Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2242 ggr
[Holly92]
1

Inne vs utekatt

Jaa, vad föredrar och tycker ni? Jag personligen skulle tycka det vore jätte jobbigt och nästan "tråkigt" med en katt som är utekatt på heltid. Men som jag som har katterna inne på heltid känns det nästan lite elakt att ha dem inne hela tiden eftersom de verkligen trivs ute (i sele och i kattgården iaf) Jag skulle jätte gärna vilja ha en som var ute på dagen och inne på natten, men jag vet aldrig om jag skulle våga då jag är rädd att de ska dö, bli kidnappade, gå vilse, m.m. Så hur tänker ni som har utekatter och hur övervinner ni den rädslan?

Stallmima
0

Har förut haft utekatt och det funkade bra, nu är jag tvungen att ha katten inne pga hård trafik mm. Men skulle vilja flytta ut mer på landet så katten kan gå ut.

[Cocomo]
5

En av alla katter vi har haft under min uppväxt var utekatt, han blev påkörd av en bil och något år senare sprang han bort och vi vet fortfarande inte vart han är eller om han ens lever så därför kommer jag aldrig mer ha utekatt. Är livrädd för att katten ska springa bort eller liknande så då har jag hellre katt inne, man kan få katter att trivas alldeles utmärkt även att dom inte får gå ut! 🙂

[Holly92]
0

#1 Är du inte rädd att katten skulle råka ut för något om den är ute? Springa bort, bli tagen av räven, bli påkörd?

Cremello
2

Tycker det beror på var man bor och hur äventyrlig katten/katterna är. Vi har haft utekatter när jag bodde hemma och de lullade mest i trädgården, eller en sväng kring kvarteret som var helt bilfritt så det kändes lugnt.

[Holly92]
0

Är också livrädd att de ska dö, även om jag bor rätt säkert här med endast en väg i närheten som det åker bilar på, men mest skog. men vilket gör att jag är rädd att de ska bli tagna av räven ist. Jag vet att det bästa för dem nu efter de har kastrerats är att få gå ut, eftersom jag var tvungen att flytta hem till föräldrarna och de endast har typ 1,5 rum att röra sig på och är vana ett helt hus på 100 kvm. Har märkt att de börjar protestera då de börjat klösa på grejer och har överskottsenergi till max.. Har heller inte tid att ha dem ute i sele och kattburen känns så liten för dem så de gör inte av med så mkt energi där heller.

Scorpio97
1

Vi har utekatter, eftersom min mamma vägrar inse att det går utmärkt att ha innekatt. Hon anser att det är onaturligt, och att dom skulle riva hela huset. (Hon anser också att klösträd är onödiga så förmodligen skulle dom riva huset)

När jag flyttar hemifrån, och ev tar med mig min katt så blir hon innekatt. På vintrarna är hon mest inne ändå, så jag tror inte det blir några större problem. 

Jag är hela tiden livrädd att dom ska bli skadade eller dödade utomhus.

//Jessie

[Cocomo]
1

#6 Det låter som min sambo, han säger också att katter dom ska vara ute och komma och gå som dom vill. Annars ska man inte ha katt!

Största anledningen egentligen till att vi inte har någon katt då jag vill absolut inte ha en utekatt och han vill absolut inte ha en innekatt! 🤓

Cremello
2

Jag har lite ångest över att ha innekatt, den senaste var dock en gammal loj katthemsdam så med henne kändes det bra. Sen är det ju omöjligt att fullt ut veta hur ett djur upplever sin omgivning, men på rätt ställe så skulle jag lätt ha utekatt, eller iaf en större rastgård åt katten/katterna.

[Holly92]
0

Haha, såg nu att jag inte mena kattbur, utan kattgård :) Så ingen missuppfattar ;)

[Emma--]
9

Jag föredrar innekatt med kontrollerad utevistelse. Min personliga åsikt är att husdjur inte ska vara ute på fri tass. :)

[trh]
1

Instämmer med #10 :)

Jessicahagstrom94
4

Innekatt med kontrollerad utevistelse om katten själv vill, helt klart, men jag tänker aldrig ta riskerna med utekatt.

Lukas skulle gärna vara utekatt men även om vi bodde på landet skulle han endast få gå ut under uppsikt i sele eller en stoor rymningssäker rastgård.

Kommer aldrig förstå varför man släpper ut katten och är medveten om alla faror och allt som kan hända, dessutom är det väl tråkigt att katten bara är ute jämt?

LinaLj
1

Jag anser att innekatt med kontrollerad utevistelse är det bästa alternativet. Först gäller det ju naturligtvis kattens säkerhet men det är även av respekt för grannar. För även om jag bor ute på landet så är det inte så långt till närmsta granne och jag vill inte att min katt skulle orsaka problem för dem. Dessutom finns det gott om lösgående katter här vilket förmodligen skulle innebära revirkonflikter om jag släppte ut en katt.

[Lilyz]
2

Jag är uppväxt med utekatter som fått gå ut och in som dom vill. Trots det är min personliga åsikt att man inte bör släppa ut katter på egen tass, man låter inga andra husdjur gå fritt hur som helst utan uppsyn så varför katter?

Dessutom har jag flera gånger hört folk, på jobbet exempel, som klagat mycket på deras grannars utekatter som besöker deras tomter ibland och om hur de utan tvekan sparkar eller slår till de stackars katterna med sopkvasten för att de inte har där att göra 😕Till synes vanliga människor…

Så mina katter, mina små ögonstenar, får stanna inne i tryggheten 🙂

Edit: Jag dömer inte ut folk för att de har utekatter, alla har olika åsikter.

[Hen]
3

För mig handlar det inte om ute eller inne, utan om att tillgodose kattens behov. 

Jag vill se en trygg och frisk katt som får utlopp för alla sina naturliga behov: jakt, lek, värme, skydd, spänning, omväxling, frisk luft, springa av sig, klättra, äta bra mat som passar en katt.. och (eftersom vi pratar om tamkatter och inte tigrar): gos. Det är inte lätt att uppfylla varenda kattbehov. Oavsett hur katten bor. Men det går, och vi är många som anstränger oss väldigt mkt varje dag. 

En innekatt behöver otroligt mkt stimulans och det tar mkt tid att göra en innekatt lycklig. En utekatt på helt fri tass behöver bo så till att tryggheten är på en ok nivå. Det är inte lätt, alltså. Så det är tur att många (om än inte tillräckligt många) inser att det inte är mindre krävande med katt än med hund.

Jag tror att kontrollerad utevistelse skulle göra många understimulerade innekatter lyckligare. För oss ser det den kontrollerade utevistelsen ut såhär: Stor säker innergård med många träd (i stan) + fri tass på en ö i skärgården.  Men jag vet att vi har tur att kunna erbjuda det. 

En innekatt bör få prova att gå ut i sele och själv välja om den vill det eller ej, anser jag. Men självklart finns det katter som vill vara inne jämt.

[FridaGenborg]
3

Genom min uppväxt har vi alltid haft katterna ute och det har alltid fungerat bra. När jag flyttade till stan i Hudik själv med mina katter fick dom fortsätta vara ute, trots att det var mycket trafik och järnvägsspåret gick nedanför vägen. Dom höll sig till dom delar som det fanns skog, och dom tog det försiktigt och allt fungerade jättebra. Bodde där ett år och sedan flyttade vi till Uppsala, där jag nu bor på andra våningen vilket gör det lite omständigt att dom ska kunna få gå in och ut som dom vill. Min ena katt (Svinto) är supernöjd med att bara vara inne och ta det lugnt, så då får hon göra det :) Nils däremot är rastlös så honom tar jag ut och går med så han får springa av sig lite (han går lös).

Tycker det är så synd att vi bor på andra våningen och att det begränsar hans utevistelse men det funkar också bra med att följa med mig så det kommer bli så nu. Hittar jag en lägenhet på bottenplan med bra förutsättningar för honom så kommer han få gå ut mer, Svinto också såklart om hon vill ;)

Rumblebee
0

Jag komme aldrig att ha frigaende utekatter, utan dom kommer bara fa komma ut i sele, pa eventuell innatad balkong eller i en rastgard. Tycker inte att det ar lampligt att lata katter springa ute pa fri tass, dels for att de kan stora folk, och sedan for att de kan raka illa ut.

Stallmima
0

#3 Naturligtvis är man rädd ibland, fick en gång springa och leta efter kisse ett par timmar som sen kom spankulerande tillbaks som ingenting hadde hänt. Denna som jag har nu bor för nära där den kommer ifrån + att det är helt galen trafik här utanför mig. Därför är han innekatt

fvanilla
4

Husdjur ska, enligt mig, inte springa fritt ute i bostadsområden med trafik osv. så därför är mina katter innekatter.

Förstår de som släpper ut hundar, katter osv. ute på landet långt ifrån trafik, grannar och rovdjur då de kan fungera som skadedjursbekämpning osv. men jag vet inte om jag själv skulle våga.

Zebra02
2

Mina systers katter är ute. De skulle inte villa vara inne, de vill vara ute gärna hela dagen. Ifall hon låter de vara inne ett par timmar börjar de mjaua tills man släpper ut dom. När de är inne äter de snabbt sen ut igen. De trivs bäst så.