Kastrerad men löper
Jag undrar om det är möjligt för en kastrerad katt att löpa?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Nej, för man tar bort livmoder, ja allt det vid kastrering.
Så ska inte vara möjligt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om de endast tagit bort ovarierna, och en liten bit blivit kvar, händer det att katten fortfarande löper.
Ibland blir det rester kvar i vävnaden som kan räcka för att trigga igång löp. Om katten fortsätter att löpa kan man be veterinären som utförde kastreringen att försöka ta bort även dessa.
Katten kan inte bli dräktig eftersom livmodern saknas, men om man istället för en ny operation ger katten p-piller för att slippa löpen ökar det risken för juvertumörer.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för era svar. Jag har en hona här hemma som kastrerades i april. Nu de senaste dagarna har hon skrikit konstant och springer efter mig hela tiden. Hon rullar runt och lyfter på baken om man klappar henne, samt stampar lite med fötterna. Hon äter och dricker som hon ska, kissar och bajsar, och verkar inte ha ha ont när jag känner på henne.
Kan det vara så att hon löper? Ska ringa veterinären men känns inte jätteakut med tanke på att hon verkar må bra 🤔
#4 Hur gammal är katten? Fick du uppleva några riktiga löp från henne innan hon kastrerades?
Hennes beteende låter helt klart misstänkt, men akut är det ju inte, så du kan absolut avvakta tills du är helt säker på att det är löp det handlar om.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Katten är 2 år. När jag köpte henne så var hon kastrerad. Så jag har ju aldrig sett henne löpa.
Kan även nämna att hon användes inom avel och har fått två kullar.
Du kan ju höra med uppfödaren hur den här kattens löp var. Sedan tycker jag att du ska se om kattens beteende nu försvinner för att sedan återkomma igen (som löp ju gör).
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Absolut. Slängde iväg frågan till uppfödaren nu. Frågan är vad det kan vara om det inte är så att hon löper?
Fick du några papper när hon kastreats?
#10 Jadå. Dessutom hade hon stygn på magen, eftersom kastreringen skedde någon vecka innan jag hämtade henne.
I så fall kontakta veterinären som gjorde kastreringen.
#12 Det ska jag göra.
En liten uppdatering. Har fått p-piller som ska avbryta hennes löp. Veterinären sa att det inte finns så mycket mer att göra eftersom det kunde vara hormonrubbningar.. så får vi se hur detta går.
#14 Min allra första egna katt kastrerades 1986 och fortsatte löpa. På den tiden trodde jag (och veterinären) att inget fanns att göra annat än att ge p-piller, vilket jag gjorde. Det resulterade i att katten fick avlivas i förtid p.g.a. juvertumörer.
Sedan dess har jag läst om många fall där ytterligare en operation har räckt för att få bort hormonerna och löpen, så godta inte veterinärens påstående att inget finns att göra! Vänd dig till en annan veterinär om det behövs.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Intressant. Jag har även kontaktat Blå Stjärnan här i Göteborg som tyckte att man skulle göra om kastreringen, så jag kommer absolut göra det. Just nu vill jag bara avbryta löpet då det är fruktansvärt jobbigt att lyssna på hennes skrik :p
En liten uppdatering. Löpet avbröts ganska fort med hjälp av p-piller och nu är katten som hon ska vara 😉

Ge inte p-piller mer pga risk för tumörer. Vänta och se om hon löper igen. Gör hon det så får de öppna henne igen och leta efter rester som kan orsaka löp. Hjälper inte det heller, så får man chipkastrera med Suprelorinchip.
Lycka till!