Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1180 ggr
[ElisabethYL]
1

Byta foder

Nu har jag en riktigt dum fråga.. Men jag ställer den ändå…

Ska byta från kattungemat till vuxenmat.. Ska jag byta succesivt eller låta de äta kattungemat tills den är slut och sen ge vuxenmaten rakt av?

Märket jag pratar om är Applaws

Foderanalysen är:

Vuxenmaten - Protein 47%, Crude Oils and Fats 20%, Crude Fibres 2.0%, Inorganic Matter 9.9%, Calcium 2%, Phosphorous 1.6%, Taurine 2000mg/kg, <13.5% Carbohydrates.

Kattungematen - Protein 48%, Crude Oils and Fats 21%, Crude Fibres 3%, Inorganic Matter 9.9%, Calcium 2.0%, Phosphorous 1.5%, Taurine 2000 mg/kg, <10.5% Carbohydrates

Jag vill inte ha diskussion om torrfodrets vara eller inte vara utan svar på hur jag bäst ska byta mellan dessa två foder. Tänkte byta i samband med kastreringen. Är det rätt tidpunkt?

MonicaLagerquist
1

Du ska byta långsamt.

Stolt ägare till tre La permer

[ElisabethYL]
1

Som jag trodde.. Då kör jag på samma sätt som när jag bytte till Applaws..

Tack för svaret! 🙂

[ElisabethYL]
0

Har skrivit till PetsOnline att jag vill ha påfyllning av Kitten med första leveransen för övergångens skull. Så att jag kan ta det lugnt med övergången.. 🙂

ellapella01
1

Precis! Ta lite av vuxenmaten, och blanda bara mer och mer för varje gång. Tills det inte finns unge mat kvar! :)

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

[ElisabethYL]
0

Låter bra..

Var lite osäker ändå med tanke på att det handlade om övergång från ungematen till vuxenmaten, så jag tänkte att det var bättre att fråga och kanske verka dum än att det skulle bli fel 🙂

ellapella01
0

Ok. Lycka till! :)

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

sagan
1

Fasa över långsamt gör man om man byter matsort. Du behöver inte göra det när det är samma märke. Det är en väldigt liten procentuell skillnad på innehållet i kattunge och vuxenfodret. Och inget jag tycker skulle ställa till vid ett direkt byte.

Vuxenmaten - Protein 47%, Crude Oils and Fats 20%, Crude Fibres 2.0%, Inorganic Matter 9.9%, Calcium 2%, Phosphorous 1.6%, Taurine 2000mg/kg, <13.5% Carbohydrates.

Kattungematen - Protein 48%, Crude Oils and Fats 21%, Crude Fibres 3%, Inorganic Matter 9.9%, Calcium 2.0%, Phosphorous 1.5%, Taurine 2000 mg/kg, <10.5% Carbohydrates