Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7883 ggr
[FridaGenborg]
7

Revirmarkering?

Hej alla kattälskare!

Jag har en fyraårig hankatt och en fyraårig honkatt (bondkatter) som bor med mig och min sambo i en trea, båda är kastrerade. Vårat problem är att vår hankatt (Nils) kissar på alla nya grejer vi får hem? Vi köpte en soffa för något år sedan, den kissade han på direkt. Vi köpte ny säng, den kissade han på och så har det varit men bara med nya saker. Häromdagen köpte jag en hundbädd för vår inkommande valp, den kissade han på. Handlar det om att han ska markera eller vad handlar det om, jag kan inte förstå? 

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att få stopp på eländet, det är så himla svårt att få bort kisslukten och jag är trött på att tvätta helahela tiden.. Suck.

Mvh Frida

[SueHn]
0

En katt som börjat markera revir lär inte sluta och utökas familjen med en hund så får du räkna med att det blir än värre. Men revirmarkrar han bara en gång för varje ny sak så är det ju inte så farligt.

Du får nog helt enkelt gilla läget. Det blir nog råd efter detta om det ena eller andra att spraya hit och dit men om katten finner att det finns skäl att revirmarkera så finns ingen anledning att spendera pengar på produkter som enbart gynnar tiivekarens och försäljarens plånbok.

Det är inte alltid så gulligt att leva med djur.

[FridaGenborg]
0

Nä, så är det ju. Han markerar endast en gång, när jag sen tvättat grejerna är det bra. Det har hänt någon enstaka gång att han kissat i sängen men annars är det inget. Det är väl nu när man köpt mycket nytt som det känns på, det känns som att det händer hela tiden.

Jag har nu köpt en till kattlåda, vet inte om det kan bero på att han inte vill kissa i samma låda som honan? Och jag har bytt till en annan sand, får se om det blir bättre. Jag hoppas det iaf!

[Hen]
4

Här kommer ett tips som kanske är puckat och kanske briljant, vad vet jag hehe: Kanske kan det hjälpa om du gnuggar in den nyinköpa saken med kattens egen doft på nåt sätt? Alltså typ ta en filt som han brukar ligga på, och lägga den på den nya möbeln, t.ex.? Jag tror visst att fekiway-spray kan funka också, eftersom den sprayen härmar kattens egna doftämnen; om du sprayar varje ny grej du köper med feliway-sprayen, så kommer den nya grejens doft inte vara främmande för katten.

vad bra att du fixat med kattlådan. så många lådor som möjligt med så bra sand som möjligt (finkornig, klumpbildande t.ex. catrine eller Extreme Classic), är alltid bra och gör ju ofta susen när en katt kissar fel.

OberonsMatte
0

Så fort en katt kissar på andra ställen än i lådan är det först och främst 2 saker man måste titta närmare på:

1. Är katten frisk? Finns det saker i kattens kissande och beteende som kan tyda på fysiska urinvägsbesvär eller annan sjukdom?

2. Hur ser den befintliga lådsituationen ut?

Hur många lådor på hur många katter?

Vilken typ av lådor är det?

Var är lådorna placerade?

Vilken sorts sand är det i lådorna?

Hur mycket sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

[FridaGenborg]
1

#3 Tack, det ska jag tänka på nästa gång!

#4 Katten är frisk, och det kan gå flera månader mellan gångerna men precis när det kommit någonting nytt så är han där på bara några minuter. 

Det har bara varit en kattlåda förut, men nu har jag köpt en till så dom har en varsin. Båda kattlådorna står på toaletten, tror ni att det gör någon skillnad om dom står i närheten av varandra eller ska man ha dom på helt olika platser? 

Förr har jag haft en liten kattlåda men nu är det två stora rejäla och det finns mycket sand, ca 3/4 av lådan (i höjd). Dom rengörs minst en gång om dagen och jag byter sand helt ungefär efter 2-3 veckor. Tills idag har jag använd kattsanden som ser ut som kristallkulor, kommer inte riktigt ihåg vad den heter men jag tänkte om han kanske tyckte att det var obehagligt att krafsa på så nu köpte jag finkornig klumpbildande sand till båda lådorna :)

OberonsMatte
2

Revirmarkeringar inomhus (som inte beror på fertilitet) handlar om att katten känner sig utsatt, hotad och stressad i det som borde vara dess trygga kärnrevir.

Oftast handlar det om övriga befintliga katter i hemmet och den konkurrens kring resurser och status det innebär, men det kan även handla om övriga husdjur eller familjemedlemmar. Är katten utekatt, eller om det finns utekatter strax utanför, kan det vara dessa katter som oron beror på.

Att urinmarkera på nya föremål (och lukter) i hemmet är ett sätt för katten att dölja det nya och oroande med sin egen trygga doft och närvaro. Att katten över huvud taget har det behovet inomhus beror som sagt på en inre oro och det är den oron man måste försöka minska.

För att minska på oron bör lådsituationen göras så optimal som möjligt, så att det aldrig behöver uppstå obehag, konkurrens eller stress kring den. Många lådor (parvis på flera ställen), öppna lådor, finkornig sand och god rensningsfrekvens.

Övriga resurser bör också utökas och förbättras. Resurser är t.ex. matplatser, gömställen, utkiksplatser, klös-ställen, lekstunder och social kontakt med ägaren.

För att minska risken för revirkissande bör man också vara uppmärksam på vad det är för saker som katten brukar kissa på och se till att sådana inte ligger framme obevakade (om möjligt). Väskor, kläder och skor kanske alltid måste plockas undan.

Finns det risk för att katten revirkissar i säng eller soffa bör man skaffa plastad frotté som skydd för att minimera skadorna.

En Feliway-adapter (eller flera) som avger lugnande doftferomoner kan också rekommenderas (särskilt inför den kommande hundvalpen). Feliway i sprayform kan kanske hjälpa på särskilda föremål.

Nya saker, som t.ex. en hundbädd, bör annars på något sätt få välbekant lukt innan den ställs fram. Gnugga med din sovtröja och kattens sovdyna kan kanske hjälpa till?

I övrigt får du själv försöka se vad i kattens tillvaro som oroar den och försöka minska de inslagen.

Det är också jätteviktigt att all kisslukt tvättas bort ordentligt från det som kissats på. Jag rekommenderar Scent Stop som går att beställa på nätet.

Sajtvärd Katter iFokus

[FridaGenborg]
0

Tack så jättemycket för all denna information, det uppskattas verkligen! Tar till mig allt och kommer göra en förändring :)

Katterna har förr varit utekatter men pga förändrade livssituationer har jag dom nu inne. Den ena är jättenöjd med livet som innekatt (honan) men Nils blir rastlös, därför vet jag att det finns en oro för honom där. Jag går ut med honom regelbundet men det verkar som att när han väl varit ute och sen kommer in igen är han mest orolig, då kan han gå runt och skrika men efter ett tag lugnar han ner sig. Kan tillägga att när vi är ute så får han springa lös och vi går ca 45 minuter - 1 timme.

Det jag är kluven i nu är om jag ska fortsätta med att gå ut med honom eller om jag ska försöka vänja honom med att vara inne. Dom har en stor lägenhet att röra sig på och har mycket leksaker samt att dom leker mycket tillsammans. 

För övrigt upplever jag honom som en väldigt lugn katt, jag tror aldrig jag sett honom stressad och han är väldigt trygg i sig själv.

Och en sista fråga, var kan man köpa en feriway adapter? I djuraffären? Eller måste den beställas?

[FridaGenborg]
1

Felstavning såg jag, Feliway*

[ElisabethYL]
1

Har sett de på (statliga) apoteket.. 🙂 Bland djurmedicinerna..

Djuraffärer har de nog också…

[SueHn]
0

Man ska inte blanda ihop revirmarkering med att katten kissar eftersom revirmarkering är bara en liten mängd till skillnad från när de sätter ner rumpan och kissar. Revirmarkering betyder nog ibland på att något är fel ur kattens synvinkel. Att byta från att vara utekatt till att bli innekatt är säkerligen mer än nog för en katt att börja göra något som att revirmarkera. Men är det fråga om revirmarkering eller kissar han på fel ställe. Att kissa på fel ställe är förstås en protest mot något. 

Jag tror att en katt som är van att gå ute mycket och där hålla koll på sitt revir tar med sig vanan att markera revir när han kommer in av bara farten.

För att få bort kisslukt kan man använda ättika som man kan hälla i sköljvattnet i tvättmaskinen och ha på skurtrasan.

Som någon redan sagt så är det viktigt att inte ha något annat än mattor och möbler på golvet.

[FridaGenborg]
1

Ja, jag har funderat på om det är en slags protest mot att han inte får gå in och ut hur han vill längre. Då är frågan hur man får bort det.. Om han kommer vänja sig efter ett tag..

Tack för tipset om ättikan, det är välbehövt eftersom lukten är så himla svår att få bort!

[FridaGenborg]
1

Tack, det ska jag kolla upp imorgon! 🙂

[FridaGenborg]
0

Och hur mycket han kissar varje gång varierar, ibland är det en liten fläck men ibland kan det vara en pöl

[ElisabethYL]
1

#12 Varsågod! 🙂 Såg när jag köpte avmaskningsmedel till mina 😓

OberonsMatte
0

#10 Ja, en typisk revirmarkering med urin sker ju genom strilning, dvs att katten står upp och sprutar lite urin på en vertikal yta i noshöjd. Sker felkissandet på det sättet kan man vara ganska säker på att det är just revirmarkering det handlar om, oavsett om det är en hona eller hane, kastrerad eller okastrerad.

Sitter katten och kissar en hel pöl kan dock orsaken vara desamma som vid strilande, dvs att katten markerar sin närvaro i reviret genom urin, men möjligheten att det endast beror på en otillräcklig eller bristande lådsituation är dock större.

Oavsett om det är revirmarkering eller "vanligt" felkissande det handlar om är de åtgärder som behövs ganska lika. Det gäller att minimera oro/stress och utöka/förbättra resurserna i reviret.

Sajtvärd Katter iFokus

[FridaGenborg]
0

Tack så mycket för allas tankar och åsikter, uppskattas otroligt mycket! Nu hoppas jag att dessa förändringar gör att Nils slutar upp med sitt kissande utanför lådan.

Men vad har ni för åsikter ang. placering av kattlådan? Kan man ha båda kattlådorna bredvid varandra eller ska de finnas på två olika platser? Gör det någon skillnad?

OberonsMatte
0

#16 Jag tycker att lådor helst bör stå två och två, särskilt när man har fler än en katt. På så sätt är chansen större att det alltid finns en låda ledig och tillräckligt ren när katten går dit för att kissa.

Har man en felkissande katt måste man överdriva antalet lådor tills problemet känns avhjälpt, så låt de två lådorna stå där de står, men utöka med minst ytterligare ett par på ett annat ställe.

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
0

Om det handlar om 2 lådor totalt hade jag ställt de på olika ställen… Och gärna skaffat någon till..

Mina tvärvägrar att gå på kattlåda i toarummet, så den hamnade i hallen istället där den används lite då och då… Så har jag tre lådor i stora rummet… 😎

Så, ja gärna på olika ställen om du vill veta min åsikt..

[FridaGenborg]
0

Okej, tack allihopa!

[FridaGenborg]
2

Vill uppdatera lite, Nils har inte kissat någon annanstans än på lådan sen jag skaffade två lådor och bytte sand 🙂

Valpis har kommit hem nu och allt verkar fungera ganska bra, men Nils är lite fundersam över den nya familjemedlemmen. 

Dock tycker han fortfarande att han har en ljuvlig sångröst vissa gånger, men jag vågar fortfarande inte släppa ut han och jag hoppas att det snart släpper.

OberonsMatte
0

#20 Åh, vad roligt att höra!🙂

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
0

#20 Superskoj! Då har du hittat en sand han trivs med… "Keep up the good work!" 😃

[FridaGenborg]
1

Ni ska ha stort tack!! :)