Snabbt svar önskas!
Har precis tagit ett urinprov som ska lämnas till veterinär imorgon. Har för mig att hon sa att det skulle förvaras rumstempererat, men nu blev jag osäker. Så ska det stå kylt eller rumstempererat?
Generellt förvaras urinprov kylt, men i rumstemperatur går det bra om det inte är bakterier i urinen som ska undersökas
Hoppas du får svar av någon som vet. Urinprov på människor brukar ska förvaras i kylskåp i alla fall.. Men kan ju vara annat för katter..
Anledningen till att vi ska dit imorgon är för att han dricker och kissar ovanligt mycket. Så något med njurarna? Diabetes?
#3 i länken du skickade så står det att om det inte är färskt och det gäller njurar eller törstutredningar kan det förvaras kylt….men ändå har jag verkligen för mig att sköterskan sa rumstempererat. Nu är jag förvirrad :S
Ring Agrias veterinär och fråga, det kostar typ 60:-.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan du inte ta två prov då? Så har du en av varje! 😃
#4 gäller det ett prov för att undersöka om katten har diabetes är det halten av glukos i urinen man kontrollerar. Du kan förvara provet såväl kylt som rumstempererat
#4 gällande njursjukdom så kan man bland annat undersöka halterna av protein och blodkroppar i urinen, och då kan provet också förvaras både i kyl/rumstemperatur
Tack så hemskt mycket för alla era svar!:)
#4 Jag tror att det står KAN förvaras kylt just för att det stod att det INTE får förvaras kylt när det gällde kristaller. Så jag tolkade det som att det inte spelade någon större roll hur det förvarades när det gällde test för njurar och liknande precis som #7-8 säger. Så det stämmer säkert det du har för dig att sköterskan sagt!:)
Hoppas det går bra :)
#10 precis :)