Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3710 ggr
hamstris
0

Vit kattunge köpes!

Jag letar efter en vit kattunge, det måste vara en hona. Gärna blåögd och långhårig, men det är inget krav. Jag kan betala högst 3000kr

[ElisabethYL]
1

Ett litet tips är att skriva var du bor, samt hur långt du kan tänka dig att åka/köra..

Berätta även gärna vad du har att erbjuda en katt, så brukar intresset att sälja öka…

Lycka till med letandet. 🙂

[Hen]
2

Har du hittat en orange kattunge på annat håll eller bestämt dig för att bara köpa en kattunge istället för två? :) Såg din andra tråd om att du funderade på att köpa två kattungar (en vit och en orange) pga att du är borta på dagarna. Klokt att köpa två! En kattunge mår ju bäst med en kompis. :) Och allra helst från samma kull så är de tryggare från början.

carlas
2

Usch vad är det här? Blir ledsen och oroad - för katternas skull (Har inte sett den andra tråd som #2 refererar till men undrar.)🤔

AgnetaB
2

varför vill du ha just en hona?

Tänk på att vita katter alltid ska hörseltestas pga att många av dem är döva.

[Hen]
3

#3 Sorry. Jag kanske bör förtydliga mig, skrev till TS och slarvade med att vara tydlig mot alla läsare. Såhär:

Jag har läst flera andra trådar om det här köpet av vit katt och de handlade om en (1) vit katt. Men i en av trådarna som heter "sätta ihop kattungar?" skrev TS att h*n tänkte köpa två kattungar ("inte från samma kull för en ska vara vit och en ska vara orange"). 

TS ville ha 2 katter just för att de ska vara innekatter och TS jobbar på dagarna. Dvs det var för att katten inte ska vara ensam som h*n tänkte köpa 2. (Sen ska man ju inte lämna dem ensamma flera timmar när de är små, men det utgår jag från att alla inkl TS vet om :). 

Jag tycker ABSOLUT att den vita katten behöver en kattkompis.

carlas
3

#5 tack Hen för infon.

Men. TS, fortsatt orolig. Verkar inte så genomtänkt, för katten/katterna skull då. Ta dig en ytterligare funderare. Kanske inte läge för katt alls nu? Med jobb och allt runtomkring finns det så mkt annat som pockar i livet, eller hur. Du blir bunden. Och katten/katterna riskerar fara illa. Onödigt.

[Hen]
8

En till fråga till TS: I dina tidigare trådar ser jag att anger att katten ska vara: 

1. Allergivänlig. Ni skulle testa sibiriska katter på "testhem"? Eller är det inte aktuellt med allergi längre i familjen? 

2. Vit, helst långhårig, med blå ögon. Du har fått flera svar om att blå ögon och vit katt = risk för dövhet. Tips: Var noga med att katten ska vara hörseltestad. 

3. Du skriver i en av trådarna om den vita katten att katten ska vara snäll som din förra katt som gick med på att din dotter var lite si och så i hanteringen. Är dottern betydligt äldre nu, och har mer koll på hur man umgås med en katt? Annars viktigt att säljaren får veta att katten ska hamna i ett hem med barn! Vissa katter älskar barn, vissa ej.

Linnea
12

Det är inte bara katten ska ska vara barnvänlig utan också barnen som ska vara kattvänliga. Är dom inte det får man se till att dom blir.

Skynda långsamt så går det fortare.

elli-kleo
6

I en annan tråd skrev du att den vita kattungen skulle vara raskatt? Men här skriver du att den får kosta max 3000 kr? Har du ens kollat på annonser? En raskatt kostar mer än så :) men nu verkar det vara huskatt du letar så då rekommenderar jag en titt på ett katthem :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

hamstris
11

Ja det kan bli lite otydligt om man tittar på mina gamla inlägg.

Men nu har jag separerat från min kattallergiska fd. sambo, så jag är inte längre ute efter en allergivänlig katt.

Jag har precis gått en barnskötarutbildning och varit hemma eftersom jag pluggat på distans, sen var tanken att jag skulle arbeta efter det. Nu har jag ändrat mig och ska söka förskollärarprogrammet på universitetet. Jag kommer alltså vara hemma mycket och plugga närmsta åren. Men ja, det kommer en dag då jag börjar arbeta heltid, jag skulle gissa om fem år. Men jag tycker inte att man måste vara arbetslös för att ha katter.

Jag vill ha två katter, för att jag tycker inte att innekatter ska vara ensamma. Jag bor i stan därför kommer dom bli innekatter. Jag är ofta ute på landet, så där kan dom gå ute.

Jag har köpt en vit norsk skogskatt, en hane som jag får om några veckor. Den enda lediga från kullen. Jag hade planerat en orange (hane) bondkatt, men föll för den vita norska skogskatten. Den var dyr eftersom den är helrasig med stamtavla.

Så det var mitt val av katt. Nu vill min dotter välja den andra. Hon önskar: vit päls, gärna lång, helst blå ögon men annan färg går bra, det måste absolut vara en hona. Tanken från början var inte att det skulle bli någon dyr historia. Men nu har jag köpt en dyr katt och vill kompensera det genom att hitta en billigare katt. Vit bondkatt hade varit perfekt, men dom är svåra att få tag i. Ni får tycka vad ni vill men katten jag är ute efter behöver inte vara renrasig.

Nej, jag har aldrig varit ute efter en raskatt egentligen. Förut trodde jag att raskatter var dyra raser (sant). Men jag trodde också att det fanns andra raser, som var billiga i stil med bondkatter (inte sant) Visste inte riktigt om bondkatt var en ras eller inte. Jag hade ingen koll på det när jag skrev inlägget.

Jag ska inte para katterna, dom ska kastreras. Så ni kan andas ut.

Känner mig påhoppad som bara den, men jag kan samtidigt förstå er om man läser igenom alla mina inlägg.

Vill gärna hitta en till kattunge som jag kan få samtidigt som den andra, eftersom det är bra att sätta ihop dom som ungar.

Tack för mig. Tycker ni jag är en hemsk människa så skriv inte. Jag är inte ute efter att diskutera utan söker en katt.

hamstris
1

Jag vet att blå ögon på vita katter ökar risken för dövhet, men man kan ju alltid försöka att hitta en som hör, även om det är liten chans. Man kan ju alltid försöka hitta en med blå ögon i alla fall. Går det inte fungerar det med annan färg.

[sorbel]
0

#10 Det finns absolute inget dåligt med att söka efter en bond/huskatt. De brukar leva längre och har mindre hälsoproblem. Jag tycker att om du visade din dotter bilder på de andra färger skulle hon kanske börja tänka sig på nåt annat (även bättre att ta med henne att titta på kullen). Det är väldigt svårt att hitta en vit katt (som är inte avlades till), som du har ju märkt. Jag skulle rekommendera en katthem, men de brukar inte adoptera ut katter till hem med ung barn, tyvärr. Det är väldigt svårt att hitta en vit katt (som är inte avlades till).

Lycka till!

[ElisabethYL]
2

#10 Ifall jag hör till de som varit för håda ber jag om ursäkt här och nu, jag vet att jag ibland kan låta hård när jag skriver men menar inget ont…

Själv delar jag lya med två husisar, så i mina ögon är deprecis lika fina som raskatter - jag gillar däremot inte att folk skaffar hususar för att avla MEN det kommer ju inte du göra då..

Lycka till med letandet och de små liven!

MonicaLagerquist
4

#10 Har den vita kattee du bokat stamtavla?

Rasen heter Norsk Skogkatt och uppfödare av långhåriga huskatter kallar ofta sina katter för Norska skogskatter.

Stolt ägare till tre La permer

vinteralvan
3

#10 Vad bra att du skrev det inlägget, nu är det genast mycket klarare. Många katthem har kattungar just nu, hör med dom om dom godkänner familjer med små barn. Din dotter kommer säkert falla för någon av dom kattungarna när hon ser dom.

[Hen]
5

#10 Jag hoppas att jag inte kom fram fel med mina frågor. Förlåt i så fall! Som jag svarade till en annan kommentar så vet jag ju att du sökte två katter just för att du bryr dig om dem :)

Ville höra mer om förutsättningarna eftersom din annons var så knapphändig om vad katten erbjöds. Har nämligen själv en kompis som behöver omplacera en nästan helt vit ungkatt pga allergi hos sambon, men det är en hane. Var i alla fall mkt därför jag ställde frågorna.

Har du redan katt så brukar det stå i köpers-annonsen :). Och du har ju flera trådar ute om om dotterns önskemål om kattens utseende, men jag förstod inte om det i övrigt hade blivit nya förutsättningar, eftersom du inte nämnde den andra katten i annonsen. Det är väldigt relevant info för en säljare! Likaså info om barn i hushållet. :)

Precis som jag tror att du kommer att ställa frågor till säljaren av katten om kattens hälsa och temperament osv, så kan en säljare behöva få veta sånt här. :)

Önskar dig lycka till med att hitta en vit hona. Mer info i annonsen kommer hjälpa till!

fvanilla
13

#12 Har du någon källa för ditt påstående ang. att huskatter lever längre och har mindre hälsoproblem? Det är så många som påstår det man har ännu inte fått några bevis för att påståendet är sant.

[sorbel]
2

#17 Okej. Det kostar mindre att ha försäkring på en huskatt med Agria eftersom de har märkt att de blir inte lika ofta sjuk som raskatter. Jag säger inte att de är alla bättre än alla raskatter. Raskatter är ju också underbara och kan leva länge och kan ha bra hälsa. Jag sa det jag sa eftersom hon som skrev #10 lät som hon tyckte att hus/bondkatter är inte lika bra eller andra skulle hoppa på henne för att hon ville köpa en.

"Ni får tycka vad ni vill men katten jag är ute efter behöver inte vara renrasig." (10)

Jag skrev det jag gjorde för att säga att det är helt okej att skaffa bondkatter eftersom de är minst lika bra och även har mindre chans att få problem.

Linnea
8

#18 Det är många fler raskattsägare än huskattsägare som försäkrar, kan vara en del av orsaken och glöm inte att en huskatt inte kan livförsäkras för mer än ca 1500 så betalar du 5000 för en "norsk skogkattblandning" så kan du inte försäkra den för det beloppet.

fvanilla
10

#18 Plus att raskattsägare oftast är bättre att åka till veterinär för behandling. Sen vet även förbund som Agria att de kan höja premiepriserna rejält för raskatter. Om premierna höjdes för huskatter så skulle nog mindre försäkra, och då det redan är svårt att få många huskattsägare att försäkra till att börja med så är det en dålig idé.

#17 Sen så säger inte statistik och dyra premier mycket. Jag vill ha konkreta källor, alltså forskning på det.

Linnea
8

Ja om man tar sjukdomsstatistik från tex Agria så är det ju många fler raskatter med i statistiken vilket gör den lite snedvriden. Om man har med 3000 raskatter men bara 300 huskatter så kan man ju inte dra slutsatsen att huskatter generellt sett är friskare bara för att dessa 300 är friskare.

fvanilla
7

#21 Det också, statistik missbrukas oftast och säger inte mycket i sig på egen hand.

Jag tycker snarare ett bra argument för att skaffa en huskatt är att om man köper en ifrån ett katthem gör man en god gärning och hjälper andra hemlösa katter.

[sorbel]
1

Som en exempel, då: http://www.presentinghealth.com/persian-cat-health-problems/ Perser till exempel har många pga extrem avel. Den klassiska persen (doll face) är på andra sidan okej).

Men det finns ju exemplar på kattraser där (breeders) jobbar på att förbättre rasen istället (till exempel, siamese, http://pets.thenest.com/common-medical-disorders-siamese-cats-7325.html). 

Det beror på kattens ras och det som breeders jobbat mot.

Men som det står i en av artiklarna.  "The fact is, the more diverse the gene pool, the healthier the critter. That's why mixed breeds tend to be healthier."

[Mustangcab]
5

Om jag säger att nästan alla raskatter är  föräkrade och att cirka 15% av huskatterna är det så talar det väl sitt tydliga  språk. Har man gett en hundrig för katten så lägger man inte ned flera hundra på en försäkring och än mindre på veterinärvård då man kan få en ny katt alldeles gratis.

[sorbel]
2

Jag har inte kunnat hitta något som säger att det finns inte lika många försäkrad bondkatter. Kan ni ge mig en länk?

Varför har detta blivit en så stor sak? Det finns bevis överallt, man behöver bara googla det. Det finns också med hundraser, även mer så. 

Som jag har sagt: Jag ville bara berätta att bondkatter är minst lika bra som raskatter.

Linnea
6

#23 Sista stycket..

Det är sant att en liten genpool ger sjukare individer men det innebär inte att en blandras mellan två sjuka raser skulle bli friskare, i det långa loppet ja, men då måste man också veta lite om vad man håller på med, inte bara para till höger och vänster. En blandras kan likaväl få båda rasernas alla sjukdomar..

De hemlösa katterna har på många ställen en stor genpool men inte är dom friskare för det. Många som tas in är sjuka på olika sätt.

det handlar alltså inte bara om att ha en stor genpool utan att förvalta den på bästa sätt, då kan man få friska djur även med en liten genpool.

[sorbel]
1

#26 Ja, de är sjuka när de bor ensamma och är inte matad regelbunden, vaccinerat, kastrerat, och sånt. Självklart blir alla husdjur sjuka om de är hemlösa och det har inget att göra med ras.

Jag förstår inte riktigt vad du letar efter. Tycker du att jag tycker att alla inte borde skaffa raskatter eller något?

Linnea
7

#27 jag bara kommenterar ditt inlägg. Har aldrig påstått att någon katt är bättre eller sämre än någon annan. I det vilda innebär en större genpool friskare djur men då vi styr aveln och bestämmer vilka som ska paras så blir det inte alltid så. Man kan ha en stor genpool men välja att bara använda en liten del av den pga att övriga inte följer rasstandarden.

Ang försäkringar, du kan ju själv kontakta Agria eller annat försäkringsbolag om du är intresserad. Men det är så att köper man en katt för 100 kr eller får den gratis är man oftast inte lika noga med att försäkra som om man köper en katt för 8000 kr. Ju dyrare ju viktigare att kunna bota den om den blir sjuk. Tråkigt men sant.

Vad menar du att det finns bevis för? Att blandraser skulle vara friskare? Problemet är att de hundar/katter som används för blandrasavel sällan sjukdomstestas så man vet ju inte om dom bär på någon sjukdom. Hur många blandrasägare som betalat 1000 kr eller mindre obducerar sitt djur för att veta vad som tog död på det? Det man inte vet finns det ingen statistik på.

[Hen]
8

Kanske bättre att skapa en egen tråd om hälsa hos raskatter vs huskatter? TS annonserar efter en kattunge att köpa.. Och fick frågor ang köpet, de frågorna har h*n besvarat. Sen tolkar inte jag #10 som ni. TS skriver ju: "Vit bondkatt hade varit perfekt, men dom är svåra att få tag i. Ni får tycka vad ni vill men katten jag är ute efter behöver inte vara renrasig". Det tolkar jag som att TS kan tänka sig ett köp från en BYB. Inte som att h*n tror att vi alla hatar huskatter. :) Nu borde väl tråden nu kunna fokusera på tips om vita katter till salu och sånt… ? :)

[sorbel]
0

---

[sorbel]
2

#29 Okej, inga fara.

Men jag menade verkligen inte att ni hatar huskatter. Förstår inte riktigt varifrån det kommer. Jag trodde hon vara orolig så jag sa att det är okej, bondkatter är minst lika bra. Kanske jag har missuppfattat eftersom svenska är inte mitt först språk men det var hur jag tolkade det.

[Mustangcab]
5

# 31 Det är inget "fel" på huskatter men uppfatningen att  raskatter skulle vara sjukare är fel. De allra flesta raskatter kommer från huskatter någonstans i världen. De raskatter jag har är britter och det är den brittiska huskatten. Här i Sverige så har vi Europé som är vår huskatt med stamtavla.

iSkllnaden mellan raskatter och huskatter är hur de föds upp. Raskattuppfödare har krav på sig till skillnad mot huskattsuppfödare. Och ja det ärfaktiskt så att så gott som samtliga raskatter är försäkrade men endast omkring 15 % av alla huskatter. Sem finns det minst 100.000 hemlösa huskatter också inte att förglömma.

Att det är billigare att försäkra en huskatt beror på att det inte är så många som gör det och som söker veterinärvård för dem inte pga att de är friskare.

Till T.S vill jag säga skaffa en katt från ett katthem stöd inte någon BYB.

[Mustangcab]
1

"Försäkring för katter har funnits sedan början av sjuttiotalet. Då var det oftast raskatter som försäkrades – idag är det lika vanligt att ”vanliga” huskatter försäkras." Från  Agrias hemsida

http://www.agria.se/katt/artikel/allt-vanligare-med-forsakring-for-katterna

Antal raskatter är mindre än 15% det innebär att ungefär 15 % av huskatterna är försäkrade.

Denna kommentar har tagits bort.
Linnea
0

#33 Är 15% av huskatterna försäkrade? Okej men andelen försäkrade raskatter då? 99% kanske?

[Emma--]
1

Diskussionen om raskatter och huskatter kan fortsätta i en annan tråd. Så kan ts få tips och råd hur dom ska hitta sin drömkatt. Och tänk på tonen :)

[Mustangcab]
0

# 35 Ja det är närmare 100 %.

Toxics
5

Men varför måste de vara en hona och en hane ifall de ändå ska kastreras?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Hen]
0

#38 TS impulsköpte en vit ras-hane men dottern vill absolut ha en vit hona. Om jag fattat saken rätt. Så nu söker TS efter en likadan katt som hon köpt dyrt, fast en billigare hona istället för det gick mer än tänkt till hennes eget val (som var långhårig vit precis som dottern önskat, men råkade vara en hane). Det är alltså dotterns önskemål om hona. Min tolkning är att TS köpte hanen i hopp om att tillfredsställa dotterns krav på vit fluffig katt, men sen gillade inte dottern hanar så ny vit katt måste hittas. Läs #10 :)