Beige avföring?
Min ena misse har inte velat äta samt kräkts nu i två dagar, var hos veterinären idag som konstaterade att han hade massa gaser i magen och i tarmen. Men nu ikväll såg jag att han även hade bajsat löst riktigt ljusbrunt/beiget bajs? Det hade i princip samma färg som min träpellets! Hur kan detta komma sig? Färgen är ju absolut inte normal och börjar bli orolig för den lille. 😕
Ja, diarré kan vara väldigt ljusbrun i färgen. Det är bara om diarrén blir långvarig som man behöver börja oroa sig.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Sen jag hämtade honom i augusti har han nästan aldrig varit helt bra i magen (lös avföring) men aldrig haft denna färgen! 😕
Kan det bero på att han inte har mycket mat i magen?
#2 Är han nästan alltid lite dålig i magen bör man försöka få en ändring på det. Den mat han brukar äta är kanske inte det bästa för hans mage?
Att han är extra dålig just nu beror dock troligen på att han nyligen genomgått kastrering och sövning och att magen p.g.a. det hamnat i olag på något sätt. Det borde vara övergående, så se till att han får i sig ordentligt med vätska bara.
Sajtvärd Katter iFokus
Läste i din andra tråd att en av katterna fått Microlax. Är det den katten som nu har diarré?
Har båda katterna bara ätit Hills a/d nu eller någon annan mat de inte brukar äta?
Sajtvärd Katter iFokus
Om han alltid är lös kanske det kan vara bra att göra ett allergitest så att han inte är allergisk mot något i maten. De kan vara allergiska mot allt möjligt i foder.

Är katten testad för Giardia och TF?
Stolt ägare till tre La permer
Tack för alla svar!
#3 Hade tidigare RC kitten och mjau blötmat när jag hämtade honom men eftersom det inte verkade fungera så bytte jag till Applaws torrfoder och då blev det lite bättre, men kunde fortfarande bli lös om han fick lite för mycket blötmat. För 1½ vecka sedan bytte jag helt till BARF och först var han dålig i magen men det blev snabbt mycket bättre än det tidigare hade varit med torrfodret.
#4 Ja precis, i samband med kastrationen så blev han hård i magen och jag gav både paraffinolja och vanlig olja men inget hjälpte, så han fick ett microlax innan det blev värre. Och det kom ut nästan direkt. Efter det var han väl lite halvlös i magen men det är ju inte så konstigt. Detta fick han då i onsdags. Och det var igår kväll som han fick den konstiga avföringen och så länge bör ju inte ett microlax finnas kvar med tanke på att han hade bajsat mellan dessa två tillfällen också. De har fått den maten de brukar få dvs. BARF tills igår, då jag var hos vet och fick med mig Andapsin hem samt köpte hem en A/D som båda skulle få då de knappt åt. Men han som är lös bara kräktes upp maten och det var då i samma veva som han även hade denna konstiga avföringen.
#5 Tyckte också det och tog upp det med veterinären när jag var och vaccinerade honom för 2 månader sen, men hennes svar var att "kör på med samma mat tills det blir värre". Hon tyckte alltså inte att lös avföring var ett tillräckligt stort skäl att utreda…. Och det var då jag bytte till Applaws!
#6 Nä, det är han inte. Veterinären trodde inte det var någon parasit heller. (Men med min tidigare kommentar till #5 så kan man ju undra hur de tänker ibland, samt att det faktiskt var SAMMA veterinär som med magen).
Det konstiga är att han är bra på morgonen, pigg och mjauig efter mat. Men sen på kvällen börjar han spy och blir trött/dålig… Så får väl se ikväll om det värsta är över eller om det fortsätter. 😕
#7 Eftersom du nyligen behandlat honom med både paraffinolja, vanlig olja, microlax och andapsin känns det inte så konstigt att avföringen såg konstig ut. Låt det bara vara nu och se om hans mage kommer igång som vanligt av sig själv.
Sajtvärd Katter iFokus