Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3081 ggr
IdaCNilssons
2

När släppa ut katten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag och min sambo flyttade in i vårt hus för 5 månader sedan. I måndags (7/10-13) köpte vi en katt som nu är två år.

När han kom till oss var han ganska rädd för småsaker vilket inte är så konstigt. Nu är han annorlunda då han tar för sig. Äter, dricker och går på lådan har han gjort hela tiden.

I sitt förra hem var han ute mycket vilket vi märkt av nu då han "pratar" och vill ut speciellt på morgon och kväll. Vi har varit ute med honom i sele och koppel 1-2 gånger om dagen sedan dag 2. Först var han ganska rädd ute också, men strök sig mot saker osv. Nu tar han för sig där också (sen är han fortfarande lite ängslig ibland, lite rädd för nya ljud, människor och bilar). Förut ville han bara in när vi var ute, men nu vill han gärna inte gå in när vi varit ute en stund..

Min undran är då, när vågar vi släppa ut honom själv? Jag är rädd att han ska sticka.. Samtidigt som han är riktigt tjatig med att vilja gå ut. Vi köpte honom ca 5 mil härifrån.

Mvh Ida

Mona22
8

Det säkraste är ju att ni fortsätter med promenaderna i koppel. Våra kissar kan vara lite anti att gå ut i koppel men när man är ute vill de knappt in igen. 
Det är oftast inga problem att göra om en utekatt till innekatt och nu särskilt när han flyttat och allt är nytt. 

om ni tänkt ha honom som utekatt sedan så bör han få bo in sig ordentligt först och prata med era grannar om det är ok om ni har utekatt. En utekatt kan ställa till ganska mycket ofog och de som bor runt omkring kanske inte vill ha katt.

Är han kastrerad?

IdaCNilssons
2

Ja, jag tror att vi ska fortsätta ett tag till med koppelpromenaderna, men jag är så orolig att han ska sticka när dagen kommer då vi släpper honom själv.. I sitt förra hem var han ute nästan hela tiden och tanken är att han ska vara ute så mycket han vill hos oss också.

Det är fler grannar som har katt, och jag har inte pratat med dem om just detta. Men vi har en fin dialog så jag tror inte det är några problem. Om inte annat gör grannarnas katter behov på vår gräsmatta också ;)

Ja han är kastrerad.

ElinaPersson
11

Om ni har flyttat till hus så kanske ni kan bygga en kattgård istället? 😃 Då har ni kontrollerad utevistelse samtidigt som han slipper stöta på faror samt de andra katterna i området men ändå rör sig fritt så att säga..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

bubbelbruden
2

Jag är med och driver en kattförening och vi brukar säja att man ska låta katten vara inne minst 4 veckor för att den verkligen ska få bo in sig och veta var hemma är och känna alla lukter..

Men promenader ute i sele är ju aldrig fel och tycker man det är jobbigt kan man spänna upp en lina och ha ett flexikoppel(sånt som man ofta har på hundar som går att dra in och ut ) och låta katten gå i när man ändå håller på i trädgården..MEN katten får aldrig gå själv i linan då risken finns att den kan fastna och strypas eller skada sig på annat sätt.

IdaCNilssons
0

Han har hållit på HELA natten, jamat och jamat. Min sambo har inte sovit en timme och är vansinnig. Katten ger sig inte.. det är nu de senaste dagarna som han börjat vilja gå ut, men det har verkligen blivit outhärdligt…

ElinaPersson
0

#5 Hur skulle det funka med mitt förslag i #3??

Tänd lite lampor så det inte är helt mörkt hemma.. Står katten vid dörren och jamar eller vart som helst?

CharlieTheCat
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta är EXAKT samma situation jag har varit i, åkte och hämtade min katt på katthem 3 mil härifrån, katten är 2 år, och vi började gå i koppel efter 2 dagar,  vi gick en gång om dagen. Han var väldigt försiktig och reagerade på ljud och rörelser naturen. Men så på dag 6 så började det regna och han fick tuppjuck och slet sig ur kopplet o in i en buske, detta var sent på kvällen och jag fick lov att gå hem utan honom. Detta var ca 300 m från huset, jag sov med dörren öppen och bad till Gud (som iofs inte finns) att han skulle komma hem självmant.. och mycket riktigt, kl 03.40 hoppade han upp i min säng och sedan dess har jag släppt taget och låter honom gå som han vill! Funkar klockrent sedan dess!! :)

Sagolika
3

Eftersom TS skriver att katten är rädd för bilar, låter det som om det finns bilar i miljön= inte lämpligt att ha katten ute lös överhuvudtaget då den kan bli ihjälkörd. I så fall får man näta in sin trädgård/altan/balkong eller fortsätta med koppelpromenaderna.

Clariiz
2

Jag skulle också säga att 4 veckor nog är lagom. Sedan första gången har går lös kan ni ju gå med honom och se vart han tar vägen. 

Fram tills dess får ni nog fortsätta med koppelpromenader. Bär ut honom i en transportbur så att det är den som kopplas till utomhus och inte dörren. Sedan får ni försöka ignorera honom när han jamar.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Djurälskaren87
0

tycker det förslaget med rastgård var toppen!!!:)

IdaCNilssons
3

Vår katt har varit utekatt och kommer så förbli även hos oss. Han jamar i närheten av oss och står så nära dörren som han kan, fast han ändå ser oss - han vill ut. Samtidigt är han väldigt tillgiven stundtals och han lämnar oss knappt när vi kommit hem. Men när han börjar jama då vill han ut.

Han har levt i ett liknande samhälle som vårt (vi bor långt ifrån storstan i ett litet villaområde på landet). Jag sa inte bara att han är orolig för bilar utan även för människor och ljud, och bara för det tänker jag ju inte låta honom sluta träffa människor. Och jag tänker definitvt inte stänga in honom. Han har redan vant sig och trivs riktigt bra med att vara ute. Han leker med kopplet, stryker sig mot allt i sin tillgivning och utforskar.

Precis som jag motionerade och stimulerade min hund och vet vad en hund behöver och kräver, tänker jag låta min katt vara utomhus och leva sitt fria liv med tillgång till att komma in när det behagar honom. Jag skaffade inte en katt som älskar att vara ute genom att stänga honom inne för alltid och hålla sig till koppelpromenader när det behagar mig, eller att stänga in honom i en utegård.

Håll er gärna till att svara på min fråga utifrån era erfarenheter om ni har några inom ämnet.

[nettaahs]
0

Jag skulle börjat släppa ut honom lite smått ca 2-4 veckor efter ankomst :)
Min kille skriker också att han vill ut (Han är bara 4,5månader än så det händer inte på ett tag till).
Och detta började efter att jag lät han gå ut själv när vi går ut i koppel.
Det vart Mycket lindrigare när jag bar över honom över dörren och få honom att kolla utåt, inte på dörren. :)
Lycka till med den fina kissen!

Hiro
0

Min vän har ett långt rep där hon har trätt in ett flexikoppel samt en sele som katten inte kan smita ur (finns ju de som katter lätt kan slinka ur) tycker det verkar riktigt bra annars en kattgård skulle passa? Mycket säkrare både om han skulle få för sig att rymma och skydd från andra djur… Plus skyddar ni andra djur från honom.

IdaCNilssons
3

#13 Han kommer få röra sig fritt. Snälla håll dig till ämnet. Och om du menar som komplement så har han fått ett stort hemmasnickrat hus med filtar och med en ingång om det är så att han vill/behöver om vi inte är hemma eller liknande för att kunna släppa in honom :)

ElinaPersson
4

#14 Att informera och ge förslag om utegård var knappast för att vara elak eller "låsa in katten".. Tvärtom var det som en säker lösning både för er och katten, då vet ni att katten är fri från faror som bilar osv när ni inte är hemma! Tro mig det finns MÅNGA som mist sina älskade djur på grund av att dom släppt ut dom och tänkt att "det händer inte oss".. 

Bor man dessutom med stor tomt så kan rastgården vara stor nog och stimulerande för katten med hyllor, gömställen osv.. 

Jag önskar dig lycka till med katten och hoppas den får ett långt liv (utan ett vara ironisk..)❤️

fvanilla
5

#15 Gillar också inte heller uttrycket "låsa in katten". Får det att låta som om att de som har sina husdjur inomhus eller med kontrollerad utevistelse är sorts djurplågare.

IdaCNilssons
3

Ni förstår min tanke, och teoretiskt sett så är det det man gör. Jag tycker det låter illa, och tycker även det är det. Men alla tycker olika, så är det ju bara. Och som sagt (!) håll er till ämnet. Vi är få som bor här, och dessutom återvändsgata så inga som kör snabbt här. Respektera vårt val är ni snälla , vår katt ska vara FRI. Min fråga var när jag kan släppa ut utan att vara alltför orolig för att han ska springa tillbaka till sitt gamla hem. Några ordentliga svar har jag fått, tack för det! Ska följa era råd och försöka stå ut med min ledsna katt någon vecka till :)

Thaeri
3

Kan du inte hägna in hela trädgården då?

Det gör att kissen kan få gå in och ut fritt, men utan de faror som det traditionella utelivet innebär (bilar, djurplågare), plus att det inte finns en chans i världen att någon starkare grannkatt tar reviret ifrån honom🙂

Det är inte att låsa in honom, då en katt tänker i "revir" och inte i "frihet", och det finns alltid något som begränsar reviret. Oftast är det grannkatter och gränserna sätts genom "arga leken" eller om det inte funkar: rent slagsmål, men ett staket är ingen större skillnad för katten vad gäller revir, förutom att han slipper slagsmål🙂

[nettaahs]
2

Fast nu var det ju så att TS vill att katten ska kunna gå ut och in precis som den vill, inte att hägna in trädgården :)
Men jag förstår din tanke!

Thaeri
3

#19, en katt som har en inhägnad trädgård kan ju göra just detta, bara det att gränsen för dess revir sätts av staketet snarare än grannkatterna.

Så på vilket sätt har jag inte svarat TS?

[nettaahs]
1

#20 Så som jag förstått så har hon förklarat att hon inte tänkte hägna in trädgården, och det är ju just det du skrev att hon kunde göra.
Bra tips tyckte jag, men hon vill släppa ut katten, inte bygga kattgård, även fast vissa tycker att det är ''samma sak''.

Thaeri
2

#21, Nej, det TS säger är något svar om kattgård vad jag kan se, men inget om att hägna in hela trädgården.

Visst, hon säger att katten kommer att få röra sig fritt oavsett vad någon annan säger, men mitt förslag innebär ju att katten kan göra just det, men med en extra trygghet. Så jag hoppas att TS förstår det🙂

Och jag gav ju en förklaring.

Fialialej
1

Låter som vi bor i liknande miljö som ni. Vår katt får gå ut när han vill. Jag släpper ut honom på morgonen när jag går ut med hunden och tar in honom på kvällen, då sitter han utanför dörren och väntar. Om vi åker hemifrån ser jag till att han är inne först så att det inte råkar hända nåt när vi är borta. 

I början såg han sig om en del, men nu håller han sig mest på tomten. 

Jag ser "rädslan" för bilar som ett bra tecken; då håller han sig utom räckhåll för påkörningar förhoppningsvis.

Ett steg efter koppelpromenaderna kan ju vara att följa med kissen ut utan koppel. och jag skulle rekommendera att inte introducera katten på för stora ytor, utan hålla sig till trädgården. Då tror jag att hen lättare fattar att det är det som är reviret.

Lycka till! :)

"På natten är alla katter svarta"