Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2773 ggr
-Cissi-
0

Dålig andedräkt

Min ena katt luktar rätt så illa i munnen, nån som har nått förslag på hur man kan få bort lukten?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mimåne
2

Har för min att det finns en rad preparat i zoobutiker. Om dessa fungerar eller ej har jag erfarenhet om då jag inte har problem med mina katters andedräkt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
0

Ger henne plack of oxå och det står på burken att det ska hjälpa mot lukten med men det gör det inte.

#1 Du har ingen koll på nått preparat?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Caifig
1

Tandsten? Kanske behöver något att tugga på. Råa kycklingvingar eller andra råa ben är super mot just tandsten 🙂

mimåne
2

#3 Tandsten, luktar det?

#2 Tyvärr har jag ingen koll på något specifikt preparat när jag inte haft användning för det, eller hört om någon som använt. Jag kommer dock ihåg att jag sett burkar i zooaffären för andedräkt. Tuggpiller av något slag. Sedan vet jag att det för hundar finns olika tuggben som motverkar andedräkt också, så det borde kanske finnas något motsvarande för katter?

Jag tycker att du ska sluta bruka det preparat du för tillfället ger henne då detta inte hjälper eller är någonting hennes kropp behöver.

Detta var intressat så jag återkommer om jag skulle råka hitta någon vidare information på nätet.

Caifig
3

#4 Ja, dålig andedräkt beror på bakterier i munnen från t.ex. gamla matrester, tandsten, tandköttsinflammationer etc. 

Jag tycker inte de här preparaten man köper fungerar alls. Testade på min hund men det blev ingen skillnad så fick börja borsta tänderna på honom istället och då blev det faktiskt bättre. Tandborstning är det mest effektiva sättet att förebygga dålig andedräkt och tandsten, det näst bästa är att katten får tugga på råa ben eller tuggben.

mimåne
0

#5 Gamla matrester, tandköttsinflammationer etc. så förstår jag att kan ge en dålig andedräkt. Men jag hade ingen kunskap om att just tandsten luktar. Tandsten sitter ju väldigt hårt och isåfall borde man väl förebygga denna typ av lukt väldigt tidigt?

Caifig
0

#6 Men tandsten är ju i princip gamla matrester som sitter fast på tänderna. Och ja, genom tandborstning fast det är kanske inte så jättekul att göra på en katt alla gånger 😃, men även med ben och stora köttbitar.

mimåne
2

#7 Enligt mig får man inte bort fastväxt tandsten genom att borsta. Jag tror inte heller att man kan få bort det med ben och stora köttbitar men däremot att det kan förebygga ny tandsten att bildas. Matrester bildar ju plack, som i sin tur blir tandsten.

En hård sten kan det väl inte finnas någon lukt kvar i? Det finns ju inte ens någon luft i denna "sten"?

Men detta har jag ingen fakta om det är bara vad min logik säger mig, Vad har du för teori som gör att du tror det luktar?

Caifig
1

Nej har katten mycket tandsten så måste man först ta bort det hos en veterinär. Att tandsten kan ge dålig andedräkt baserar jag på fakta som finns om människor och jag ser inte hur det kan vara annorlunda hos djur. Eftersom det är bakterier från saliv, matrester etc som bildar plack som i sin tur blir till tandsten så kan det lukta. Visst det är placket man borstar bort och då i sin tur förebygger tandsten. Vid tandborstning får man även bort de flesta bakterierna och därav även minskar risken för stinkande andedräkt. Tandsten är ju inte heller riktig sten, utan benämningen kommer nog ifrån att det blir hårt. Så de går inte riktigt att jämföra med varandra. Tandsten är ändå så pass mjukt att man kan skrapa bort det. Därav tror jag att ben hjälper då de ger en skrapande effekt utan att skada emaljen.

-Cissi-
0

Jag tror inte att ben kommer att hjälpa min katt, Hon blev bjuden på kyckling när hon var hos min kompis och hon bra tittade på det.

Finns det nån sorts tandborste för katter?

Caifig
0

#10 Ja det finns fingertandborstar men små barntandborstar för barn kan också fungera beroende på hur stor din katt är. Är de för stora för kattens mun kan du linda lite gasbinda runt ett finger och gnugga. Finns även speciell tandkräm för djur då vår är alldeles för stark. 

Hittade en sån här som är en "färdig" gasbinda 😃
http://animail.se/petosan-fingertandborste.html

-Cissi-
0

Tänkte åka en sväng till djur affären idag så kan ju kolla upp det :)

OberonsMatte
2

Har du låtit en veterinär undersöka din katts mun? Om det luktar illa beror det oftast på något som behöver åtgärdas eller behandlas av veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus

-Cissi-
0

#13 Nej det har jag inte gjort, men ska snart vaccinera henne så kan be dom kolla då :)

[Lilyz]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt har visserligen inte haft särskilt dålig andedräkt men hon har haft problem med inflammation i tandköttet. Nu för att undvika att inflammationen kommer tillbaka borstar jag hennes tänder dagligen. 

Jag använder tandkräm från Petosan, kycklingsmak, som smakar mumma enligt Lily 😃 Så det går ganska bra även om det inte är jätteroligt.

Jag har en sån fingertandborste som finns i #11 men tycker den är för stor och klumpig så nu har jag köpt en liten bebistandborste på ica som fungerar rätt bra.

Men du bör ändå låta en veterinär kolla din katts mun för tandborstning hjälper nog mest i förebyggande syfte.

bubbelbruden
0

Jag ger mina katter med dålig anderäckt lite av denna( http://animail.se/aptus-bucacat-tandpasta-45-g.html ) tandkräm för djur några gånger i veckan och sen brukar jag ge tandvårds torrfoder typ http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat/tandvard#Torrfoder antingen som godis om dom har bra tänder men lite dålig anderäckt och som en del av maten om dom har sämre.

De katter jag har som är tillräckligt tama borstar ajg också tänderna på med en småbarnstandborste.

-Cissi-
1

Tack för hjälpen alla :) Köpte lite tandkräm och en finger borste till henne, men misstänker nu när jag kollat närmare på hennes tänder att det ser ut som hon har ett hål i en käktand. Men ska kontakta en vett och se

-Cissi-
0

Har lämnat in min flicka till vetten idag och det visade sej att hon har FORL och fick dra ut 2 av hennes tänder.

OberonsMatte
0

#18 Oj då, vad tråkigt, Forl kan vara väldigt smärtsamt för katten. Bra att det blev kollat och åtgärdat nu!

Sajtvärd Katter iFokus

-Cissi-
0

Jo det känns inte så bra att hon har forl.. är rädd att alla tänder kommer bli dåliga och behövas plockas ut.. kommer ju självklart fortsätta borsta dom däremot.

Men det är skönt att dom är ute iaf :)

OberonsMatte
0

#20 Inte för att sjukdomar och veterinärvård någonsin är roligt, men det tråkiga med forl är att det är så dyrt att åtgärda eftersom försäkringen inte täcker alls, eller bara en liten del beroende på vilket försäkringsbolag man har.

Om man bara ser till att ha tänderna under kontroll och drar ut tänder när det behövs kan dock katten leva ett långt och lyckligt liv ändå. Min kompis har två katter som nästan inte har några tänder alls kvar p.g.a. forl, men de är lika glada ändå!

Sajtvärd Katter iFokus

-Cissi-
0

#21 Nej det har du rätt i. Vet du vad din kompis matar sina katter med om dom har så lite tänder kvar?

Caifig
0

#22 Blötmat/mousse/paté om katten har svårt att tugga 🙂

-Cissi-
0

Tack :)

OberonsMatte
1

#22 De nästan tandlösa katterna äter vanligt torrfoder och blötmat utan problem. Katter har inte något behov av att tugga maten så som vi människor gör, deras tänder är endast till för att dela av större köttbitar och brosk, men färdig kattmat är redan tillräckligt färdigdelad.

Sajtvärd Katter iFokus

-Cissi-
0

#25 Tack för infon :)