Bästa sandlådan?
Jag skall få 2st kattungar :) Vilken låda/lådor borde jag använda? 1. Tvättfat 2. Hörn låda 3. Låda med väggar. (Tänker inte använda dörren) Min katt Ru har använt dem i ovan nämnd odning från baby till stor. (De är tvättade i flera omgångar med kokhett vatten o Ru har aldrig varit sjuk) Jag vill inte lägga fram alla då jag har hund och måste "passa" lådorna. Lägger fram max 2st tsv!
Jag hade valt de två till höger. Jag har ingen katt. Men de verkar bättre än en rund.
Jag hade valt de största, dvs de till höger men kanske tagit bort locket på den med lock om det går. Jag tror helt enkelt att ju mer sand, desto bättre för katterna eftersom de är två stycken.
Hade valt någon av de två till höger. Bor i en lägenhet med litet badrum och upplever att kattlåda med tak som vi har ger vår katt avskildhet, särskilt när vi har gäster hemma.
Hur gamla är kattungarna? Från 12 veckor och ett tag framåt hade jag fortsatt att ha en låg öppen låda. När de kommer upp i ungkattstadiet spelar det ingen roll för då klarar de att ta sig in och ur även den täckta lådan som har högre kant.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Mina katter har Modkat kattlåda och det tycker jag är den bästa kattlådan.
Mina katter också, har två modkat och en vanlig öppen och ingen av mina katter går någonsin på den öppna lådan.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#4 Dom är 14 och 12 veckor. De är "bröder". Okj :) Tack för tipset :) #5 Passar den för kattungar oxo?
#5 när en katt är 12 veckor bör den ju kunna hoppa i en sådan låda. Dock ka de vara mer försiktiga och inte våga gå på den om de är vana vid något helt annat. Så som första låda borde du ha åtminstone en som är likadan som den de är vana vid.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet

Mina katter har ingen låda alls snart, utan håller på att lära in dem att använda en sådan här! http://www.youtube.com/watch?v=i_414f-YY04
#8 Var kan man köpa en sådan? zooplus? Den ser bra ut :) Men jag oroar mig för att kattungarna faller ner i toaletten. (Alma och Ru föll när dom var små) Hahaha :D stackars missar :)

jag hittade min på amazon! sök på litter kwitter eller citikitty så lär något dyka upp :)
#9 Använd den för guds skull inte till kattungar. De har inte en chans att komma upp ur toaletten om de missar. Vad händer då om du inte är i närheten? Att hitta sin misse drunknad är ingen trevlig upplevelse. Alla katter är heller inte roade av gå på toaletten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
När man väljer låda till katten ska man utgå ifrån kattens behov och bekvämlighet, inte sin egen. Modcat, Litterkwitter och Peewee är utformade för att passa människans behov och utgår ifrån att katten anpassar sig efter dessa. Det gör de inte alltid, och även om de kan tyckas acceptera det som erbjuds är det stor risk att lådsituationen då innebär en ständig stress och oro som visar sig i felkissande eller urinvägsbesvär vid minsta lilla ytterligare stresspåslag.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Nu blir jag riktigt förvirrad………. på vilket sätt är Modcat utformad för min bekvämlighet och inte kattens. Dom allra flesta katter älskar att vara i lådor och kartonger, har man dessutom en bra sand så är det ju perfekt för katter. Min katt valde själv när han hade en Modcat och en vanlig låda att välja på.
#13 En modcat-låda är för liten och trång, har en svårtillgängligt placerad öppning att ta sig in och ur igenom och innebär att katten ska sitta med huvudet uppstickande ur ett hål när den kissar eller bajsar. Verkar inte vara ett dugg bekvämt för en katt tycker jag.
Anledningen till att den är utformad som den är, är för att den är mer estetiskt tilltalande för människor än vanliga lådor, tar mindre plats och för att den minskar den sand som annars sprids runt en vanlig låda. Samtliga dessa aspekter är fördelar för kattägaren, men knappast för katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Älskar min Peewee och det gör även mina katter! Visst, mycket bekvämare för mig än en vanlig låda men eftersom kisset inte klumpar sig och blir kvar i översta lådan trivs även mina katter bättre då den är fräschare. Till en början var de skeptiska men nu är det inga problem. De var även skeptiska när jag hade min låda med huv och vanlig Kattsand. Sanden fastnade även hela tiden i deras tassar och irriterade dem så tycker verkligen inte att Peewee bara är till för människans bekvämlighet.
#14 I en Modcat behöver katten definitivt inte sitta med huvudet uppstickandes ur ett hål när den gör sina behov. Vad har du fått det ifrån? :S
Lådan är större en de flesta andra och alla mina tre katter föredrar Modkat-lådorna framför alla andra lådor de provat och har kvar. Sedan vi införde dessa lådor så har den vanliga lådan stått orörd i snart två års tid. De trivs jätte bra med att kunna gömma sig i lådan för att gå på toa istället för att behöva göra det öppet (vilket är extremt stressande för en katt då katter vill dölja det dom gör i lådan)
Själv hade jag valt låda nr 2 och 3, men tagit bort locket på lådan med lock 🙂
#11 Ytterliggare en aspekt är att man kan ganska snabbt se om något är fel när man gör rent lådan, även innan man kan märka det på katten ibland…
Avvikelser i hur stora kissklumparna är, hur mycket kiss och bajs det är totalt samt konsistensen av bajset kan vara en tidig signal att något är fel… Inte lätt att se om katten kissar i människotoaletten 😉
Min spontana reaktion när jag ser videon #8 länkar till är att det inte känns tryggt att lämna katterna ensamma hemma och toan öppen.., här kommer även i fortsättningen toan vara stängd när inte jag brukar den.. 😎
Håller med #16. Vår katt har inte som helst problem att få plats i Modcat:en. Att öppningen är i "taket" är inte ett dugg otillgängligt utan praktiskt för de katter som vill vara ifred. Har man en katt som vill ha utsikt över sitt revir samtidigt som dom gör sina behov är det naturligtvis ett dåligt val.
Om man endast ska utgå från de på bilden så hade jag använt alla tre mest för att en del katter kan vara kinkiga vad gäller lådor, de kan tex vilja ha en låda för kiss och en för bajs och ibland händer det att de vill gå på toa samtidigt. Sen beror det också på hur stort man bor.
Vi hade fyra kattlådor när vi hade tre katter och bodde då på 90kvm, mest för att honan då ville ha en för bajs och en för kiss och hanarna gärna inte ville dela låda då ena täckte men andra inte. Nu bor vi på ca 70kvm och endast en katt och en låda, kör på peewee.
#8 Den vill jag testa! Vet du vart man kan köpa den?
Jag har bestämt att Kaos och Uno (kattungarna) Får använda nr 2 när dom kommer o senare ställer jag även fram nr 3 :) Har köpt Compact care bentonit sand som ej fasnar mellan tårna :) Sen köper jag ev. En till låda då jag lärt hunden att lämna kattena ifred. :)

#20, se post 10!

Lite sent svar kanske, men jag rekommenderar som vanligt en helt vanlig hyfsat djup förvaringsback i plast.
En sådan er katten ordentligt med utrymme och så får man plats med mycket sand i så det blir grävvänligt och sanden håller sig fräsch längre. Och även om katten kan skvätta lite sand över kanterna och det följer med lite med tassarna när den hoppar ur så blir det i alla fall inga berg utanför som det kan bli med alla lådorna på bilden i TS.
Har man en katt som gillar avskildhet, eller om man helt enkelt vill minimera sandspridningen ytterligare, så kan man bygga in den i en välventilerad möbel, då får man plastbackens fördelar kombinerad med huvlådans, men utan den instängda lukt en huvlåda ger, plus att man slipper ett relativt lågt ingångshål till själva lådan som katten kan gräva ur sand genom.
Jag själv har löst det på det här sättet, det är en vanlig enkel plastback från ÖoB på runt 60 liter (kommer inte ihåg exakt, men uppskattningsvis jämfört med den från IKEA som jag hade tidigare och som var på 45) i en stor HOL, och med en "kattsandsmatta" mellan låda och ingångshål:

#23 det där är både smart och snyggt, får spara ihop till en HOL. I min lilla studentlägenhet där man inte kan ha kattlådorna i badrummet skulle den underlätta mycket, har en sådan plastback men får sand över hela lägenheten.

#25, ja den är riktigt najs, dels för funktionen men också att man kan ha kattlådan i ett vanligt rum utan att den stör. Folk brukar liksom fråga om vad den där möbeln som står i min hall är till för, trots att ingångshålet är rätt tydligt. Tror faktiskt att jag fått frågan om ifall det är en koja till katten fler gånger än ifall kattlådan står där😛
Jag önskade mig min i födelsedagspresent, innan jag hade katt själv till och med. Och så hade jag sådan tur att mina föräldrar for till IKEA i tid och otid under den perioden (då var närmsta i Göteborg, 13 mil härifrån, numera Uddevalla, 10 mil bort) så det passade alla liksom🙂Men din hemstad har ett vad jag kan komma ihåg, så där har du ett hinder mindre😉
Jag och exet hade kattlådan i badrummet ett litet tag förresten, men jag kommer aldrig någonsin ha det igen. Vatten på golvet + Kattsand = skitigt som f*n.
#26 Har satt upp en sådan på önskelistan nu inför jul och födelsedag 😉 som bara turligt nog bara ligger ett par månader bort. Ja jag bor cirkus 10 minuter från IKEA 😃

#27 🙂
Jag ska också tipsa om att göra som jag, att sätta ingångshålet på framsidan, det betyder att kissen måste svänga därinne, och då hamnar mer sand i mattan istället för att följa med rätt ut😉