Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 684 ggr
Pyretstylee
1

Byta kattsandssort

Jag får hem två kattungar nästa månad, dom använder i dagsläget pussy, jag vill dock ha everclean, hur gör jag bäst med bytet? Två kattlådor med olika sand? Blanda sanden? Byta rakt av?

Http://minfyrbenta.wordpress.com

CatchFatch
2

Jag brukar blanda sanden :) Eller ha en med den ena och en med den andra

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[ElisabethYL]
2

Börja med 1-2 veckor i vart fall med bara den gamla, så att de känner igen toalådorna som toalådor. Sen kan du blanda sanden. 🙂

Pyretstylee
1

Jag tänkte att det var smartast att ha den gamla i början i alla fall. Vill ju inte göra det allt för omständigt för dom små :)

[Hen]
0

Jag håller med #2! Men (läs bara resten av min kommentar ifall du är intresserad av sand-tips, vill inte liksom störa med det annars): Everclean är så dammigt? Om du ändå ska byta vill jag tipsa om att använda en annan sand som har samma kvaliteter (finkornig, klumpbildande och parfymfri) men är dammfri och dessutom billigare. Finns ett par såna märken. Extreme Classic ser jag ofta tips om, men själv använder jag Catrine – en sand som jag köpte av en slump för att butiken inte hade Everclean. Men alltså, SÅN skillnad. Catrine är precis som Everclean fast utan dammet :) Aldrig mer Everclean för mig.

Pyretstylee
1

Jag tar gärna emot tips :) Jag har hört gott om everclean innan, men nu är det ett tag sedan jag hade katt.  Vart hittar man den kattsanden?

[Hen]
0

På djuraffärer, typ samma ställen som Everclean. Jag köper Catrine på en djurbutik i Stockholm, och har sett Extreme Classic på en annan djurbutik här. Men båda märkena kan köpas billigt online också.

Googla på Extreme Classic Kattsand eller (min favorit) Carine Kattsand, så kommer många butiker upp, bl.a. Zooplus, Animail och Vetzoo.

Det står att Catrine är marknadens drygaste sand ser jag nu. :) När det gäller just Catrine så finns en sort för  den som har 1 katt och en sort för den som har flera katter. Det står angivet om man klickar mer info.

OberonsMatte
0

Om du byter från Pussi Kompakt till en annan finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand, är skillnaden för katten så pass liten att det förmodigen inte kommer att behövas någon längre invänjningsperiod.

Ha två lådor från början, en med den nya sorten och (för säkerhets skull) en med Pussi Kompakt.

Sajtvärd Katter iFokus