Hon har använt båda men mest den gamla. Det finns ganska lite sand i den gamla och det verkar som hon väljer den nya om den gamla är full. Vågar jag ta bort gamla kattlådan eller ska jag vänta lite till?

OberonsMatte
0

Är huvlådan med eller utan svänglucka?

Sajtvärd Katter iFokus

Celestia
0

Den har en lucka..

ScarletMajesty
0

jag har en öppen och en stängd kattlåda, för att minska risken med sandskvätt från den stängda (utan svänglucka) så har jag en dörrmatta (sån 5 krs matta från ikea) framför, så det mesta fastnar på den. På den öppna, så har jag gjort som så att jag har lagt den i en kartong så katterna måste klättra lite för att komma i och ur, det har stoppat mycket av skvättet.

De använder även den stängda lådan för att bajsa och de kissar i den öppna lådan.  Funkar jättebra, både för katterna och mig. Förut hade jag sand precis överallt…

MonicaLagerquist
1

Jag skulle rekommendera dig att köpa en hög plastback på IKEA .Samla fungerar bra.Då kan man ha mycket sand i lådan men de höga kanterna gör att katten inte kan krafsa ut sanden ur lådan.

Toalåda med lock kan fungera men då bör man skippa luckan.Eller köp en HOL på IKEA såga ut en "ruta" ställ toalådan där inne och lägg en bit matta inne i HOL framför toalådan.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
4

#2 Jag tycker att du ska ta bort svängluckan (och aldrig sätta tillbaka den). Att lådan har huv, men en öppen öppning, brukar dock inte innebära några problem. Särskilt inte när man bara har en katt som inte riskerar att bli trängd av någon.

Sajtvärd Katter iFokus

Celestia
0

Jag kan inte lösa det på så många andra sätt än att ha en kattlåda med lock/huv. Jag har ett EXTREMT litet badrum, ledig golvyta är typ 1,5 kvadratmeter.. Varför borde jag ta bort luckan? Tänkte ni på att hon kan klämma svansen?

OberonsMatte
5

#6 Nackdelen med svänglucka är att katten blir instängd (vilket katter ogillar) och att lukt och damm stannar kvar och koncentreras i det stängda utrymmet som katten ska gå in i. Det blir också svårare för ägaren att upptäcka hur situationen ser ut därinne och om lådan behöver rensas eftersom lukten därinne inte märks och man måste lyfta på luckan eller huven för att se.

Sajtvärd Katter iFokus