Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3238 ggr
IceJossan
0

Orijen vs Applaws vs?

Jag står i valet och kvalet om att byta torrfoder från Orijen till Applaws. Inte nu, men om ca 9 kg så är det dags.

Power of Nature verkar ännu bättre, dock kan det bli problem om lagersaldot är lågt. Orijen och Applaws är nu vätetablerade märken som inte har problemet med att det blir slutsålt och restat längre (förutom Orijens 15kg-säckar).

Torrfoder vid sidan om är tyvärr ett måste i detta hem pga diverse dispyter om vilken mat som ska serveras med tanke på vad de tål och inte, plus att de skulle svälta rätt ofta när jag är borta från tidig morgon till sen kväll och ena är lös i magen och behöver äta ofta för att inte halvt svälta ihjäl.

Så frågan är… Är det värt att byta till Applaws? Applaws innehåller mindre örter men istället potatis, vilket jag ogillar. Ska jag sikta på något annat, t.ex. Power of Nature? Det känns dock riskfyllt med ett så oetablerat märke - risken är stor att de tar in för lite på lager så att det konstant restar när man behöver köpa mer. Carnia Lynx åt de dåligt av så det får de som godis bara (då duger det).

Bellbooh
1

Utifrån innehållet skulle jag välja Power of Nature framför Applaws just för att slippa potatisen. Har själv inte provat något av dessa torrfoder, mina katter äter orijen nu. Däremot har mina katter provat blötmaten från just Power of Nature och de gillade det så verkar vara bra kvalite. Jag skulle inte oroa mig så mycket för att det tar slut på lager. Zoodepå är en sida som jag vet har det torrfodret och har beställt därifrån på senare tid och det har gått bra. Är du orolig så kan du ju alltid ta kontakt med zoodepå och fråga om deras lagerstatus på just det fodret du vill ha.

mimåne
0

Hur länge har dom ätit orijen och katten med den lösa magen, varför är han lös?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

IceJossan
0

#2 De har ätit Orijen i ett år ungefär. Hon har varit lös i magen på okänd tid, har haft henne i 2 år drygt och har försökt med allt tänkbart för att få magen att ordna upp sig men hittills har inget funkat. Skonkoster, fortiflora, diarsanyl, stomax, ingen blötmat, inget torrfoder, avmaskning, annan blötmat, bara samma blötmat och smak osv osv osv. Nu ska avföringsprov skickas in. Så hennes mage är ett eget projekt…

AgnetaB
1

Tråden handlar ju inte om detta men avföringsprov är nog på sin plats. Har precis läst på FB om diskussion om tarmparasiterna Giardia o Tritrichomonas  o veterinären sa det ej var frågan OM man skulle få det utan NÄR!  Tyvärr visar inte alltid provet utan man får ibland ta om det efter ett tag. Förstod det var viktigt att avföringen var lös o blöt  men som vanligt säger inte alla samma.

Finns även ny info på SVA.

mimåne
0

Så hon är även lös i magen av att äta orijen? Isåfall så tycker jag det kan vara värt ett försök att byta till applaws mycket långsamt. Men kanske ett avföringsprov kan tas innan detta så att man kan utesluta att det inte är någonting där som orsakar problemen

mimåne
0

"De har ätit Orijen i ett år ungefär. Hon har varit lös i magen på okänd tid, har haft henne i 2 år drygt"

Är hon vuxen och har haft en annan ägare tidigare så skulle du kunna kontakta denna och höra om hon hade magproblem redan då och vad hennes dåvarande foder var.

IceJossan
1

#6 Jag är jourhem åt henne. Förra jourhemmet hade inte koll på om hon var lös i magen hos henne då det konstant bodde en hel drös med kattungar och några vuxna katter där också, av och till sjuka krakar som räddats från döden på ett eller annat vis. Så tyvärr har man ingen aning om hur länge hon varit lös i magen :/ Men som sagt, det är en annan historia och utredning. De andra katterna ska hur som helst ha ett bra foder och det är det jag funderar på nu, om jag ska byta ifrån Orijen.

IceJossan
0

Hon hade alltså svårt att hålla isär katternas avföring då vissa kattungar går på dass mest hela tiden, och är det en hel kull plus de vuxna så är det svårt att hålla kolm :/

mimåne
2

Jag skulle ändå råda dig till att ta avföringsprov och kontakta veterinär om du inte redan gjort det. Om hon levt i en ohälsosam miljö med sjuka katter osv så kan hon ha tagit på sig smittor och bakterier som gör henne lös i magen. 

Orijen och applaws håller ganska jämt och enligt mig är det en smaksak vilken av dessa man gillar bättre. Om man ser till dina friska katter så tycker jag att du kan fortsätta köra på orijen som vanligt. Jag frågar mycket om bakgrunden till denna katt med lös mage eftersom att jag undrar om det kan bli bättre för henne att byta till applaws.

elli-kleo
0

Jag hade tänkt byta till Applaws. Är det där med potatis något att orpa sig för. Bör jag leta efter annat foder? :(

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus