Klöser när vi kommer hem
Varje gång jag eller min sambo kommer hem kommer lilla John och möter oss i dörren. Han börjar då också klösa på mattan. Vad kan det betyda? Jag tolkar det som att han är glad, kan det stämma?
Jag tror nog att han är glad att ni är hemma. När katter klöser kommer feromoner från deras trampdynor vilket är en slags doftsubstans som de kommunicerar via. Min katt brukar sätta sina tassar mot mitt lår när jag kommer hem, jag tolkar det som "jag tycker om dig", men jag kanske har ett stort ego :)
Kanske även att han täcker över lukten ni drar in på mattan med era skor med sin egen lukt.

Katter klöser ofta på dörrmattor och jag har ofta sett tips från typ veterinärer/kattsajter att man ska ha klösbrädor (eller klösvänligt matta) innanför alla ytterdörrar till sin bostad. Detta för att det är den olats där det kommer in nya främmande lukter. Så jag tror att din katt dels är glad att se er, dels markerar platsen som sin eftersom det kommer in nya lukter. Min katt kommer alltid springande när man varit ute. Hon buffar på en och stryker kinderna mot mig/oss samt mot dörrkarmen och ibland även de övriga hallmöblemanget. Jag upplever min katt som glad men väldigt mån om att få tillbaka sin egen doft på oss och i rummet.