Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1611 ggr
M.L
0

Banta katt

hur bantar man en katt . Har 3 st katter den på 10 år behöver bantas. Dom andra 2 behöver fri tillgång till mat . Så tips på hur man gör då .

[SueHn]
1

Man ger katterna mat på bestämda tider, mindre mat till tjockisarna. När de ätit färdigt tar man undan den mat som någon eventuellt lämnat. Det finns inga genvägar med lättfoder hos veterinären utan det är enbart mindre mat som gäller och då mat utan kolhydrater.

Jessicahagstrom94
0

Ja, du kan ju inte ha fri tillgång till de andra om du ska banta din tjockis i alla fall för då kommer tjockisen gå och äta deras mat i vilket fall som helst och då lär du inte se resultat.🐱

Ge katterna mat på bestämda tider, t.ex. två gånger om dagen och bara en viss liten mängd.

Så här hade jag gjort;

Valt en bra mat för överviktiga/mulliga katter - matat på morgonen och på kvällen - bara ge en viss liten mängd av den maten (beroende på maten & kattens storlek osv) - och om de andra katterna vill ha mer mat får du ställa ner en matskål till dem när de vill äta och hålla koll så att den andra inte äter deras mat.

M.L
0

Vilken mat är bäst för överviktiga katter då ?

jnielsen
0

Jag har med mycket gott resultat bantat ner min katt genom en diet på blötmat. Här Kan du läsa om de råd och tips jag fick. 

Vår andra katt har lite friare tillgång på mat, dvs att när vi är hemma och kan vakta så står hennes matskål framme så att hon kan ta lite när hon vill.