"Tuggben" för katt?
Hejsan.
Det finns ju tuggben till hund som skall vara bra mot tandsten och sådant. Finns det något liknande till katt? Kanske "godis" eller liknande.
Några tips?
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Jag brukar bjuda på alla möjliga tuggrejer till mina katter, det dem gillar bäst är torkad vom och lunga, men även grisöron och strupe fungerar bra. Förut fick de såna där gröna tandborstar, men när jag läste vad det var i dem vägrar jag ge dem mer. Sist jag var i djuraffären såg jag styckad tjurmuskel som var typ 7cm lång, det kan jag också tänka mig skulle fungera bra.
I början kan men behöva klippa och dela på dem så de blir mindre bitar, så de blir lättare att tugga och en mer lämplig storlek för katten.
Sen är ju naturligtvis vanliga köttben också bra, oxsvansar, grissvansar, revben mm.. Sånt kan ligga framme flera dagar också utan att bli dåligt.
Bifogar en bild på min Ernst med en bit torkad vom;
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Kycklingvingar och kycklinghalsar,råa förstås! Det älskas högt här!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
jag gjorde mig till här och köpte grissvansar torkade. Pfuiiiii…..Får ge dem till hunden…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja torkade grissvansar är liiiite för hårda för katterna, samma med tryne. Bra nybörjartuggisar är vom och lunga.
Ok får söka vidare då. För kycklingvingarna får jag ju äta själv…..
#5 Men,gillar de inte sådant? Om du delar dem i 3-4 delar då? Smacka till benen med en köttyxa så där blir lite kross
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#6 jag har också frysta kycklingvingar hemma som jag provat ge mina katter någon gång. Det fungerar inte fast jag klippt till bitar.
Vad sur man blir då man köper något som ej passar :(
Torkad vom o lunga köper man i djuraffären på hundavdelningen då?
Kycklingvingar fungerar inte här hemma. Ska se om vår djuraffär har vom eller lunga. Beef jerky uppskattas och det är ju lite tuggmotstånd (fast onyttigt…. men om det är för hårt att bita i för husse brukar katterna ställa upp
)

Jag är inte förvånad över att de inte äter kycklingvingarna. Det tycker inte ens mina katter är så överdrivet gott, så jag tvivlar starkt på att katter som vanligtvis äter torr/blötfoder gör det
På hundavdelningen köper man dessa grejer ja, och fråga för guds skull inte personalen om hjälp om ni säger att ni ska köpa till katt, sist jag gjorde det tittade dem på mig som om jag var dum i huvudet och försökte istället sälja på mig några fullkornskex
Men är inte kycklingvingar nåt som förspråkas av alla som kör med BARF+ så har jag fått till det här inne… Ja jag har bankat dem, klippt isär dem, men nä…. Den yttersta spetsen kan gå ner hos en av mina katter, de andra totalvägrar.
Älginnerfile duger inte ens till dessa typer, förutom den katten.

Jo, absolut, men att ge en kycklingvinge till en katt som aldrig ätit kött eller inte är van vid det, och förvänta sig att den ska äta utan problem, det kan vara lite mycket att begära.
Nu var det ju tuggben TS frågade efter, inte köttben. Eller kycklingvingar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack för superbra tips! Jag brukar köpa frysta kycklingvingar och tinar upp. Jag skär bort en del av köttet så de får gnaga på ben först sedan får de själva köttet. Annars blir de så mätta på köttet innan de kommer till benen. Men jag ville hitta något enkelt de kan gnaga på utan att behöva komma ihåg att tina upp och greja.
Så i förrgår köpte jag torkade grissvansar. Hittade inte torkad vom utan det var svansar och oxmuskel och grisöron som fanns, men allt såg så stort ut utom svansarna som var lite smalare. Och mina två bäbisar blev HELT galna i det. :-D Pojken sprang iväg med sitt byte och morrade åt flickan om hon ville komma och kolla. Sedan frågade sambon: är inte griskött farligt för katter? Jag får ont i magen och blir jätteorolig. Men läste att det verkar vara en del som ger sina katter torkade djurdelar och då också gris. Men ringde idag till veterinären för att dubbekolla och hon sade att det var en jättebra idè om de nu tycker om det. Det enda som man ska se upp med är att grisöron och sådant kan vara ganska fett så det kan bli lite löst i magen och man ska väl se upp också så de inte blir smällfeta.
Hur som helst tyckte jag det var en jättebra idè tack så jättemycket!
Kom ihåg vattenskål!
(Katterna ska sövas på måndag för att ta bort tandsten, lite orolig…. )
En fråga. Torkad vom, är det sådant man brukar ge till hundar? Kan katter äta samma storlek?
Var köper man vom i butik?

Kul att höra att de gillade det!
Du ska inte vara rädd att ge fett, katter tål upp till 60% fett i sin kost och de blir inte feta av att äta fett, det är deras främsta energikälla. Däremot blir de feta av att äta mer mat än de behöver, och av att äta kolhydrater, som är en sekundär energikälla och då oftast lagras som fett istället. Griskött är inte farligt att ge till katter, ens rått.
ja man kan ge samma storlek till katter, om man vill kan man dela men man måste inte.
Tror inte det finns i butik, man får hitta återförsäljare. Kolla våran återförsäljarlista på BARF iFokus och leta upp närmaste Jipotimas där du bor, de brukar ha färsk vom.
#1 Torkad vom till katten? Att jag inte tänkt på det! Jag har ju torkad vom hemma till hunden;) Ska genast ge katten en och se om han gillar det
Tack för tipset!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#14 och #15. De har en hylla torkad vom på City Gross (hundhyllan) där jag bor. Där fanns också tjurmuskel och lite annat. Det var sorterade efter sort i en lite gulaktig påse. Är det "rätt"?
Är det något man ska kontrollera med köpet eller tänka på innan man ger katterna? Eftersom de inte är vana vid sådan mat/tugg tänkte jag på då.
#15 tror det bara finns den som marknadsförs för hundar. Jag köper från animail.se samtidigt som hund och kattmaten:)
Min kille verkar hilla det så när hunden får så ska även han få:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#9 I "min" djuraffär gav dom massor med tipps om katt tuggisar :) Dom visade inte ens mig kexhyllan :P Älskar "min" djuraffär dom söker upp precis vad man behöver och har dom inte något så brukar dom köpa ett litet parti och se hur det går åt :D Karis Musti&Mirri mi amore :D hahaha
Jag gav små pressade tuggben till mina kattungar då de hade en bitarfas och de fungerade.. en av den försökte sig på hundens stora märgben också