Gnider tunga mot tänder
Sen vår katt drog ut tänder så här han börjat med etta beteende strax efter att såren var läkta. Han liksom skrapar tänderna med tungan, oftast efter att han ätit men ibland bara rätt upp och ner, och kan hålla på länge (vi pratar allt mellan 5min till timme). Det låter en hel del också. Här kollat i hans mun men inte sett något. Varför gör han så?

Hur menar du "skrapa" mot tänderna? Som om han känner på f.d. såret med tungan?
#1 nej han gnider den sträva ytan på tungan mot sina tänder vilket ger ett skrapande ljud.
Ät det verkligen tungan han skrapar mot tänderna? Det låter väl i så fall ingenting?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Jo det är tungan. Det är som om han slipar tänderna med den sträva ytan på tungan och låter gör det.
#4 Jaha, ja i såfall tror jag att han gör det för att det känns ovant och konstigt att några av tänderna försvunnit.
Sajtvärd Katter iFokus
Sökte på google. Såhär gör han… Hoppas länken funkar, skriver från mobil så kan inte ge direkt länk till Youtube videon länken nedan avser. https://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CD4QtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DC8n7RDfQZEY&ei=wON0UuhnrO3iBMOqgcgJ&usg=AFQjCNETxu7lcHwa9I3qP6zkiTKw_yH2hQ&sig2=z-8JKQUwpHYJzdecelr2cQ&bvm=bv.55819444,d.bGE
Gick visst… Här är direkt länk. http://youtu.be/C8n7RDfQZEY
Katten på filmen skrapar tänderna mot varandra. Var det p.g.a. Forl din katt drog ut tänder? Kollade man med röntgen så att alla skadade tänder är borta nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Jaha, ser ut som att den gör det med tungan. Ja det var på grund av FORL man drog ut tänder men de röntga endast de tänder de kunde se var påverkade med blåtta ögat och ansåg inte att en full röntgen status var nödvändig då resterande tänder såg fina ut när de kolla i hans mun medan han låg sövd. Fick reda på allt det efterråt när vi hämta han, jag trodde de skulle göra full röntgen men nej.
Gjordes tandsanering och tandsten togs bort också.
#9 Hm, Forl är ju något som främst sker inuti tanden, så det låter väldigt märkligt (och dumt) att inte kolla alla tänder på en gång! Eftersom katten har Forl finns det risk för att det finns fler angripna tänder som katten känner av och att det är därför han tuggar och skrapar med tänderna.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Min tanke också men veterinären så presterade tänder är fina och de som råka komma med på bild när hon röntga de hon tyckte såg konstiga ut var fina utom en tand som var halv så den tog hon också bort. Min man berätta också att han ibland sätter tassen mot kinden också som om han försöker få bort något. Det är tydligen främst hans vänstra sida han gnager och försöker få bort något.
Åh ursäkta skrivfel, min autokorrekt på mobilen vill inte som jag vill.
Det kan ju kanske också vara så att det kliar i tandköttet där de utdragna tänderna har suttit, eller att det helt enkelt känns ovant med färre tänder…
Fortsätter det tycker jag dock att du ska höra av dig till veterinären igen och berätta om beteendet och misstanken om att det är något som besvärar honom.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Var det på vänster sida tänder togs bort?
Sajtvärd Katter iFokus
En av mina katter skrapar också med tänderna sådär ibland. Vore intressant att veta varför dom gör så?
#15 vänster och höger men det var någon sida som det drogs fler tänder från men vet inte vilken.
#16 Ja, är det en kattunge/ungkatt kan det vara p.g.a. tandömsning, men när det gäller en vuxen katt handlar det oftast om tandproblem av något slag.
Händer det bara någon enstaka gång eller i samband med måltid kan det dock bli så ibland utan att det behöver vara något som är "fel".
Sajtvärd Katter iFokus
Funderar på samma som #16. Har alltid tänkt att det är ofarligt. Det började när hon var 4-5 månader så trodde det var pga att hon tappade tänderna. Men det händer fortfarande nu när hon är 1 år, fast mycket mer sällan.
#18 hon är ett år och 3 månader. Har sett det några enstaka gånger så hon gör det absolut inte hela tiden.
#19 och #20 Jag skulle inte oroa mig eftersom katten är så ung och det dessutom sker allmer sällan. Att så unga katter får tandproblem (p.g.a. allmänt dålig tandstatus eller Forl) är väldigt ovanligt. Medfött bettfel kan förstås unga katter ha, men det märks nog betydligt mer ifall det besvärar katten.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag kan även tänka mig att katter kan göra så pga tandsten - det blir som tuggmotstånd, och då tuggar katten, helt enkelt.
Jag får höra med mina uppfödare när jag träffar dem och se vad de tror. Hoppas inte det är något farligt :(
Kan de göra så av ilningar? Veterinären så en tand kunde ila ett tag då de kapa kronan på den och låter sen kroppen bryta ner roten själv.