Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 34980 ggr
sammeth
1

Kattens hängmage

Vet inte om denna tråd finns redan.

Det är så att mina innekatter har lite hängmage eller rättare sagt en massa skinn som hänger under magen. Vad gör man åt det? Det ser ju hemskt ut  plus att det ser ut som dom har större mage än vad dom igentligen har. 
Den ädre har bara lite grann men den yngre som är ca 6månader, som är lika lat som katten gustaf har mycket häng mage. Dom får inte så speciellt över mycket mat utan normala potioner på morgon å kväll.

Jag har börjat lagt deras mat i en boll som de måste putta på för att få ut mat. Tänkte som så att det får de jobba lite för att få den , funderar också på att skaffa en till med lite mindre hål.

EddaM
9

Ja du detta är fullt normalt. Det har lite med gener o så att göra skulle jag tro då de flesta av mina katter är släkt o inte har denna magen medans andra får en jätte mage. Tiger mage kallas det. Och det är inget som man kan göra åt utan bara GOSA med =) Tycker inte alls att det är fult utan det är helt normalt. Helst kastrater får en liten tiger mage och vissa raser skall faktiskt ha en stor mage =)

Så det är bara att älska dina katter för de de är!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Maria
2

Mina tre kastrerade hanar har alla haft denna typ av hängmage och de har inte varit överviktiga förövrigt.

/Maria

NaimaG
1

Min norska Skogkatt har hängmage men han är inte överviktig och definitivt inte lat utan det är nog något som ligger hos en del katter.

Millimina
2

Har fått höra från olika hålla att hängmagen är ett arv från det de var vilda och levde i öknen, katten är i grunden ett ökendjur. Det är deras "puckel", vätskedepå.

Håller med dig #1, mer att gosa med! Flört

[GunillaR]
5

# 4 - Det är helt korrekt att hängmagen är en vattendepå från tiden i öknen.

Charlie2006
3

Min ragdoll har en hängmage men ragdollen ska ju ha det så för min katt är det helt normalt för den rasen :). Fast tycker själv det inte är så snyggt då alla tror hon är jätte tjock fast hon igentligen är för smal.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Maria
1

#4 Vad roligt att veta. Har aldrig hört detta förut. 

Jag visste bara att det var något helt normalt.

/Maria

sammeth
0

okej. Han är en vanlig huskatt.

EddaM
6

Älska din katt för den han är o  inte hur hans mage ser ut!!

S*Luddhuvet´z

EddaM
2

Och detta med att mata dem genom aktivetets bollar tycker jag inte är nån bra ide. Då svälter de nog en hel del o då får de ännu mer tiger mage. Nej ge du dem mat i skålar o tycker du att de är tjocka förutan tiger magen så ge dem diet foder.

S*Luddhuvet´z

VeronicaS
2

Som nummer 1 skriver så heter det tiger-mage. Kolla på något djur program så ska du se att tigrar oxå har denna mage.

Jag tycker att detta är ett extra mysigt mull att gosa med :)

Som fler skriver, helt naturligt och går inte att ta bort på något sätt..

sammeth
1

kan låsa den här tråden :)

JILE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad skönt att höra, har hört av min veterinär att min äldsta skulle behöva gå ner i vikt….hm…skickar med en tröter bild på min lilla Curry 7månader.

kram Jile

Fridaaaa
2

Min katt har också sån mage men inte hans helbror. Mamman hade inte det och pappan fick jag aldrig se =) Min katt är inte tjock men har sån tiger-mage. Tycker att det är lite charmigt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Min katt har också sån mage men inte hans helbror. Mamman hade inte det och pappan fick jag aldrig se =) Min katt är inte tjock men har sån tiger-mage. Tycker att det är lite charmigt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jen
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skönt att höra att det inte är nån fara med hängmage Skrattande

min ena katt är nämligen lite rund Flört

Halvdansken
10

"Älska din katt för den han är o inte hur hans mage ser ut!!"

Så tänker jag om min man också!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pernillab
1

min katt Piff har en jättemysig hängmage och när man rör på den så blir han jättetrött och stälper ikull :) sen somnar han ! jag älskar hans lilla tigermage !

medarbetare
3

Vet att tråden är gammal men… Om ni som har katter med hängmagen lägger dem på rygg och känner på den, hur känns det då? Är det bara löst skinn som går att ta "tag" i? Eller är drt som en "extra"mage"?

jollycox
5

#19 På min katt kändes det som en geleklump typ.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Starfall
3

Min 4 månaders huskatt har också en hängmage, har haft det sedan jag fick hem honom. I övrigt är han inte fet. Så magen beror nog inte alltid på övervikt :) När Gizmo kastreras om ett par månader lär nog hängmagen börja växa ännu mer ;) det är väl som man brukar säga: sådan matte, sådan katt! ;) och för att ingen ska missförstå - jag är inte kastrerad, magen finns där naturligt ;)

medarbetare
0

Okej! Så hängmagen innehåller alltså "fett"? Eller? Jag är rädd att det ska vara något dåligt/farligt i den…

Cazzos
1

#22 Hängmagen ska kännas som en påse med hud, helt enkelt. Känner du knölar så kan du ringa veterinär och rådfråga, annars ska det vara väldigt smidigt och lätt att gnugga hängmagens innersida mot varandra. 🙂