Skabb vs. katt - snabbsvar!!
Hela min familj har blivit drabbad av skabb, detta har troligen pågått i några månader då vi i somras upptäckte kliande prickar på min lillasyster som först för någon vecka sedan blev diagnosticerat som skabb.
Sedan igår har jag suttit med tenutex på mig och om ungefär 3 timmar ska det duschas bort, alla sängkläder, vanliga kläder mm är tvättade och vädrade och ja… nu väntar jag bara.
Dock så undrar jag lite hur det är med katterna? Jag har läst att människoskabb ej drabbar djur och vice versa, men att det inte är 100% omöjligt. Dessutom kan kvalstren leva upp till 3 dagar utanför en värdkropp, alltså människa, och då lär de väl kunna leva även upp till 3 dagar på en katt? Kan katterna då bära smittan tillbaka till mig och mitt hem, hur gör jag då? Jag kan ju inte kladda på tenutex på mina småttingar…
Blablabla, någon med erfarenheter eller råd får gärna komma med alla möjliga tips, synpunkter och allt vad det är!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Intressant ämne! Har du fått veta om det är rävskabb? Jag frågade min veterinär i vintras då vi hade rävskabb på rävarna här och min ena ponny började tappa päls så sa han att rävskabb inte går på varken hästar eller katter. Hundar däremot. Och det är klart, så mkt lösa katter det finns, har aldrig sett skabb på en katt. Dock jakthundar. Denna veterinär är jägare också.
Hur fick ni kontaterat skabb? Finns ju mkt konstiga prickar barn kan få. Ja, vuxna med.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Ingen aning om vilken skabb det är, men antar att det är vanlig skabb. Enbart smittsam människor emellan men med fåtaliga undantag, typ.
Läkaren sade att det med största sannolikhet var skabb, sedan lämnade de in prover och fick det konstaterat så det blev ordentligt uppkollat. Vi är en stor familj och våra vänner är väldigt nära så det är många som är i riskzonen för att vara smittade, haha. Inte roligt direkt! :( Men jag är allra mest orolig över mina katter. Innekatter så de smittar ju ingen annan än mig, men att få skabb igen känns inte som en rolig sak och att katterna skulle bli angripna skulle vara än tråkigare, är inte så sugen på att ta tre katter till vetten. :(
Det är ganska vanligt med öronskabb hos utekatter men det är inte skabb från människan de får där. Jag tror alltså inte att skabb kan överföras från dig till katterna.
#1 Skabb hos människor är inget ovanligt och har alltid funnits mer eller mindre utan att man träffat någon räv.Ibland är det svårdiagnosticerat då det är svårt att se skabbgångarna om patienten har kliat sönder sig och så tar det en hel evighet innan de upptäcker att det är skabb. Många får kortisonsalva utskrivet i tron att det är något allergiskt. 😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#3 Inte lätt för läkarna heller…
Det enda jag vet om skabbehandling är att om möjligt ska alla individer - både djur och människor behandlas för att undvika rundgång… Kvalstrerna dör ju inte på 5-10 minuter, tyvärr…
#4 Har inte hört att djur bör behandlas men var osäker på saken så just därför jag frågade. Vad ska jag behandla dem med då? Typ sådana där droppar som man droppar i nacken?
Ingen aning, men ring en veterinär och fråga… Med droppar gissar jag du menar stronghold? Det är iaf vad jag fick för information när jag pratade med en veterinär om skabb en gång…
någon som kan förklara hur det ser ut? Skabb brukar ju på djur vara hårlösa fält eller svarta öron etc. Men det är alltså prickar på människor?
#3 Fast om man vistas mkt i skog å mark så är det lätt få skabb utan att ha "klappat" räven =) Det är så hundar får skabb, de rör vid träd, buskar etc
#5 Tablettform utskrivet av veterinär
#5 Mina katter hade nyligen skabb. Då fick jag stronghold utskrivet av veterinär. Det är som du skriver, droppar som du applicerar i nacken :) Du kan också köpa öronrengöring hos veterinär (säkert i djuraffären också). Men det är ju om skabbet sitter i öronen, men ring en veterinär och fråga. Men de vill nog kika på kissen innan de skriver ut. För oss tittade de bara på en av våra katter (då hade vi 7) och skrev ut till alla eftersom den konstaterades ha skabb. Vet inte hur många katter du har, men kan ju hända att veterinär vill kolla på alla eftersom det itne verkar röra sig om "vanlig" skabb :)
Lycka till!
TS
Jag skulle be din veterinär att skriva ut ett recept på Stronghold så att du kan behandla katterna så att de inte är smittspridare av kvalster under saneringen trots att de antagligen inte själva blir smittade av den variant som ni drabbats av.
#7 Skabb orsakas av kvalster (Sarcoptes), det är olika typer av kvalster som drabbar olika arter som tex rävskabb.
Rävskabb ger endast "skenskabb" hos människor eftersom kvalstren inte kan föröka sig på främmande värddjur.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#10 är det inte onödigt att behandla sånt som inte syns? Man ska vara försiktig med sånt tycker jag. Tack för länkarna. Men vet du hur det ser ut på människa?
Att behandla konstaterad skabb tycker iaf jag inte är överdrivet.. "Skenskabb" var ett bra uttryck i det här sammanhanget.. Husdjur får våra kvalster och virseversa och när vi hanterar de flyttar kvalstrern mellan olika individer och sannorlikheten att de dör (vilket man ju vill när man behandlar skabb) minskar radikalt om de får något djur/människa att betrakta som fristad…
#11 http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Skabb/
Även skenskabb på katt gör ju att skabbdjuren överlever i miljön något längre och kan återsmitta människorna som behandlas trots sanering
Stronghold är ju ett väl beprövat läkemedel så jag ser ingen anledning att man skulle tveka att använda det på katterna iom att det är en konstaterad skabbsmitta hos ägaren
TS bör ta kontakt med sin veterinär och se vad denna tycker om behandling
När min katt var bebis hade han öronskabb och vi vart smittade! Men det försvann efter behandling och har inte fått men eller annat efter!
Han satt och kliade öronen i våran säng och på så vis vart vi smittade.
#12 Nej jag menade vad ovan skrev att de skulle behandla katten som var till synes frisk… oavsett om det är prövade prep eller ej så tycker jag det känns märkligt att behandla katten om inte den har bekymmer. Står klart och tydligt i #13 länk att det inte kommer från katten… snarare mer troligt att man behöver sanera dagis… än katten
#15 Om katten som innekatt vistas i huset och textilier bör man sanera katten, enkelt!
#15 Står klart och tydligt i #2 att det är innekatter. = Lever tillsammans med skabbsmittade människor och är således att betrakta som en fristad för kvalstren som kan leva i upp till 3 dygn utanför värddjuret…
Nyfiken - Hur menar du att man inte ska komma i kontakt med katten eller något ställe där kvalstern "hoppat av" katten när den bor inne? (Jag kommer iaf i kontakt med mina innekatter ett antal gånger om dagen och ytterliggare x-antal gånger är jag där de nyss varit)
Stronghold är inget som katter tar skada av.., men visst att sanera dagiset också kan vara aktuellt.., men inte som enda åtgärd..
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Efter en skabbehandling så försvann inte skiten, så vi har nyligen gjort ännu en behandling. I samband med detta så har vi frågat veterinär, och de sade att vi inte behövde behandla katterna, duscha av dem räcker. Men tydligen så smittar människoskabb jättelätt hundar då människoskabben är en typ av rävskabb.
Grejen är att jag har märkt på katterna att de kliar sig en del, det kan ju vara inbillning men man blir ju nojig som ägare.
Jag tror inte att skabben är borta än, för jag misstänker att jag har en ny skabbgång på min hand. Är så jäkla trött på detta. 😮Man känner sig inte direkt som världens mysigaste människa när man går runt och har skabb, kliar sig osv.
Till den som frågade tidigare hur skabb ser ut - man ser skabbgångar, det påminner lite om ett rivsår. De blir mellan någon mm-1 cm långa och är kanske 0,5-1 mm breda. Som ett streck, helt enkelt. Runt området så flagnar man och blir flammig. Man får även kliande prickar och om det pågår ett tag så ser grejen ut som eksem. Vi har trott att detta har varit enbart eksem då hela familjen är drabbad av atopiskt eksem, så troligen har vi haft skiten sedan innan sommaren. Förjävligt är det.