Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4945 ggr
julia91
3

Katten låter oss inte sova.

I somras skaffade vi en kattunge som sällskap till vår 2,5-åriga hankatt. Den nya katten var mycket rädd av sig i början, men lärde sig ganska fort att stora katten var snäll. Vi har tidigare alltid låtit den stora katten sova i sängen, men med kattungen har det varit omöjligt då han har härjat runt som en galning i sängen på natten. Vi började därför stänga ute katterna på natten och då har vi fått sova större delen av natten, men kattungen har jamat en del på morgnarna. Efter en tid upphörde jamandet nästan helt, det började inte förrän han hörde att vi hade vaknat.

Nu till problemet, förra veckan kastrerade vi kattungen som nu har blivit 6 månader och ända sedan dess har han varit som besatt på nätterna. Han har satt igång och jamat runt 3-4 på morgnarna och hållit på tills vi går upp. Han försöker dessutom hoppa upp på handtaget och håller därmed på att riva upp dörrkarmen… Eftersom vi tidigare haft lite liknande problem (fast av mildare grad), och det har blivit bättre av totalignorering har vi försökt med detta, men nu slutar han liksom aldrig ändå. Dessutom är det svårt att låta honom hållas eftersom vi bor i lägenhet och det känns som att det bara är en tidsfråga innan grannarna kommer klaga. I natt försökte vi med den oerhört ogenomtänkta idén att testa att låta dem vara i sovrummet för att få tyst på jamandet. Kan ju säga som så att varken jag eller min sambo har sovit en blund sedan klockan två i natt. Vi börjar bli desperata.

Till saken hör att katterna är innekatter och vi bor i en etta. Den är ca 50 kvm, men eftersom det bara är en etta finns det bara en dörr till sovrummet/vardagsrummet. Dessutom kan vi inte hålla katterna utelåsta från sovrummet jämt, eftersom det skulle bli en sådan liten yta för dem att röra sig på i så fall. Vi söker ny större lägenhet, men det är tyvärr inte så lätt att få, så det lär ju inte bli någon flytt på kort sikt.

Är det någon som har några tips vad vi kan göra? Är det normalt att de kan bli sådana här efter kastrering? Vad jag har hört ska de bli lata och trötta… Vår andra katt är tyst som en mus hela nätterna och bara ligger och observerar den lilla. Kan det vara så att han minns att vi har gått upp tidigare när han har jamat? Min sambo tyckte han lät så ensam och rädd i början när vi fick honom, så han gick upp och myste med honom ibland de första veckorna.

[SueHn]
0

Jag ka inte säga annat än stackars katt! Det är uppenbarligen läge att hitta ett nytt hem till katten, ett hem där katten får den uppmärksamhet som den har rätt till, ett hem där man har det tålamod och empati som behövs för varje levande varelse som finns i hushållet. Hur kan man stänga in/ut en liten katt som söker kontakt? Vad är det för utrymme som du stänger in katten i?

julia91
15

Vi stänger inte in honom i nåt litet utrymme, vi stänger ute honom OCH den andra katten från sovrummet, de har stort kök, stor hall och stort badrum att vara på. Som sagt tidigare har de sovit där ute fram till morgonen, men sedan kastrationen sover han inte. Leker med honom varje kväll istället för att sitta i soffan, kelar med honom ofta och väl. Han får uppmärksamhet. Han och kattkompisen leker också mycket tillsammans på dagarna/kvällarna. Onödigt påhopp…

mimåne
5

Jag förstår att detta är otroligt jobbigt. Hoppas att ni hittar en större lägenhet så snart som möjligt. Detta kan hjälpa lite grann när missen får större yta att vara på och mer att hoppa upp på.

Eran kattunge verkar inte ha fått nog med stimulering. Vissa kräver mer än andra och vid 6 månader är han fortfarande mycket liten och behöver mycket tid. All den tid man har….

Lek mycket med honom innan läggdags. Har ni prövat att ta ut honom i koppelpromenader om kvällen? På så vis får han massar med stimulans och det lär göra honom trött och mer tillfreds när han om nätterna ska vara utan matte och husse.

Om han gillar leksaker, så kan det också vara en idé att placera ut nya leksaker till nätterna. En ny leksak brukar ju kunna vara kul ett bra tag, man får vara lite påhittig och göra egna. Min kattunges favorit var ett flöte som hängde i ett trasat snöre. Det åkte fram på nätterna och bort på dagarna. Oj så han busade med detta och god sömn fick jag!

Är man tillräckligt desperat och less problemet kan man ta till Feliway som kopplas i ett uttag i hemmet. Men detta bör nog väljas som ett absolut sista alternativ.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

julia91
3

#3 tack för dina konkreta tips! Ska testa att ta ut honom på koppelpromenad på kvällen, har ändå ett koppel och sele liggande som stora katten inte trivdes med. Vi brukar leka med honom innan läggdags, men han är liksom lite halvloj eller vad man ska kalla det då, och han gör inte riktigt av med så mycket energi som jag skulle önska. Hade han fått bestämma skulle vi nog helst gå upp vid halv fyra och leka med honom… Han är som mest leksugen på morgonen. Men ska även testa ditt tips att lägga fram nya leksaker på natten. Funderar på om man kanske kan plocka bort matskålarna och fylla en sån där foderboll med mat så kanske det kan hålla honom sysselsatt också?

Fingerprints
3

Min katt är också ett riktigt energiknippe, eller hon har börjat lugna sig nu i samband med att hon fyllde ett men när hon var ung.. Oh jävlar. Hon behövde sin stimulans. Annars väckte hon mig om nätterna, visserligen har hon alltid fått sova inne hos mig, men ändå.

Innan jag ska sova brukar jag leka med henne tills hon blir så trött att hon inte vill leka, efter det får hon sin favoritmjukmat och då brukar hon sova tills i alla fall fem på morgonen. Rekommenderar verkligen kombon slutkörd och proppmätt, då sover de gott. Men för att hon inte ska störa mig där vid fem så har jag alltid olika aktiveringsleksaker framme som hon kan leka med, en aktiveringsleksak som hon får plocka torrfoder ur (hon har sin skål med torrisar framme också men hon tycker det är kul att leka med den ändå), lite möss och bollar. Jag brukar även gömma lite godis på olika höjder i lägenheten så får hon använda sitt luktsinne för att leta reda på godbitarna - en aktivitet jag rekommenderar.

Funderade även på, har din katt något högre klösträd? Det är något jag rekommenderar till energiknippen som våra katter är. Jag har ett i takhöjd och det är det bästa jag köpt till Skrållan!

Regnbåge

julia91
0

#5 tack för tipsen, ska testa allt! Har tyvärr inget högt klösträd, bara lägre.. sambon hade planerat bygga ett, men vet inte när det skulle bli av, så vi får nog försöka införskaffa ett sådant, jag tror verkligen att han skulle uppskatta det.

[ElisabethYL]
0

Till en kattunge skulle jag inte rekomendera foderkula istället för matskål, däremot låter det som att det kan vara ett bra komplement 🙂

Har inte mycket tips att komma med, då du redan fått flera bra tips..

Men, en kartong i mindre storlek kan kanske bli en rolig leksak.. Fråga på ställen där de säljer kopieringspapper om de har en kartong kvar från leverans på 2500 papper.. det är en ok kartong till en kattunge och helt gratis.. 😉

mimåne
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att plocka bort matskålen med foder och ersätta det med en foderboll är inte att rekommendera då kattungar äter mycket och ofta. Däremot kan en foderboll med godis i vara en bra idé. Dessa Vitakraft catsticks som säljs i djuraffärer skulle jag vilja rekommendera dig. Katterna älskar dom och dessutom har dom ett högt köttinnehåll! Dessa går att bryta i lagom stora bitar och ger ifrån sig mycket lukt. Din kattunge kommer känna lukten och bli motiverad till att leka med bollen

Fingerprints
0

Fint :)

Jag rekommenderar verkligen ett klösträd varmt, de tycker det är såå kul och de får ut en aktivering som vi inte kan ge. De behöver inte ta så mycket plats, de kan ha en stolpe med några avsatser bara. Vet att Zooplus.se sålde ett sådant som heter Orion för typ 400 spänn senast jag var inne där. Annars brukar tyska ebay ha billiga klösmöbler.

Om ni vill bygga ett är det också kul såklart!

Lycka till!

Regnbåge

mimåne
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En idé jag suttit på länge nu angående att bygga eget klösträd, är att dessa avloppsrör som man kan köpa nya och billiga på tex byggmax borde vara perfekta! Dessa kan man koppla ihop själva till att se ut som ett riktigt träd med grenar som sticker ut. Bara att linda lite billigt sisalsnöre runt om och fästa i någon ligghylla.

Har dock inte förverkligat detta själv då min lägenhet redan är fylld med klösträd. Men en kul ide tycker jag!

julia91
0

#7 och #8 Har även blötmat i matskål framme självklart. Men misse tycker ju att torrfoder är godare än blötmat, så skulle säkert leka med foderkulan ändå. Har haft kartonger till honom som han gillar mycket, men han vill även bita i kartongerna vilket gör att jag är rädd att han sväljer en del och får i sig massa skit kattmagen inte vill ha.. #9 tack, ska kolla zooplus!!

julia91
0

#10 det var sambons idé att använda sådana där också! Får fråga honom om han vill göra verklighet av det inom det närmsta framtiden :)

mimåne
0

kattlycka.se beställde jag mitt träd ifrån. billigt, speciellt om man vill ha stora takhöga träd. otroligt snabb leverans och av bra kvalitet.

mimåne
0

#12 Nämen så roligt! Om ni väljer att göra verklighet av denna idé, snälla lägg upp bilder sedan och visa hur det blev! Är så otroligt nyfiken.

julia91
0

#14 det gör jag absolut!

[Hen]
0

Han lärde sig att jamandet funkar (när din sambo gick upp) och det kan ta några veckor eller till och med månader att vänja av katten igen. I början blir det ofta värre, kanske där ni är nu. ignorera kommer funka om ni står ut. Förutom de utmärkta tipsen som du redan fått om aktivering, skulle jag rekommendera Feliway i vägguttaget, bra öronproppar och ett snack med grannarna om att ni vänjer av katten o därför kan den jama lite extra ett tag. :)

sagan
2

Jag skulle inte rekommendera att du går ut med en kisse i sele om han har en tendens att jama för att få sin vilja igenom. Risken är då att han sitter vid ytterdörren och skriker i tid och otid.

Vill ni ändå prova så skulle jag ta ut honom med transportbur varje gång så förknippas dörren inte med utgång. 

Det behöver inte alltid vara ett klösträd, man kan bygga på höjden med hjälp av hyllor och ett galoppträd som är lätt att få till genom att fixa en rulle från byggföretag eller dem som säljer mattor. Heltäckningsmatta runt om eller dörrmattor från IKEA. Gör den lite längre än måtten så ni kan få den på plats och att den står stadigt. Finns tips på nätet hur ni kan få till ett sådant.

Är kisse hungrig och gnäller för den sakens skull eller är han understimulerad och vill ha upp er för att leka? 

Ignorering är a och o när det gäller att bli av med oönskat beteende. Men äter han upp så han inte har mat kan man alltid frysa mjukmat och ta fram så tinar den långsamt och kisse får mat senare under natten. Aktiveringsboll är jättebra om han är så förtjust i torrfoder. Även gömma runt om i lägenheten så han får gå på jakt när ni gått i säng. Men mjukmat gör dem mättare så det skulle jag ge som basföda. Om man ger torrfoder med kolhydrater kan katter bli lika sockerstinna som oss människor. Så försök om möjligt dra ner på kolhydraterna om du har en aktiv katt och bara ge det en katt bör äta.

Innan ni går i säng så lek med katten tills den flåsar, låt den återhämta sig, kör en två tre gånger till på samma sätt. Ställ fram maten åt honom både som han kan äta och den frysta om det är därför han gnäller. 

I det vilda jagar dem, äter, putsar sig och sover. Vi har en tendens att ta bort det naturliga och serverar bara mat utan att dem får jakten. 

En Da Bird tror jag att ni kommer ha mycket glädje av så köp en sådan.

julia91
0

#16 ska se hur tipsen vi fått hittills funkar och sen se om vi ska införskaffa en sån feliway för vägguttaget. #17 detta problem fick vi med stora missen när vi tog ut honom på koppelpromenader… Eller ja han skrek väl inte, men han satt och tryckte vid dörren rätt ofta. Han är troligtvis inte hungrig, blötmaten äter han inte upp i första taget (tyvärr) och brukar ha torrfoder framme också, men försöker dra ner på det. Vi ger för övrigt bara torrfoder med 80% köttinnehåll, vill inte trycka i dem mer kolhydrater än nödvändigt.. Men försöker som sagt öka på blötmaten och dra ner på torrfoder så hoppas det blir bra att lägga torrisarna i en aktiveringsboll istället. Vet inte vad da bird är, men ska genast kolla upp detta.

[Hen]
0

#17 Du menar att han skulle gilla det så mkt att han vill ut igen? ;)

sagan
0

19# Ja, och då står han och skriker vid dörren i tid och otid också. Men att ta ut dem med en bur innebär att ytterdörren inte förknippas med utgång utan buren. 🙂

[Hen]
0

#20 Jag har en katt som älskar att komma ut på vår innergård. Hon bärs alltid dit i sin kattbur just av det skälet. Jag skojade lite om det faktum att man så ofta ser folk skriva "låt inte hatten gå ut det kommer den nämligen älska och få vill den alltid ut sen". Om katterna blir så förtjusta i att få komma ut är det väl ett tecken på att de mår bäst av att få göra det. Med bur-transport brukar skrikandet hållas till ett minimum. :)

sagan
1

#20 Förstår vad du menar. Dock är det ju så att det katten inte vet av lider den inte av. Vill man ändå ta ut den så får man vara beredd på att katten kan börja skrika. Vilket många inte är innan dem gör det utan får ännu ett beteende dem inte kan hantera. Vilket är olyckligt för både ägarna,katten och grannarna. 🥵

[Hen]
0

#22 Ja det håller jag med om. :)

julia91
6

Lite uppdatering. Jag gick hem extra tidigt igår för att hinna aktivera katten så mycket som möjligt. Lekte honom flåsig på kvällen flera gånger, satt i soffan och kelade och lät balkongdörren stå öppen så han kunde springa ut där och leka också. Resultat: katten sov (förutom en kort matpaus) i princip oavbrutet till halv sex i morse. Därefter var han fortfarande lugn, men mycket intresserad av den andra katten som då också hade vaknat. Sen sov han en stund till och gick inte upp förrän våra alarm ringde! Vi lät katterna vara med oss i sovrummet i natt och det fungerade alltså bra. Sambon fick sova gott i natt (dock inte jag men det pga jag har lyckats bli sjuk) och även katterna. Han hittade inte ens foderbollen förrän nu på morgonen och de nya leksakerna har bara stora katten hunnit leka med. Nu återstår bara att se om det funkar även om jag inte kommer hem halv tre på eftermiddagen…

jnielsen
0

Så bra att det går framåt!

Llindaa
2

Vi har haft liknande problem med vår sexmånaders! Vi införskaffade en da bird (kan få kissen att flåsa på tio minuter med den), sen får hon vila en sväng, sen kör vi race med laserpekaren i hallen och på vårt hembyggda galoppträd där (rekommenderas varmt, tog ca två timmar för mig och min sambo att göra). Sen brukar hon tvätta sig och sen blir det en promenad, ute om det inte är för kallt, annars brukar vi ta en sväng i källaren vilket också brukar uppskattas. När vi kommer in sen brukar vi kasta torrfoder som hon får jaga efter(gärna på ett blankt golv så fodret far omkring), hon älskar torrfoder men får bara blötmat under dagarna så hon kutar efter dessa. Detta tar väl ungefär 1,5 timme totalt, sen ger vi henne blötmat när vi lägger oss och lägger även fram en bit fryst kött eller en kycklingvinge som hon brukar äta på senare under natten och nu får vi sova till sju ungefär, sen sitter hon utanför sovrumsdörren och vill in, men ligger gärna och gosar fram till elva om hon får! Sen leker vi även på morgon och någon/några gånger under dagen.

mimåne
0

men så roligt att dina ansträngningar gav positivt resultat! Bara att kämpa på ett tag till nu så att det blir en rutin att "På natten sover man"

julia91
0

Är det någon som vet om da bird går att köpa nånstans i Göteborg och i så fall vart nånstans? Han kanske springer ännu bättre efter den än vad han gör med kattspöt vi har hemma :)

julia91
1

#27 ja väldigt skönt. Ska försöka trötta ut honom ordentligt varje kväll nu, så får vi hoppas att han lär sig :)

Llindaa
0

#28 vi köpte på arken zoo, har sett att dom har haft i flera städer så kolla där:)

sagan
2

Bra jobbat 🙂 Om du inte hittar Da Bird i djuraffären går det att beställa här http://www.swecat.com/search.php?keyword=da+bird&x=11&y=7, glöm inte att betsälla en refill eller två samtidigt. Vissa katter har en tendens att bita sönder den ganska snabbt. 😎 Mycket matnyttigt här http://www.youtube.com/user/TheCatDaddy66/videos

julia91
0

#30 Tack då ska jag kolla där i eftermiddag! #31 jag har sett den där, men hade hoppats att hitta den i en affär i stan så jag kan få den till helgen, men hittar jag den inte beställer jag en därifrån. Okej tack för varningen, tror vår stora misse kommer massakers den ganska omgående om han också tycker den är rolig :)