Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 24200 ggr
[Ympulse]
7

Tungan ute!

Är det bara jag som har en skum kärlek till när katterna "glömmer" tungan ute? Brukar ropa på övriga familjemedlemmar, springa efter kameran och försöka hinna fota innan katten drar in den igen.

För några dagar sen var det Adolfs tur. Och trots den dåliga bildkvalitén så tycker jag att jag lyckades fånga ögonblicket!

Haha C:

[Ympulse]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min syn ovanifrån (skedade med honom i soffan)…

[Ympulse]
6

… och framifrån! Lägg märke till det öppna ögat. Han ser så intelligent ut.

[RedHood]
1

Det är så gulligt! Har dock aldrig fått tillfället att se dig i verkligheten då jag inte har egna katten men tycker också det är så gulligt 😊

[trh]
9

Glömde visst stoppa in tungan igen efter tvätt ;)

[Ympulse]
1

#4 Hahaha! Man tycker ju att det borde kännas när tungan är så långt ute x3

Zepp
4

De kyler kroppen med tungan ute.. vi svettas, men hundar och katter sticker ut tungan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Ympulse]
0

#6 Intressant… Har sett större kattdjur som sträcker ut tungan likt hundar, och även ett fåtal tamkatter som gör detsamma efter exempelvis vild lek.
Men våra svansbarn tycks snarare "fastna" med tungan efter att de putsat sig. Är syftet fortfarande nedkylning fastän tungspetsen bara sticker ut utan att de är särskilt ansträngda? :)

jollycox
6

Min ena katt brukar sällan fastna med tungan ute men den åker ofta ut, som att han tappar hakan och tungan glider ut lite(se bilden). Min äldre katt fastnar ofta med tungan ute(har gamla bilder på honom men orkar inte leta).

Tror inte att dom fastnar med tungan ute med mening, utan det bara blir så. :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lagavulin
5

Darius

mimåne
4

Myra räcker ut tungan till fotografen

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Zepp
0

Tror inte de tänker på tungan särskildt mycket utan att den åker ut och in lite beroende av temperaturen.. det sker nog helt automatiskt?

Den kyls av utav andningen.. och därmed kyls blodet av.

Kan nog hamna så helt ofrivilligt oxå.. men då blir de kalla.. det går mycket blod genom tungan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mimåne
1

#11 Ja du tänker helt rätt med att det har att göra med värme och kyla. Katter reglerar temperaturen via tunga och tassar, när de inte svettas som vi människor gör.

Flåsa kan det också göra vid större behov av reglering.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kakaokaka
5

Riktigt dålig mobilbild men hon var ju för söt när hon sov med tungan ute!

[ElisabethYL]
0

Vad fina katter alla har…

Tror - precis som Zepp säger - att det har med kroppstemperaturen att göra..

Katter har ju inget de kallar för att lipa, det är något vi människor hittat på. För de blir det vad det blir…

På mina har tungorna "fastnat" ute hela sommaren, men nu har de hittat rätt i de små munnarna igen för att troligen flytta ut på nytt någon gång i april/maj…

[Lilyz]
3

Tycker det också ser helt underbart charmigt ut när de har tungorna ute! De ser så dumsöta ut ❤️

(Min bild är egentligen inte ett sånt ögonblick utan bara en slickning precis vid fototillfället)

[Ympulse]
0

Kul att så många deltar i tråden! Har inte riktigt tänkt på att det har en nedkylande effekt när tungan "fastnar" lite då och då, utan var nästan säker på att det inte var meningen. Haha :)

[sorbel]
4

Det är för söt!

Lagavulin
4

Dixie

Lagavulin
4

Sigge

Lagavulin
3

Darius

Jessicahagstrom94
2

Haha så söta dom är :D vet inte om jag har någon sån bild än men jag ska rota genom bilderna när jag har tid :)

Caifig
1

Extremt suddig mobilbild, men tungan syns väl i alla fall!