Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2437 ggr
BeccaL
0

Beteendestudie

Ska göra en beteendestudie i skolan av något djurslag och eftersom jag har en katt så valde jag det, men jag har absolut ingen aning om hur jag ska gå tillväga eller vilket beteende jag ska studera.

Undrar därför om det är någon här som har några bra idéer eller tips på vad man kan tänkas göra 🙂

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

OberonsMatte
0

Hur lång tid har du på dig att studera katten? Är det ett specifikt beteende som ska studeras eller är det vilka olika aktiviteter och beteenden katten uppvisar under en viss tid?

Sajtvärd Katter iFokus

Bellbooh
0

I somras såg jag på kunskapskanalen när en tjej höll ett föredrag om katters olika läten. Hon hade då gjort ett studie på deras olika ljud med hjälp av några olika katter. Studien pågick ganska länge har jag för mig. Hur stor din studie är beror ju också på hur lång tid du har på dig. 

Något som jag tycker kan vara intressant att undersöka mer är katternas kroppspråk då jag har läst och själv upplevt att det kan skilja sig mellan raser. Ett annat tips är att studera katters tvångsbeteenden. Har själv en katt som lider av det och det är inte så kul ibland. De här beteenden kan te sig på olika sätt, min katt gräver ner sin mat överdrivet mycket och ibland i mönster(t ex går ut genom balkongdörren, springer in och rusar till hallen men först måste han gräva ner sin mat i ett par minuter innan han kan fortsätta sin väg till hallen, sen vänder han och måste gräva ner sin mat, därefter ut till balkongen, och den här cykeln upprepas många fler gånger fram och tillbaka gör han samma sak utan att bryta mönstret).

OberonsMatte
2

Ska du bara studera ett beteende, men har åtminstone en dag på dig att studera, är mitt förslag att studera hur ofta, var och på vilket sätt katten doftmarkerar i sitt inomhusrevir. Dvs, gnider kinden eller huvudet emot saker (eller andra individer), rullar på på rygg eller vässar klorna.

Jag skulle vilja göra en sådan studie på mina katter faktiskt, eftersom jag tycker mig märka att min yngsta (och typiskt nog lite stöddiga) katt Ruben doftmarkerar väldigt mycket genom att stryka kinden mot saker här hemma.

Sajtvärd Katter iFokus

BeccaL
0

Tack för tipsen! Vi har ca 2 veckor på oss och viket beteende man vill studera bestämmer vi själva. 

I uppgiften vi fick fanns det två olika exempel för de olika betygen och för godkänt var frågeställningen; Hur ser det sociala samspelet ut? och för VG,MVG var Hur kan olika utfodringsalternativ påverka djurets ättid?

OberonsMatte
1

Vad är det för utbildning, kurs och ämne? Hur avancerat ska det vara?

Sajtvärd Katter iFokus

grodprinsessa
0

SÅ med andra ord så för att få G/E så ska man bara observera och notera. 

För C/A/VG/MVG ska man också undersöka hur djuret i fråga beter sig när miljön eller förutsättningen ökar. Iaktta och "manipulera" något för att se om beteendet ändras. (Kan gärna göras flera olika "ändringar" och ha vardagen som kontrollscenario) 

Exempel. 

E/G = vi undersöker hur kattens ätandemönster ser ut vid fri tillgång till mat. 

C/A/VG/MVG= Vi undersöker hur kattens ätandemönster ser ut vid fri tillgång till mat och vid "mat på fasta tider"/ med en hjärngympematgrej (Till detta läggs även en tanke om hur ätandet kommer te sig och varför). 

Jag hade själv aldrig orkat göra beteendeundersökning gällande mat på mina katter då den ena tydligt visar missnöje när skålen fortfarande har botten full med mat. 🤪

Men doftmarkeringar känns som en käck grej. Eller toalettrutiner, om du har en innekatt. Vad händer om du byter sand, flyttar lådan, tar av/på ett lock mm?

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Hen]
0

Doftmarkering vore kul, tycker jag också. Eller/och t.ex: Du skulle kunna kolla tex hur katten beter sig (markeringsmässigt osv) om du möblerar om lite. Före och efter liksom? Hur beter sig katten om maten serveras på nya platser? (min egen katt gömmer mat som ställs ut på nya ställen: Hon krafsar i luften/på golvet eller lägger över något av tyg om det finns nära. Det gör hon för att hon vill spara maten tryggt. Hon gör aldrig så på sin vanliga plats). Vilka typer av jamande har din katt? Googla på UR + kattens läten, så kan du kolla på presentationen om kattspråk som ngn nämnde tidigare i dena tråd. Om du har en innekatt kanske du kan studera hur katten beter sig hemma när fönstret är öppet = ljud utifrån, respektive stängt. Visa katt/fågel-filmer på youtube för katten och se hur katten reagerar på olika typer av kattljud/händelser? Undersöka lek, kanske? Hur katten beter sig med leksaker som har kattmynta respektive ingen mynta? Eller bygg en enkel labyrint av tex kartonger mm på golvet och klocka hur snabbt katten tar sig fram till godis som du gömmer i labyrinten. Tex… Lär sug katten vägen så det går snabbare efter ett par ggr?

BeccaL
2

Verkligen jätte bra idéer och tips, nu kommer det bli mycket lättare att sätta igång med arbetet. Får lätt lite hjärnsläpp när jag ska börja med en ny uppgift så det är skönt att få lite inspiration från andra 🙂

Katten som jag har är 12 år och sover i princip hela tiden och när hon är vaken är det bara mat som finns i skallen, hon har även blivit "för fin" för att vara ute ( stannar direkt i dörröppningen när hon känner att det är för kallt för att vara ute och springer iväg och gömmer sig istället). Fast ibland får hon såklart sina små tokryck och springer runt i hela huset och jagar små pappersbitar som hon har lyckats hittat och hoppar runt på alla möbler (helst så sent som möjligt när alla har gått och lagt sig😉) Hehe hon är verkligen en säregen katt så det ska bli spännande att göra en studie på henne. 

Jag går 2a året på ett Naturbruksgymnasium och i djurhållningskursen skulle vi göra denna uppgift.

BeccaL
2

Kom nyss på en intressant sak att anledningen till varför hon knappt vill gå ut längre är att vi skaffade låda till henne. Så det hade ju vart en intressant sak att studera, hur en utekatt reagerar på att få en låda inne. För jag har märkt stora skillnader i henne och hur hon beter sig. Både när hon väl är utomhus och hur hon är inne. Det är ju visserligen försent att studera det nu men det hade nog varit en intressant studie tror jag😛