Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 988 ggr
Celestia
0

Veterinärskostnader?

Jag köpte kattunge i fredags och försäkrade henne i Agria på en gång. Idag ska vi iväg och vaccinera och hälsobesiktiga henne. Är lite orolig att hon är sjuk. Hon är pigg och mår bra, men hon har (mycket?) gegga under ögon och har nyst lite. Blir det dyrt nu om hon skulle vara sjuk? Efter 20 dagar gäller sjukdomsfall i försäkringen. Och olyckor gäller efter midnatt samma dag man tecknar. Kommer såklart betala för den vård hon behöver, men jag undrar om ni har något hum om vad det kommer kosta om hon nu skulle vara sjuk? Kanske dumt av mig att köpa en katt som inte är häksobesiktad, men det verkar bara vara raskatter som är det. Och hon är inte raskatt. Sällan bondkattungar är mer än avmaskade..

rumpenstiltzkin
1

köper man från katthem brukar dom vara besiktigade, kastrerade och vaccinerade och man kan försäkra dom i förväg, så det är inte helt ovanligt att vanliga huskatter är kollade innan, det är ju nåt man kan/borde kräva annars också.

men iaf. det beror ju såklart på om kissen är sjuk och vad hon har. Vet inte vad man brukar få för en förkyld katt om det "bara" är det, men vad hon än har nu kommer det inte gälla (tror jag?) för försäkringen i framtiden, eftersom det är karens fortfarande antar jag. Men nåt sånt kan väl gå på nån tusenlappp +? med eventuell medicin om missen behöver det kanske.

vet att min misse visade sej ha trichomonas, och försäkrade henne tyvärr bara samma dag jag fick hem henne, så det gällde ju inte, och kommer inte göra det i framtiden heller, på försäkringen. vet inte om det varierar beroende på sjukdom lr alltid är så faktiskt.

[Mustangcab]
2

Risken finnas att de inte vill vaccinera henne ifall hon är förkyld.

rumpenstiltzkin
0

#2  av ren nyfikenhet, varför vaccinerar man inte då? antar att man kan göra det sen om katten blir frisk då? men ändå bara nyfiken varför :)

[Mustangcab]
1

Man vaccinerar inte en sjuk katt då vaccinet innehåller det som katten ska skapa immunitet för och för att det är en försvagad dos av detta. Katten kan bli ännu sjukare. Och sen så vet man inte säkert vad katten är sjuk av. En hälsoundersökng ingår alltid innan man vaccinerar.

LoAEmma
0

Jag betalade ca 1500 kr för en undersökning och ett blodprov idag.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

OberonsMatte
4

Är kattens immunförsvar redan påverkat blir effekten av vaccinationen sämre, så därför bör man vänta med vaccinationen tills katten är helt frisk.

Om katten har ett virus i kroppen är det vanligt att detta bryter ut i samband med den stress en flytt innebär (därför är det är så viktigt att kattungar vaccineras före flytt).

När snuvsymtomen redan märks är det enda man kan göra att vänta ut att kroppen läker ut viruset av sig själv.

Blir katten väldigt allmänpåverkad och slutar äta kan den behöva läggas in för understödjande behandling och uppstår bakteriella sekundärinfektioner behövs antibiotika. Så länge symtomen är lindriga och det bara handlar om ett virus finns det dock ingen botande medicin att ge.

Om ögonen är påverkade kan det behövas ögondroppar/salva för detta. Man kan prova med receptfria Noviform (för människor), men om inte det hjälper behövs receptbelagda ögondroppar från en veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus

Nerdysiamese
1

Det är klart att det KAN bli dyrt som alltid med djurvård, jag själv hade en vaccinerad katt som "bara" var lite snuvig enligt veterinären, men det eskalerade och slutade med en nota på 32000 kr och en allvarligt sjuk katt med lunginflammation och kraftiga leverskador som tyvärr fick avlivas. nu brukar det oftast inte gå så illa men man får ju vara beredd på att sjuka djur kan kosta mer än vad man först räknat med.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

jnielsen
0

När vi hittade vår lilla Nina så var hon sjuk, snuvig och utmärglad. Vår veterinär tog kanske 350 kr för besöket och sådär en 150 kr eller så för medicin. Hon tog inga blodprov eller något, hon förstod väl att det var sntibiotika som behövdes.

Celestia
2

Det var inte så illa som tur var, hon var bara lite förkyld. Vi skulle höra av oss om det blev sämre eller inte gick över. Så hon kunde inte vaccineras idag. Vi gjorde en vanlig hälsobesiktning så det blev ingen dyr historia som tur var!